Hoe boos we ook zijn op Facebook, we zijn nog niet bereid te betalen voor een advertentievrije versie

Waar Mark Zuckerberg ooit zei dat Facebook altijd gratis zal zijn, paste hij die verklaring tijdens zijn verhoor aan naar ‘er zal altijd een gratis versie van Facebook zijn’. Dat doet vermoeden dat het platform ooit misschien wel met een betaalde optie komt, waar je dan (meer) privacy en/of een advertentievrije omgeving voor terugkrijgt. Met dat idee hield Recode een survey onder 750 Amerikanen. En wat blijkt? De meeste Amerikanen (77%) zouden de advertenties en privacy-issues (waar zij nu zo boos om zijn) voor lief nemen als dat betekent dat zij Facebook gratis kunnen blijven gebruiken. De rest (23%) is wél bereid te betalen voor een advertentievrije versie van Facebook, maar dat moet dan niet al te duur zijn. De grootste groep (41,6%) van deze minderheid zei bereid te zijn 1-5 dollar per maand te betalen. Hogere bedragen konden rekenen op minder steun: 6-10 dollar (24,9%), 11-15 dollar (22%) en > 15 dollar (11,6%).