Facebook reageert op dreigende imagocrisis met een essay waarmee het wil laten merken dat het heus zelfkritisch is

Facebooks PR-afdeling heeft vast relaxtere weken gekend. Op het plan om nieuws minder prioriteit te geven, werd nog gemengd gereageerd. Maar om het voornemen om gebruikers zelf te laten bepalen welke nieuwsbronnen betrouwbaar zijn en welke niet, werd in koor een moedeloze zucht geslaakt. Klap op de vuurpijl was een onderzoek dat laat zien dat sociale media een vertrouwenscrisis doormaken. Facebooks reactie is dit essay van chef ‘civic engagement’ Samidh Chakrabarti over sociale media en democratie, waarin hij wikt en weegt over de voor- en nadelen van het eerste voor het laatste. De overdenking is best interessant, maar getuigt er ook van dat Facebook heel graag wil dat wij denken dat het zelfkritisch is, zonder dat het dat werkelijk is. Chakrabarti erkent dat Facebook de democratie en informatievoorziening soms schaadt, maar besluit met optimistische dooddoeners als “I believe that a more connected world can be a more democratic one”. En zo is de reactie van Facebook op alle kritiek toch weer sussend en defensief. De vraag is of die tactiek een serieuze imagocrisis dit keer kan afwenden.