Online abonnementen laten bescheiden groei zien, maar er is nog een lange weg te gaan

Het Reuters Institute deed in 36 landen onderzoek naar de bereidheid van mensen om te betalen voor online nieuws. De relatieve wereldkampioen online nieuwskopen is Noorwegen. 15 procent van de bevolking had in 2016 een doorlopend abonnement op een nieuwswebsite, nog eens 11 procent gaf op een andere manier geld uit aan online nieuws. Ter vergelijking: in Nederland waren die percentages in dat jaar respectievelijk 4 en 10.

In Amerika had 16 procent van de bewoners in 2016 een online abonnement en betaalde 8 procent soms op een andere manier voor digitaal nieuws. De meeste Amerikanen die in 2017 de portemonnee trekken, zijn volgens Reuters tussen de 18 en 35 jaar. Opvallend is dat die leeftijdsgroep vorig jaar juist het minst uitgaf. The Media Insights Project, een samenwerking tussen meerdere onderzoeksbureaus, wijdt die verandering aan de ‘Trump bump’. Oftewel: de grote ‘wat-heeft-Trump-nu-weer-uitgevreten-en-hoe-gaat-dat-de-wereld-kapotmaken-verhaallijn’ verleidde vermoedelijk een hoop jongere mensen om een digitaal abonnement te nemen.