Zo ziet het eruit als je 'fake news' op Facebook wilt plaatsen

Goedemorgen! Deze week hebben we het over een nieuw en controversieel soort reclame, over wat er gebe
Ernst-Jan Pfauth
Zo ziet het eruit als je 'fake news' op Facebook wilt plaatsen
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #79
Goedemorgen! Deze week hebben we het over een nieuw en controversieel soort reclame, over wat er gebeurt als je fake news wilt posten en nog een tip om je nieuwsbrief uit te bouwen.

Goedemorgen, zeg je tegen je Google-praatpaal van 129 dollar.
Goedemorgen, zegt je Google Home terug. En hij ratelt de weer- en verkeersomstandigheden op.
En dan vertelt hij uit het niets dat er een nieuwe Disney-film uitkomt. Na een korte promotietekst begint hij weer over het laatste nieuws. 
Reclame! Schreeuwden alle early adopters op Twitter. En ze schreeuwden moord en brand.
Tsja, wat verwacht je dan? Google is een advertentiebedrijf. 
Nu stopt Google even met die spotjes, maar ik las ook dit zeer aannemelijke toekomstscenario: wie na het eten verzucht dat-ie zin heeft in een toetje, moet niet gek opkijken als Google Home uit zichzelf vertelt dat Ben & Jerry’s-ijs binnen vijf minuten bezorgd kan worden.
PS. Google noemde het in een eerste reactie trouwens ‘geen advertentie’, maar 'een verhaaltje’. 😂
twitter.com  •  Deel
Klik om het filmpje te bekijken
Nog even over het uitbouwen van je nieuwsbrief
Vorige week deelde ik enkele nieuwsbrieflessen van The Hustle. Lezer Elja Daae mailde me nog een mooie manier om het communitygevoel van een nieuwsbrief te versterken. Bij The Skimm  - een soort Hustle voor vrouwen - vertellen ze elke dag wie van de 4 miljoen (!) abonnees jarig is:
De verjaardag van 'Skimmers'
Bij een van de invloedrijkste nieuwsbrieven all-time - Playbook van Politico - waren die verjaardagen ook een belangrijke factor: zo wist je in Washington precies wie je moest feliciteren.
Voor The Skimm is het natuurlijk ook commercieel interessant om te weten hoe oud de doelgroep is. Dat praat wel zo makkelijk met adverteerders.
“How the Skimm Became a Must-Read for Millennials”
Hallo, dit klopt niet
Een paar weken geleden erkende Mark Zuckerberg in een manifest Facebooks verantwoordelijkheid voor de verspreiding van desinformatie.
Sinds kort werkt Facebook samen met factcheckers. In Nederland zijn die partners Nu.nl en de Universiteit van Leiden (die vinden trouwens nog weinig Hollands nepnieuws).
In de VS gaat Facebook gebruikers waarschuwen als ze een bericht willen plaatsen waar volgens de factcheckers ‘betwiste feiten’ in staan. In dit artikel op Quartz staan screenshots van die meldingen.
Zo kun je er als gebruiker niet omheen dat je iets plaatst waar journalisten onwaarheden in bespeuren. De vraag is of dat je wat interesseert als je sowieso al een broertje dood hebt aan de pers. Slechts 32 procent van de Amerikanen vertrouwt de mainstreammedia.
qz.com  •  Deel
Drie korte nieuwtjes over verdienmodellen
  1. Quartz maakte in 2016 voor het eerst winst. Dankzij zijn ‘premium advertising’-strategie. Ik was er afgelopen december op bezoek en leerde: ze zetten hun beste reporters op het schrijven van nieuwsbrieven en chatbot-teksten.
  2. En The Guardian verdient naar schatting 28 miljoen euro aan lezers. Ondertussen daalden de advertentieomzet met bijna 13 miljoen euro.
  3. Ondertussen kondigde (het inmiddels advertentievrije) Medium aan dat ze een abonnement a vijf dollar per maand aanbieden. Je krijgt er unieke content en een gecureerde leeservaring voor terug. Van de inkomsten betalen ze freelance schrijvers. Niet echt een verleidelijk aanbod nog.
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Elja Daae voor de artikeltip.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Facebook (/medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Uit m'n agenda: op 20 mei organiseert uitgeverij Das Mag (van die mensen die niet op het Boekenbal mogen komen) allemaal leesclubs, waarbij de auteur aanwezig is. Ik presenteer er eentje, namelijk die van Peter Terrin (oud-marmerverkoper). Literair recensent Arjen Fortuin noemde Terrin een van de grootste verrassingen uit z'n vijftienjarige carrière. Misschien tot dan!
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.