Zo laat je Facebook voor je werken

De afgelopen weken verschenen er goede analyses over Buzzfeed. Dat is het mediaimperium met kattenpla
De Medianieuwsbrief
Zo laat je Facebook voor je werken
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #27
De afgelopen weken verschenen er goede analyses over Buzzfeed. Dat is het mediaimperium met kattenplaatjes als fundament, dat inmiddels ook onderzoeksjournalistiek bedrijft. En, o ja, 1,5 miljard dollar waard is.
Aan de ene kant is Buzzfeed een gevaarlijk bedrijf binnen de journalistiek, omdat ze volledig draaien op native advertising en daarmee hun redactionele onafhankelijkheid ondermijnen en het publiek voor de gek houden.
Aan de andere kant denk ik niet dat er een publicatie bestaat die beter dan Buzzfeed is in het onder de aandacht krijgen van verhalen op sociale media. Dus daar valt een hoop te leren.

De voorpagina van Buzzfeed
De voorpagina van Buzzfeed
Het is bijvoorbeeld ontzettend vet hoe ze hun eigen tools bouwen
Hoe je volgens Buzzfeed in het ritme van de lezer komt
Herdefinieer kijkcijfers a la Buzzfeed
Niet dat het allemaal koek en ei is bij Buzzfeed hoor 💸
En dan nog dit
Zo is het om als onderzoeksjournalist te werken bij Buzzfeed
Tot volgende week! Dank aan Tim de Gier voor het doorsturen van bovenstaand artikel, en blijf ook vooral zelf tips mailen naar ernst-jan@pfauth.com!
Met hartelijke groet,
Ernst-Jan
PS. Omdat het zoveel over katten ging, hier een filmpje van een stoere dachshund. Moet kunnen, op z'n tijd.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam