Zo bouw je in 3 stappen een modern media-imperium

Goedemorgen, welkom bij de eerste medianieuwsbrief van 2016!
Ernst-Jan Pfauth
Zo bouw je in 3 stappen een modern media-imperium
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #19
Goedemorgen, welkom bij de eerste medianieuwsbrief van 2016!

The Wall Street Journal heeft eens rondgevraagd hoe Jeff Bezos met zijn krant The Washington Post omgaat. 
Één keer in de twee weken belt hij met alle chefs en een keer per jaar reizen de bazen naar Seattle voor een retraite met Bezos. Bezos richt zich nu:
  • op het verbeteren van de lezerservaring – “fix it”
  • een groter bereik van The Washington Post
Dat laatste lukt, want sinds oktober heeft de Post een groter online bereik dan The New York Times. Maar, zeggen bronnen rondom hem, Bezos ziet dat bereik slechts als een middel om het grotere doel te bereiken: het werven van digitale abonnees.
Ondertussen is Bezos wel een belangrijke werknemer kwijt. Digitale strateeg Cory Haik stapte over naar Mic, een nieuwssite voor mensen tussen de 18 en 34 jaar. De invloedrijke mediajournalist Peter Kafka grijpt deze overstap aan om samen te vatten hoe je in de tijden van het virale web een modern media-imperium opbouwt:
  • “Quickly generate a big audience — 30 million visitors a month, in Mic’s case — using breezy content built for Facebook delivery.
  • Use those audience numbers to raise big rounds of funding, accompanied by talk about a unique ability to reach millennials.
  • Use some of that money to hire big name hires meant to establish Serious Media bona fides.”
En inderdaad, The Huffington Post, Buzzfeed en Upworthy zijn enkele publicaties die me direct te binnen schieten die de wet van Kafka gevolgd hebben.
In Nederland heb ik dit trouwens nog niet zien gebeuren. Hier halen sites over het algemeen ook geen grote investeringsrondes op, ze financiëren alles direct vanuit advertenties. Misschien dat publicaties als NSMBL, Upcoming en Lindanieuws.nl en daarom nog geen krantenhoofdredacteur hebben weggekaapt?
Maar gaan sites als Mic, Buzzfeed en The Huffington Post ooit die miljoeneninvesteringen terugverdienen? Internetondernemer Maciej Cegłowski denkt van niet. Je kent hem misschien van Pinboard, een bookmarking-site die altijd advertentievrij is geweest, een spartaans design heeft en alleen te gebruiken is als je betaalt (11 dollar per jaar). Vooral dat laatste was zeer bijzonder toen de site in 2009 lanceerde. Inmiddels gaan we steeds meer naar een web toe waar je moet betalen voor kwaliteit, en dat vindt Cegłowski heel logisch. Want, schrijft hij, de advertentie-bubble staat op barsten. Om hun miljoeneninvesteringen toch terug te verdienen, schenden uitgevers en advertentiebedrijven onze privacy steeds meer en stoppen ze hun sites vol met zware trackers en advertenties.
Cegłowski pleit voor een eenvoudig web. Waar onze rechten veilig zijn. Negeer de verschrikkelijke art direction en lees dit belangrijke betoog alsjeblieft helemaal uit. 
De Amerikaanse publicatie Thoughts On Media (bekend van onder andere Jill Abramson - oud-hoofredacteur The New York Times en Eli Pariser - The Filter Bubble) vroeg me op te schrijven wat de voordelen zijn van een abonnementenmodel.
Hier komen we weer op die advertentie-bubble uit. Omdat de steeds populairder wordende adblockers advertenties bedreigen en Facebook en Google de resterende advertentie-inkomsten opslokken, raken media in het nauw. Je zou zeggen: investeer in de relatie met je publiek en laat ze betalen voor de kwaliteit die jij kunt bieden. Maar in plaats daarvan beschadigen de meeste uitgevers de relatie met hun publiek door ‘native advertising’ te publiceren. In het betoog voor Thoughts on Media beschrijf ik het alternatief.
Dat was het voor deze week! Tot de volgende, en vergeet niet om je tips te mailen naar ernst-jan@pfauth.com
Een prachtig 2016 toegewenst, 
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.