Zélfs Uber wordt nu een mediaplatform 🚖

Ernst-Jan Pfauth
Zélfs Uber wordt nu een mediaplatform 🚖
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #22

Messenger apps zoals Facebook Messenger en Whatsapp hebben bij elkaar meer maandelijkse gebruikers dan hun moedernetwerken. In China kun je met de messenger app WeChat al van alles regelen, zoals het boeken van een taxi of vlucht, of iets afrekenen in een winkel. In de westerse wereld moeten we volgens Zuckerberg en co ook naar dat scenario. En dat betekent automatisch dat wij mediamakers daar ook mee aan de bak moeten. Of niet?
Lees dit gelinkte overzichtsartikel om te begrijpen hoe de toekomst van Messenger apps eruit ziet (en hoe groot de markt al is).
Als Messenger apps dé toegangspoort tot allerlei nieuwe services worden (en bijvoorbeeld de browser minder belangrijker wordt), wil je daar als publicatie natuurlijk tussenzitten. De eerste experimenten lopen al, zo kun je als voetbalfan direct in Facebook Messenger transfernieuws ontvangen van de Duitse krant Bild. 
Nu linkt Bild in die chat-berichtjes nog naar nieuwsartikelen op hun site, maar eigenlijk is dat niet meer nodig. Het hele idee van Messenger is dat je de app juist niet hoeft te verlaten. Alles wat je over een voetbaltransfer moet weten, past ook wel in een Messenger-bericht. 
Als linken daadwerkelijk overbodig wordt, is dat om twee redenen interessant:
  • Je krijgt als publicatie dan helemaal geen verkeer uit Messenger, dus hoe verdien je dan geld? Zou je een soort premium service kunnen aanbieden? Dat consumenten zich kunnen abonneren op waardevolle alerts (in de financiële sector, bijvoorbeeld)?
  • Als een nieuwsitem alleen in Messenger bestaat, heeft het geen publieke plek meer. Daardoor verandert er veel: zo bestaat er geen hyperlink naar toe, het bericht leeft in ieders eigen Messenger app. Als je het wil delen, kun je niet linken, alleen maar de tekst kopiëren. Rectificeren is niet mogelijk binnen het bericht zelf. Etcetera!
Ondertussen dient Uber zich ook als platform aan. Op achterbanken wereldwijd zitten reizigers zich natuurlijk te vervelen, en Uber weet óók nog eens precies hoe lang die verveling duurt.

Dus misschien wil je in dat ritje van een kwartier een interessante longread lezen? Of kijk je liever een video?
Publicaties kunnen via de Uber API dit soort ‘Trip Experiences’ gaan aanbieden. 
What’s in it for Uber? Simpel, de hele Uber-beleving wordt er een stuk beter van - waardoor je minder snel overstapt naar een andere taxiservice. En hoe meer bedrijven Uber in hun bedrijfsvoering integreren, hoe belangrijker de rol van Uber.
Topjournalist Steve Brill (je kent ’m vast van dit verhaal uit 2013 waarin hij zorgkosten minutieus ontleed) had ooit een paywallbedrijf voor kranten. In een openhartig interview met Poynter vertelt hij over zijn ervaringen uit die tijd. Hij zegt hele zinnige dingen (onderbouwt met verkoopcijfers!) over het type verhalen waar online lezers graag voor betalen: kwalitatief hoogstaand lokaal nieuws, tests van de Consumentenbond en onderzoeksjournalistiek. 
Over een populair type onderzoeksverhaal gesproken: true crime scoort. Na de podcast Serial, is nu de documentaireserie Making a Murderer thunderpopulair. Het gaat over Steven Avery, een man die achttien jaar lang onschuldig heeft vastgezeten voor verkrachting. Twee jaar na zijn vrijlating wordt hij aangehouden voor een moord. Ook onterecht, aldus de makers. 
Na veel gejubel over deze serie - en een nutteloze petitie voor vrijlating aan Obama - publiceerde The New Yorker deze week eindelijk een kritisch geluid. Dit zijn de grootste problemen met true crime in het algemeen, en Making a Murderer in het bijzonder:
  • het maakt van een persoonlijke tragedie publiek entertainment;
  • het gaat voorbij aan de grotere context van dit soort zaken: gesjoemel met politiebewijs overkomt (al dan) niet alleen Avery, het is een wijdverbreid probleem;
  • en de belangrijkste: de serie promoot twijfel niet, maar wil er alleen maar voor zorgen dat je gelooft dat Avery onschuldig is. 
Belangrijk citaat:
“To me, the fact that the response was almost universally ‘Oh, my God, these two men are innocent’ speaks to the bias of the piece. A jury doesn’t deliberate twenty-some hours over three or four days if the evidence wasn’t more complex.”
Piet Bakker publiceert ter ere van het NOS-jubileum cijfers die laten zien dat jonge mensen veel minder traditioneel televisiekijken. Voor iedereen die zelf jong is of met jonge mensen woont is dat natuurlijk geen verrassing. Want waarom zou je nog tijd verspillen aan het wachten op een programma of het kijken van reclame, als je de beste programma’s en video’s gewoon kunt kijken wanneer je wilt? 
Voor de NOS lijkt me deze ontwikkeling niet zo'n probleem. Gewoon ervoor zorgen dat je items op alle platforms (terug) te zien zijn.
Mediawatcher Om Malik maakt in deze rant één heel belangrijk punt over de pavlov-reactie die veel traditionele media op nieuwe ontwikkelingen hebben:
‘DAT IS GEEN JOURNALISTIEK HOOR’
Dat werd gezegd over bloggen, over Twitter, zelfs over het hele internet als geheel. Inmiddels is iedereen online, lijken alle nieuwssites op blogs en checken veel journalisten elke drie minuten hun Twitter Mentions. Maar omdat ze te laat begonnen, zijn er andere veel machtigere spelers opgestaan en is de invloed van journalisten zelf een stuk minder geworden.
Malik stelt een betere reactie voor: probeer te begrijpen wáárom mensen die nieuwe technologieën gebruiken en kijk hoe dat aansluit bij je journalistieke missie. Tegeltjesmateriaal, als u het mij vraagt.
Dat was ’m voor deze week! 
Met hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Op de dag voor mijn dertigste verjaardag fotografeerde Forbes me voor hun ‘30 under 30’-lijst, in de categorie Media. Hier vind je het resultaat.
PPS. Op zoek naar nog meer goede nieuwsbrieven? Ik lees met veel plezier deze digest van NRC-redacteur Peter Zantingh over podcasts.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.