Werkt een metered paywall? (De Financial Times denkt van niet)

Dankzij een mijlpaal van The New York Times en op handen zijnde vernieuwing van nrc.nl heeft de media
De Medianieuwsbrief
Werkt een metered paywall? (De Financial Times denkt van niet)
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #8
Dankzij een mijlpaal van The New York Times en op handen zijnde vernieuwing van nrc.nl heeft de medianieuwsbrief van deze week een duidelijk thema: de metered paywall. Dat is een acquisitiestrategie waarbij je lezers gratis een x-aantal artikelen geeft. Daarna moeten ze een abonnement afsluiten om verder te mogen lezen. Werkt dat?

Jawel, een primeur, deze nieuwsbrief bevat voor het eerst een infographic:
Nrc.nl draait binnenkort alleen nog maar om de metered paywall
De Financial Times is alweer klaar met de metered paywall
Is een metered paywall een goed idee?
Het is beter dan niets, laten we daarmee beginnen. Het is immers nog maar kortgeleden dat je geen enkel artikel uit een kwaliteitskrant op de bijbehorende site online kon lezen - zodra nrc.nl is gelanceerd zijn ze allemaal ontsloten. 
Nadelen van een metered paywall:
  • Het werkt alleen als de schaal enorm is. Ja, The New York Times heeft 1 miljoen digitale abonnees, maar is ook de grootste nieuwssite ter wereld die in 2014 57 miljoen unieke bezoekers trok. Aan die honderden miljoenen confrontaties met de paywall hield de krant uiteindelijk een miljoen abonnees over.
  • Tech-savvy bezoekers verwijderen gewoon de cookies van de krant, kunnen daardoor opnieuw de gratis artikelen lezen en hebben het gevoel dat ze de krant te slim af zijn.
  • Je wordt minder snel - zoals de FT ook zegt - een dagelijkse routine voor potentiële abonnees.
  • Ironisch gezien kan het ook andersom werken: wie een site met verschillende devices of (in-app-)browsers bezoekt, loopt met een beetje geluk nooit tegen de paywall op. De krant houdt het aantal gelezen artikelen immers met een cookie bij, en die verschilt per device en browser. Zo kun je tientallen artikelen per maand lezen - en een habit creeëren - zonder ooit te hoeven afrekenen. M.a.w.: je product lijkt gratis.
  • Door services als Blendle, Facebook Instant Articles en Apple News wordt het minder interessant om je puur voor het aanbod aan één medium te binden. Door die nieuwe initiatieven is de metered paywall alweer een beetje gedateerd.
Hoe kan een metered paywall wél werken?
Mijn two cents hoor, maar om zo'n digitaal abonnement een succes te maken moet het meer bieden dan alleen toegang tot de artikelen zelf. Zoals gezegd, die kun je gratis lezen (of anders voor een klein bedrag bij Blendle). 
Zo kunnen kranten meer inzetten op hun community. Geef bijvoorbeeld alle abonnees de mogelijkheid een profiel aan te maken, gooi de comments voor iedereen behalve abonnees dicht, laat je journalisten daar participeren (levert ze meer bronnen op). Kortom: geef abonnees het gevoel dat ze lid van een club zijn, een plek op het web waar ze op niveau kunnen discussiëren, een site waar ze dagelijks met veel plezier naar toegaan. Een abonnement dat zó persoonlijk is, dat je de inloggegevens niet met anderen deelt (zoals nu vaak gebeurt). Dit is iets waar we bij De Correspondent ook naar streven.
Volgende week!
Met groet!

PS. Wil je vrienden/collega’s attenderen op deze nieuwsbrief? Ik heb er een fancy domeinnaam voor gereserveerd: toekomstjournalistiek.nl.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam