Wat we in Nederland van Jeff Bezos kunnen leren

Pardon, de medianieuwsbrief van deze week is een ratjetoe. Met: een slimme actie van Opzij, krantenle
Ernst-Jan Pfauth
Wat we in Nederland van Jeff Bezos kunnen leren
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #24
Pardon, de medianieuwsbrief van deze week is een ratjetoe. Met: een slimme actie van Opzij, krantenles van Jeff Bezos, een slimme spiegel en een rant over die rare NPO van ons. Gelukkig bevatten alle gelinkte artikelen wel zeer bruikbare inzichten. Doe er je voordeel mee, en tot volgende week!

Facebook, Twitter en andere platforms willen steeds journalistieker worden, zodat ze gebruikers langer met hun content kunnen boeien, en zo meer aan ze verdienen. 
Kijk naar Facebook live video, Twitter Moments en Snapchat Discovery.
Los van commerciële doelen, is een vorm van redactie voeren soms pure noodzaak. Dat laat dit confronterende stuk van The New York Times zien, over bedrijfjes die zich in Google-advertenties voordoen als slotenmakers. In werkelijkheid spelen ze opdrachten door naar ongure onderaannemers, die de buitengesloten klanten grof oplichten.
Google blokkeerde in 2015 49 procent meer slechte advertenties dan in 2014. De meeste daarvan zijn vrij makkelijk te herkennen als frauduleus. Maar om de slotenmakers te ontmaskeren, zijn journalistieke vaardigheden nodig.
Freelance journalisten die in 2015 artikelen hebben geleverd aan Opzij, delen mee in de Blendle-inkomsten van die artikelen. Ze krijgen 30 procent van het geld dat Opzij aan Blendle verdiende.

De hoofdredacteur spreekt: “Een deel van onze freelancers is heel actief in het promoten van zijn artikelen en dat zie je dan ook terug aan de verkoopcijfers. We zijn samen verantwoordelijk voor het succes van onze verhalen.”

Ontzettend slim van het feministisch maandblad. Want nu blijft het voor freelancers aantrekkelijker om voor Opzij te werken, in plaats van direct aan lezers te verkopen. 

(Voor de meeste freelancers is zelf stukken verkopen nog niet interessant. Maar hoe machtiger platforms als Blendle worden, hoe minder relevant de gatekeepers-functie van journalistieke publicatie. Des te interessanter voor een journalist om direct met zijn of haar publiek zaken te doen. Stel je voor dat een populair columnist als Bas Heijne daar nu al mee zou beginnen!)
Jeff Bezos was op bezoek bij zijn krant, The Washington Post, voor een vraag-antwoord-sessie met het personeel. Zijn journalisten deden via Twitter live verslag. Uit deze gelinkte bloemlezing komt de strategie van Bezos goed naar voren. 
Ik denk dat deze - ondanks de verschillende markten - ook goed zou werken voor de grote Nederlandse kranten:

  • Gewoon de komende tien, twintig jaar geld blijven verdienen met print, en de winsten daarvan investeren in online;
  • Het grote bezoek aan de site zoveel mogelijk omzetten in digitale abonnementen;
  • Maak de digitale abonnementen niet te duur (I’m looking at you, ALLE Nederlandse kranten). Verdien liever minder aan een grotere groep, dan meer aan een kleine (tenzij je een nichekrant bent als het FD).
In het kader van het debat rond de nieuwe Mediawet, inventariseert de uitstekende mediaredactie van het NRC hoeveel de NPO kost. Als in: hier gaan uw belastingcenten en ledengelden heen.  

Alleen staat er niet in het stuk dat je soms extra moet betalen voor programma’s van de NPO. Als je programma’s waar je al voor betaald hebt (met belasting) wilt terugzien bij NLZiet, moet je daar voor betalen.
Financieel onrecht, maar wat nog erger is, is de houding van de NPO die erachter schuilt: namelijk dat zij het niet vanzelfsprekend vindt haar programma’s bij zoveel mogelijk Nederlanders te krijgen. Want de NPO legt omroepen allemaal beperkende regels op voor het delen van haar programma’s. Sommige makers horen: ‘Wil je iets op YouTube plaatsen? Max vijf minuten!’ 
Ik droom van een NPO die haar programma’s op zoveel mogelijk platforms laat leven. Op YouTube, op nieuwssites, op sites van haar programma’s, in Netflix, ge-embed op sites van hobbyisten, via Snapchat (hoi jongeren), you name it.
'Maar dan spekken we Amerikaanse internetbedrijven met onze content’, hoor je dan vaak. Ja, ongetwijfeld. Maar je kan het ook zo zien: deze bedrijven hebben ervoor gezorgd dat je diverse doelgroepen beter dan ooit kunt bereiken. Maak daar dan ook gebruik van. Daar is je hele bestaansrecht op gebaseerd.
Einde rant.
En een gekkigheidje uit het Huis van de Toekomst:
Een Google-programmeur kluste deze spiegel met nieuwsupdates in z'n vrije tijd in elkaar. De cynicus in mij denkt aan een verkapte marketingactie, maar slim is het sowieso: lees hier hoe hij het voor elkaar kreeg.
Tot volgende week! Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Eelco Bosch van Rosenthal schrijft een heerlijk nerdy nieuwsbrief (microtargeting, anyone?) over de Amerikaanse verkiezingen. Geef je hier op
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.