Wat Tijdschrift van het Jaar Runner's World online zo goed maakt 🏃🏻

Een warm welkom aan alle nieuwe Vlaamse leden! Gisteren stond er een stuk over onder andere deze medi
Ernst-Jan Pfauth
Wat Tijdschrift van het Jaar Runner's World online zo goed maakt 🏃🏻
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #30
Een warm welkom aan alle nieuwe Vlaamse leden! Gisteren stond er een stuk over onder andere deze medianieuwsbrief in dagblad De Morgen. De conversie van lezen op papier naar aanmelden voor digitale nieuwsbrief blijkt uitstekend.
Deze week eerst drie stukken over verdienmodellen (waarvan één verschrikkelijke) en twee inspirerende voorbeelden van lezersbinding. Veel leesplezier!

Onbeantwoorde vragen over Blendle’s nieuwe abonneemodel
Het is binnenkort mogelijk voor uitgevers om abonnementen aan te bieden via Blendle.
‘In eerste instantie kan een abonnement op De Persgroep-uitgave PAPER worden afgesloten, maar Blendle wil de komende maanden andere Nederlandse (en Duitse) media toevoegen’, aldus Villamedia in dit gelinkte artikel.
Het stuk laat wel een hoop vragen open. Zoals:
  1. Hoeveel commissie krijgt Blendle? En alleen bij de eerste transactie? Of ook wanneer een abonnement verlengd wordt?
  2. Wie beheert de abonneegegevens? Is het een relatie van Blendle of een relatie van de uitgave? Met wie sluit je als klant überhaupt het contract af?
  3. Waar kun je met zo’n abonnement de uitgave lezen? Alleen binnen Blendle of ook daarbuiten?
Logische stap van Blendle trouwens. Zo worden ze nog meer de standaardportemonnee voor de journalistiek. En stel dat ze een commissie over de verlengingen ontvangen, dan levert dat ook een vaste stroom inkomsten op.
Waar ik zelf enthousiast over ben: Blendle is heel goed in stukken verpakken en onder de aandacht te krijgen. Ik ben benieuwd in hoeverre een abonnee die via Blendle leest vaker de krant raadpleegt dan een normale abonnee.
Geld verdienen door je CMS te verkopen
Zoals eerder in deze nieuwsbrief vermeld, is het moeilijk voor nieuwe mediaimperiums als Vox en Buzzfeed om hun torenhoge investeringen terug te verdienen met alleen advertenties. Daarom zoeken ze alternatieve inkomstenbronnen.
Eén daarvan: het licenseren van hun eigen content management systeem. Dat kondigde de baas van Vox op South by Southwest aan. Ook The Washington Post licenseert haar software, en heeft al vijf klanten aan boord.
Er zit wel een paradox in dit verdienmodel. Zowel Vox, maar bijvoorbeeld ook een club als Buzzfeed, staan er op voor dat hun software de ‘secret sauce’ van hun succes is. Toen Ezra Klein wegging bij The Washington Post, schreef wijlen David Carr zelfs dat Klein voor de software naar Vox vertrok.
Raak je dat concurrentievoordeel niet kwijt als je het licenseert?
Krantenredacties van De Persgroep moeten branded content versterken
Senseo is de lekkerste koffie die je thuis kunt drinken, aldus de AD Koffietest
Dat soort gekkigheden krijg je in de krant als je adverteerders redactionele ruimte laat inkopen. 
De Vlaamse site Apache blijft na hun eerste ontdekking over het door ING ingekochte interview met Ruud van Nistelrooij terecht inhakken op de branded content van De Persgroep. Apache bespreekt de site waar De Persgroep zich tot de adverteerders richt. Zo zegt de directeur Advertenties:
‘De volgende stap is dat we samen met de ‘krantenredactie’ een visie ontwikkelen op hoogwaardige branded content, zodat editorial en branded content elkaar echt gaan versterken in perceptie en user experience.’
Als je wilt weten hoe schadelijk branded content voor de onafhankelijkheid van journalistiek kan zijn, moet je gewoon even luisteren naar de mensen die het verkopen. Lees ook dit bizarre stukje van degene die verantwoordelijk is voor branded content op Nu.nl. Nee, dit is geen satire:
'Branded content kan net zo goed zijn als nieuwscontent, en soms zelfs beter. [..] Bij branded content hebben alle partijen er wat over te zeggen.’
Twee mooie voorbeelden van lezersbinding
Ik schrijf vaak over de afhankelijkheid van platforms. Ja, je krijgt als publicatie enorm veel bezoek via Facebook, maar tegelijkertijd neemt Facebook de relatie met je publiek over. Hoe kun je die band met lezers behouden? Bij De Correspondent doen we dat bijvoorbeeld met de expertdiscussies en evenementen (zoals onze talkshow aanstaande donderdag - komt allen!). 
Afgelopen donderdag gaf ik een lezing op het jaarlijkse congres van drukkerij Senefelder Misset. Daar hoorde ik de mensen achter Runner’s World en Allerhande twee mooie voorbeelden noemen van hoe je het contact met je publiek kunt behouden. Ter inspiratie!
Runner's World als service: vind zoveel mogelijk foto's van jezelf terug
Elke hardloper wil na een wedstrijd zoveel mogelijk beeldmateriaal terugzien. Ik analyseer mijn finishfilmpjes altijd minstens 30 minuten ;-). 
Runner’s World speelt daar slim op in door dezelfde dag persoonlijke magazines voor alle deelnemers te maken. Dit weekend gaan ze daar nog een stapje verder mee en lanceren ze SplitSecond. Daarmee combineren ze de locatie- en tijdsdata uit je hardloopapp met de locatie- en tijdsdata van foto’s die aan de kant het parcours werden genomen. Zo krijg je niet alleen de officiële foto’s te zien, maar ook onverwachte kiekjes van amateurs.
Mooi voorbeeld van hoe je als publicatie een service kunt leveren aan je lezers. Reken maar dat dit voor binding met het blad zorgt!
Allerhande als service: WhatsAppen tijdens het koken op de kerstdagen
Allerhande is een blinde vlek in mijn nieuwsbrief. Ik jubel de hele tijd over messaging-experimenten uit Amerika en China, blijken we in Nederland ook een mooi voorbeeld te hebben.
Tijdens de kerstdagen zaten er tien redacteuren van Allerhande klaar om per WhatsApp vragen over het koken te beantwoorden. Een prachtig voorbeeld van hoe messaging voor een band met je publiek kan zorgen.
Ironisch genoeg vond deze binding helemaal plaats op platforms (Facebook & WhatsApp). Maar het persoonlijke contact met de redacteuren zorgt natuurlijk voor een hele goede band met Allerhande.
Dat was ’m voor deze week. Als ik niet op het congres was geweest, had ik de Allerhande- en Runner’s World-voorbeelden gemist. Dus schroom niet om me te mailen als je zelf - of de publicatie waar je voor werkt - slimme experimenten uitvoert. Ik ben benieuwd!
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam