Wat er gebeurt als je als Facebook-adverteerder heel eerlijk bent 😱

Een iets kortere nieuwsbrief deze week, omdat ik een weekendje in Edinburgh ben voor een lezing. Op e
De Medianieuwsbrief
Wat er gebeurt als je als Facebook-adverteerder heel eerlijk bent 😱
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #52
Een iets kortere nieuwsbrief deze week, omdat ik een weekendje in Edinburgh ben voor een lezing. Op een conferentie met de beste slogan ooit: Fight for your audience. Zeer toepasselijk in tijden van platformdominantie.

Forse kritiek van omroepen op het online beleid van de NPO
Nieuws uit journalistiek Nederland
Wie uitdeelt moet ook kunnen incasseren: de journalistiek van Follow the Money
Zo gebruikt NRC Handelsblad A/B-testen voor hun koppen
Het bizarre online debat over de verkiezingen in de VS
Facebook-only publicaties sturen publieke debat
Klik op de afbeelding voor het onderzoek van WSJ
Klik op de afbeelding voor het onderzoek van WSJ
Invloedrijke politieke Facebook-only publicaties:
En die gescheiden echokamers zijn zo eng, als je je bedenkt dat 44 procent van de Amerikanen van Facebook afhankelijk is voor nieuws.
Zij krijgen niet alleen nieuws voorgeschoteld van de bekende mediamerken, maar minstens net zoveel van net-opgerichte politiek-gekleurde Facebook-pagina’s met veelzeggende namen als Occupy Democrats, The Angry Patriot, US Chronicle, Addicting Info, RightAlerts, Being Liberal en Fed-Up Americans.
Samen hebben ze tientallen miljoen volgers.
Ze zijn heel goed in het vergroten van bereik
Want in tegenstelling tot klassieke media denken deze pagina’s niet over hoe ze Facebook-gebruikers kunnen veranderen in trouwe lezers van hun eigen publicatie. Nee, het enige waar deze Facebook-only publicaties in geïnteresseerd zijn, is dat zoveel mogelijk gebruikers hun posts delen. Ze gaan volledig mee in alle voorwaarden die Facebook schept.
Dat is interessant voor iedereen die in media werkt, want het leert je een hoop over hoe je in korte tijd een groot bereik kunt opbouwen op Facebook - bijvoorbeeld door alleen maar visueel te denken en alles in de vorm van meme’s te gieten.
Geen content farms, maar meme farms
Herrman laat een internetmarketeer aan het woord die een echtpaar in Manilla de opdracht heeft gegeven om alle populaire artikelen van extreem-conservatieve sites te kopiëren. Dankzij advertenties verdient hij daar nu 20.000 dollar per maand mee. Andere bedrijven doen iets vergelijkbaars, maar op een veel grotere schaal, tot twaalf miljoen omzet per jaar.
Je zou denken: het gaat om politieke overtuigingen, maar het nihilisme spat ervan af. ‘Aan linkse sites valt niet te verdienen’.
Drie gedachtes hierover:
  • Hoe praat je het voor jezelf goed dat je geld verdient aan een politieke gek die de wereldorde misschien gaat bedreigen?
  • We weten nog niet wat de invloed van deze Facebook-publicaties is op het stemgedrag van Amerikanen. Maar Facebook is - schrijft Herrman - waar het discours nu plaatsvindt. 
  • Krijgen we zulke Facebook-only publicaties ook rond de Nederlandse verkiezingen? Of zijn ze er al en heb ik ze gemist? De schaal is minder groot, en die is nodig voor het advertentiemodel, maar met miljoenen Nederlandse Facebook-gebruikers vast groot genoeg. Bovendien lijkt het een effectieve manier om campagne te voeren.
Dat was ’m voor deze week, veel dank aan Maurits Martijn en Gerben van Heijningen voor de artikeltip, en aan jullie voor het meelezen.
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
Ps. Voor ons nieuwe boek bij De Correspondent over privacy -  Je hebt wel iets te verbergen - zette we een nogal expliciete en ’creepy’ Facebookcampagne op. Lees er hier alles over:
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Tweet     Deel
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam