Waarom we 'The' Correspondent willen lanceren

Vergeef me, ik praat in deze Medianieuwsbrief eerst heel even over mezelf. Afgelopen week vertelden w
Ernst-Jan Pfauth
Waarom we 'The' Correspondent willen lanceren
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #80
Vergeef me, ik praat in deze Medianieuwsbrief eerst heel even over mezelf. Afgelopen week vertelden we samen met professor Jay Rosen (NYU) dat we een Engelstalige versie van De Correspondent willen lanceren. In september verhuis ik met mijn gezin naar New York om The Correspondent op te zetten. Verder: de beursgang van Buzzfeed en de commerciële waarde van publieksinteractie

We willen vanuit de VS een wereldwijde Engelstalige versie van De Correspondent lanceren. Om de volgende redenen:

  1. Het is onze missie om leden diepgravend te informeren over de belangrijkste ontwikkelingen van onze tijd: van klimaatverandering tot  innovatie in het onderwijs. Allemaal onderwerpen die gebaat zijn bij een internationaal perspectief. 
  2. Als we in het Engels publiceren, kunnen we bijna een miljard mensen bereiken. En dat zijn ook allemaal mensen die hun kennis en ervaringen kunnen delen met correspondenten en leden. 
  3. Bovendien schrijven enkele van de beste journalisten ter wereld in het Engels en hebben we al een aardig netwerk in de VS.
Onze lanceerpartner is de prominente mediaprofessor Jay Rosen (NYU). Veel van wat we bij De Correspondent doen, hebben we op Rosens ideeën gebaseerd. We vinden het een enorme eer dat hij nu met ons wil werken. Voordat we The Correspondent lanceren, gaan we het eerst met hem onderzoek doen naar de haalbaarheid. Dat doen we onder de volgende noemer:
Klik op het logo om de onderzoekssite te bekijken
Klik op het logo om de onderzoekssite te bekijken
Voor de podcast van het journalistieke magazine van Columbia University licht ik onze plannen toe. Het interview begint op 25 minuten. 
www.cjr.org  •  Deel
Rob Wijnberg, Harald Dunnink (creative director) en Maaike Goslinga (projectleider The Correspondent) in ons tijdelijke campagnekantoor de afgelopen week in SoHo, New York
Rob Wijnberg, Harald Dunnink (creative director) en Maaike Goslinga (projectleider The Correspondent) in ons tijdelijke campagnekantoor de afgelopen week in SoHo, New York
Meer lezen? 🇺🇸
Genoeg over The Correspondent, dit gebeurde er ook:
Buzzfeed gaat in 2018 naar de beurs. Ooit begonnen als kattensite, nu een media-imperium met buitenlandcorrespondenten en een filmstudio in Los Angeles. De oprichter van Buzzfeed heeft nooit willen verkopen, en gaat volgens de nieuwssite Axios zijn bedrijf nu naar de beurs brengen. Dat wordt interessant. Geloven beleggers in native advertising, het verdienmodel van Buzzfeed?
Met een aantal community managers van andere publicaties hang ik elke paar maanden aan de telefoon om kennis uit te wisselen. Een van hen is Lilah Raptopoulos van de Financial Times. Zij gelooft dat het de moeite waard is om de kennis van je lezers in je journalistiek te gebruiken.
Uit haar onderzoek naar FT-publiek blijkt dat lezers die af en toe reageren op de site, zeven keer actiever zijn dan normale lezers. 
Dat laat zien dat lezersreacties naast journalistieke waarde ook commerciële waarde kunnen hebben. Want als je meer betrokken bezoekers hebt, kun je:
  1. Meer en op een betere manier advertenties aan ze tonen (je kent hun gedrag immers beter).
  2. Is de kans dat ze een abonnement verlengen groter, want ze komen vaker langs, en daardoor is de kans dat je waarde toevoegt aan hun leven groter.
Grappig weetje: FT-journalist Simon Kuper schreef over populisme in Nederland. Mede daardoor nam in het afgelopen jaar het aantal digitale abonnees uit Nederland met 14 procent toe (t.o.v. een overall groei van 8 procent). Dat hoeft overigens niet te betekenen dat wij Hollanders veel geld neerleggen voor FT. Een abonnement kost de eerste maand maar 1 euro.
digiday.com  •  Deel
Dat was ’m voor deze week. Dank voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Facebook (/medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. De beursgang van Buzzfeed is een heerlijk excuus om dit kattenfilmpje van afgelopen week te delen:
Klik om het filmpje te bekijken
Klik om het filmpje te bekijken
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam