Waarom opent Amazon fysieke boekwinkels?

Het is bijna onwerkelijk, maar aan de schijnbaar eindeloze Amerikaanse verkiezingscampagne komt dinsd
Ernst-Jan Pfauth
Waarom opent Amazon fysieke boekwinkels?
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #59
Het is bijna onwerkelijk, maar aan de schijnbaar eindeloze Amerikaanse verkiezingscampagne komt dinsdag toch echt een einde.  
Op diezelfde avond nemen Alexander Klöpping en ik weer Een Podcast Over Media op. Heb je onderwerpverzoekjes? Mail dan vooral terug. We willen het sowieso over adblockers hebben.

Tussen al het aangekondigde livebloggeweld op de verkiezingsavond, ontdekte ik dit nuttige initiatief van ProPublica (non-profit voor onderzoeksjournalistiek). 
Met de service ‘Election Land’ houdt een groep van journalisten en verkiezingswaarnemers de sociale en Google-feeds in de gaten om problemen te signaleren. Denk aan dichte bureau’s, kapotte stemcomputers en lange rijen. Zodra ze iets tegenkomen, sturen ze een seintje naar een lokale journalist die de misstand in kaart kan brengen.
Hoe hoger de journalistieke waarde, hoe duurder een advertentie
Goed punt van de invloedrijke mediawatcher Frederic Filloux, die dit jaar in Stanford onderzoek doet naar online advertentiemodellen.
Hij verbaast zich erover dat een advertentie bij een clickbaitstuk op The New York Times voor even veel geld verkocht wordt als eentje bij een reportage uit Syrië waar maanden aan gewerkt is.
Zo'n reportage is waarschijnlijk interessanter om te lezen, en houdt de lezer daarom langer vast. Waardoor een hoger advertentietarief gerechtvaardigd is, want je banner is langer in beeld.
Filloux wil daarom een systeem bedenken om ‘journalistieke waarde’ te bepalen. Hij doet verslag van die zoektocht op zijn blog Monday Note.
Dit soort advertenties worden steeds minder populair
Dit soort advertenties worden steeds minder populair
Tijd voor een feestje: geen meuk meer (zoals ⬆️) onder goede artikelen
Over goedkope advertenties gesproken: je kent vast wel de betaalde clickbait-links onder goede stukken op sites van onder andere The Guardian, CNN, Time en Forbes. 
Heb je net een artikel over misogynie gelezen, staat er “10 Celebs Who Lost Their Hot Bodies” onder. 
Uitgevers zijn na tien jaar tot het briljante inzicht gekomen dat deze advertenties hun merk beschadigen, en daardoor neemt de populariteit van deze vorm sterk af. Goed nieuws, zo op de zaterdagmorgen!
Een van de grote uitdagingen voor publicaties is om in het ritme te komen van haar lezers. Dat kan via nieuwsbrieven of via sociale netwerken. Maar bij beide middelen weet je niet zeker of je lezers het bericht zien.
Bij een push-notificatie kun je daar wel van uitgaan. Daarom maken uitgevers nog steeds graag dure native apps voor telefoons, omdat ze dan notificaties kunnen sturen.
Op de desktop nemen de mogelijkheden voor push-notificaties ook toe. Bijvoorbeeld via de Google browser Chrome. In dit gelinkte artikel komen een aantal uitgevers aan het woord die daarmee experimenteren.
Zoals The Washington Post, die nu twee maanden proefdraait. 200.000 lezers maken er gebruik van, dat is 10 procent van het aantal bezoekers dat in totaal langskwam. Tot nu toe verstuurde de krant twintig alerts (van breaking news tot long reads) met een gemiddelde click-through rate van 33 procent. 
Dit lijkt me ook een experiment waard in Nederland. Kent iemand goede voorbeelden?
Waarom opent Amazon fysieke boekwinkels?
Toen Amazon vorig jaar in Seattle een échte boekwinkel opende, reageerde veel mensen met verbazing. Want een winkel van steen was toch juist hetgeen Amazon overbodig had gemaakt met haar online veroveringstocht?
In dit gelinkte artikel wordt uitgelegd waarom fysieke winkels heel belangrijk zijn voor het merk van Amazon. Dat merk staat voor betrouwbare en snelle bezorging. Amazon is ‘maniakaal’ als het op het houden van die belofte aankomt, denk aan de miljoenen die het bedrijf bijvoorbeeld in robots investeert.
Alleen gaat het bij de laatste kilometer van de bezorging toch nog vaak mis. Bijvoorbeeld omdat de klant niet thuis is of omdat de bezorger z'n vak niet verstaat.
Fysieke winkels passen in het rijtje maatregelen die Amazon neemt om dit probleem op te lossen (net zoals het 'smartslot’ dat door een bezorger geopend kan worden).
Zoals klanten van Bol.com hun pakketje kunnen ophalen bij een Albert Heijn, moeten klanten van Amazon dat bij de boekwinkels kunnen doen.
Dat was ’m voor deze week, dank aan Maaike Goslinga voor de artikeltips. 
Met een hartelijke groet!
Ernst-Jan Pfauth
PS. Wil je weten hoe je je moet verdedigen tegen onzinonderzoeken in het nieuws? Bekijk dan deze TEDx-talk van collega Sanne Blauw.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam