Waarom je toch heel even aandacht moet besteden aan Pokémon Go

Pokémon Go. Je kunt er waarschijnlijk niks meer over horen. Misschien klik je nieuwsberichten erover
De Medianieuwsbrief
Waarom je toch heel even aandacht moet besteden aan Pokémon Go
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #43
Pokémon Go. Je kunt er waarschijnlijk niks meer over horen. Misschien klik je nieuwsberichten erover al een week lang weg. Denk je: dat is niks voor mij. 
Of, je bent veel te druk met het spel zelf om er even over te lezen. 
Toch doen, want Pokémon Go legt enkele grote mediaontwikkelingen bloot. 
Augmented reality is al jaren aan het wachten op een doorbraak (kent u Layar nog?) en nu is het dan eindelijk zover: de wereld ligt aan de voeten van het spel Pokémon Go. 
Het heeft inmiddels meer actieve gebruikers dan Twitter. Wat Serial betekende voor podcasts, is Pokémon voor Augmented Reality.

Bliksemuitleg voor degene die nog van niks weet ⚡️
Met Pokémon Go moet je zoveel mogelijk Pokémon vangen, en die kun je vervolgens laten vechten met andermans Pokémon (bijvoorbeeld in de Eregalerij van het Rijks). Je loopt met de app over straat, als er een Pokémon in de buurt is, trilt je telefoon. Vervolgens schakelt de app over op camerastand, en ‘zie’ je de Pokémon in het straatbeeld. Even goed mikken met een Pokéball en je nieuwste aanwinst verdwijnt in je rugzak.
Pokémon Go in Amsterdamse musea. Foto: De Correspondent / Marian Cousijn
Pokémon Go in Amsterdamse musea. Foto: De Correspondent / Marian Cousijn
Wat andere media met Augmented Reality kunnen
Superhandige infographic die u helpt het succes van Pokémon en AR te plaatsen.
Superhandige infographic die u helpt het succes van Pokémon en AR te plaatsen.
Met een augmented reality-adblocker zie je ook op straat geen reclame meer
Klik voor een demonstratievideo
Klik voor een demonstratievideo
Neo-feodalisme uitgelegd aan de hand van Pokémon Go
"They got an average of 62.5% more steps than in a regular weekend"
"They got an average of 62.5% more steps than in a regular weekend"
Dat was ’m voor deze week. 
Dank aan de twitterfeeds van Maurits Martijn en Alexander Klöpping voor de artikeltips!
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam