Waarom Google een auto met verlies zou verkopen 🚘 💸

In de week waarin Stephen Fry een gloedvol - en tikkie nostalgisch - betoog schreef waarom het rebels
Ernst-Jan Pfauth
Waarom Google een auto met verlies zou verkopen 🚘 💸
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #35
In de week waarin Stephen Fry een gloedvol - en tikkie nostalgisch - betoog schreef waarom het rebels is om offline te gaan, een nieuwsbrief over voornamelijk data:

De meeste journalistieke VR-projecten die ik tot nu toe zag, kwamen vrij gimmicky op me over (Kijk! Je kunt nu ook zien wat er achter je gebeurt). Maar deze productie van The Guardian over isoleercellen is zeer indrukwekkend.
Met VR kun je de kijker beter laten inleven in je onderwerp. Bijvoorbeeld hoe het is om net als 100.000 Amerikaanse gevangen in een isoleercel van krap twee bij drie meter opgesloten te zitten.
Als je VR inzet om de boodschap van zulke verhalen beter over te laten komen op je publiek, is het absoluut een verrijking.
Drie keer over data
Een Amerikaans fastfoodketen maakte bekend dat de verkopen met dertig procent gedaald waren. Bij de locatie-app Foursquare waren ze niet verbaasd, sterker nog, ze hadden het exacte percentage terugval al voorspeld.
Hoe? Door te kijken naar het teruggelopen aantal checkins van Foursquare-gebruikers, en locatiedata van gebruikers die de app altijd op de achtergrond laten draaien (eng!).
Mensen uit de financiële wereld zijn helemaal blij, want die zien weer een mooi voorbeeld hoe ze kunnen verdienen aan de data van mediabedrijven als Foursquare, Facebook en Twitter.
Volgens wetenschapper en tech-criticus Evgeny Morozov leidt al die datahonger trouwens tot de ondergang van ons economische systeem. Want in hun streven naar het genereren van data, bieden giganten als Google en Facebook producten onder de marktwaarde aan, om er maar meer data mee te kunnen genereren. Van dat laatste leven ze immers.
Stel Google brengt een auto op de markt. Dan kunnen ze die verkopen voor minder dan de productiekosten. Want, de data die bestuurders genereren, is immers belangrijker voor ze dan de winst uit de verkoop van de auto.
Daardoor raakt de markt verstoord en verdwijnen concurrenten, zij kunnen immers niet zo’n lage prijs bieden als databedrijven.
Morozov gaat nog veel verder in zijn analyse. Volgens hem komen Google en Facebook ook steeds meer in het vaarwater van overheden (door bijvoorbeeld wereldwijd gratis internet aan te bieden). Klik vooral verder een stukkie dystopisch leesvoer op de zaterdagmorgen.
Collega Rob Wijnberg, hoofdredacteur van De Correspondent, pleit op eigen platform dat we bij de journalistiek niet met data of aandacht moeten betalen, maar met geld. Hij somt onder andere de bizarre native advertising-praktijken van De Persgroep op en zegt dan:
“Dit stuk is [ ] bedoeld als een herinnering aan ons allemaal dat onafhankelijke journalistiek nu eenmaal geld kost. Willen we een informatievoorziening die voor haar voortbestaan niet afhankelijk is van de partijen die ze geacht wordt kritisch te controleren, zoals overheden en bedrijven, dan zullen we bereid moeten zijn daarvoor te betalen. Het alternatief is dat wijzelf - onze aandacht, onze privacygevoelige data - het product worden dat wordt verkocht”
En dan nog dit
Blendle is erbij gebaat dat hun partners - de uitgevers - zoveel mogelijk bezoek op haar betaalknop laat stuiten. Dus dan is het een logisch besluit om speciaal apps voor ze te maken (iets wat uitgevers zelf lastig of te duur blijft).
Vrij Nederland lanceert als eerste hun speciale Blendle-app. Bij het eerste scherm kun je óf met je abonnement inloggen, of met Blendle.
De uitgever van VN zegt trouwens dat de ‘totale Blendle-omzet nu al in de tonnen per jaar loopt’. Dat is best indrukwekkend, als je bedenkt dat een gemiddeld VN-artikel op Blendle dertig cent kost.
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Bij een omroep vatte ik deze lente in drie lunchlezingen de belangrijkste bevindingen uit deze nieuwsbrief samen. Het ging over 1) de macht van platforms, 2) hoe bind je publiek aan je en 3) hoe kun je als medium meer denken als een service. Wil je dat ik dat ook bij jouw bedrijf, school of organisatie kom doen? Mail naar ernst-jan@pfauth.com.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.