Waar de adblockerstrijd écht over gaat

De week van adblockers was daar! Apple lanceerde haar nieuwe iOS met adblockondersteuning en jawel, a
Ernst-Jan Pfauth
Waar de adblockerstrijd écht over gaat
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #5
De week van adblockers was daar! Apple lanceerde haar nieuwe iOS met adblockondersteuning en jawel, adblock-apps domineerden direct de top tien meest gedownloade apps. De ethische discussie, of je ze wel mág gebruiken, is een beetje meta - de ervaring met torrents leert dat mensen het tóch wel doen, dus dat je je als uitgever beter kunt richten hoe je ermee omgaat. 

Maar eerst: hier draait die adblockerstrijd echt om
Het gaat helemaal niet over of wij lekkerder en sneller kunnen surfen, het is gewoon een oorlog tussen drie hele grote bedrijven uit Silicon Valley. In dit artikel op The Verge lees je hoe Facebook, Apple en Google elkaars advertentiemarkt proberen aan te vallen:

 “Google has the web, Facebook has its app, and Apple has the iPhone. This is the newest and biggest war in tech going today.”

De uitstekende analyse eindigt met een deprimerende conclusie. De grootste slachtoffer van deze gigantenoorlog? De kleine uitgever. Die ziet zijn verdienmodel verdampen. De grote jongens passen zich wel aan. Dus als je een nichesite graag leest, kun je maar beter een donatie overmaken. 
En dit gaat adblocking voor de advertentiemarkt betekenen
In dit stuk op Fortune wordt uitgelegd waarom adblockers de doorbraak van ‘native advertising’ zal betekenen. En dat is goed nieuws voor journalisten zonder baan, want ze kunnen waarschijnlijk snel weer aan de slag. Niet dat ze gevraagd zullen worden het journalistieke belang te dienen. Nee, ze moeten 'branded content’ schrijven. Goeie prettige leesbare redactionele stukken die een commercieel belang dienen. Want…, die kunnen lezers niet blocken! 
Als je dan volledig ingezet hebt op native advertising, ziet je medium er zo uit:
Buzzfeed draait volledig op native advertising. Ze maken hun beroemde listicles, videos en quizzes ook voor bedrijven. Dat heeft een belangrijke implicatie voor de platformstrategie van Buzzfeed. Want native ads kunnen overal leven. Het maakt de klant niet uit of de video die Buzzfeed voor haar maakte getoond wordt op buzzfeed.com of op YouTube. En dus somt de baas van Buzzfeed met trots op waar zijn publiek zich bevindt. En let op: een pageview op buzzfeed.com is voor hem dus volledig gelijk aan een view op zijn facebookpagina:
  • 23 percent: Direct to the site or apps
  • 14 percent: YouTube views
  • 2 percent: Google search to the site
  • 6 percent: Facebook traffic to the site
  • 27 percent: Facebook native video
  • 4 percent: Images on Facebook
  • 21 percent: Snapchat content views
  • 3 percent: Other distributed platforms
Conclusie: een journalistieke uitgever die zich overgeeft aan native advertising, kan zich dus ook zonder gevaar overgeven aan platforms.
Genoeg over adblockers, wat spoken de platforms uit?
Wekelijkse rubriek: Facebook lanceert weer een tool voor journalisten
Na een blogfunctie, live-video-app en Mentions volgde deze week Signal. Een app die Facebook als service aan journalisten presenteert, maar die er eigenlijk voor moet zorgen dat journalisten een service aan Facebook verlenen. 
Want Facebook staat 3-0 achter in de strijd met Twitter als het om aandacht van journalisten gaat. Als journalisten ooggetuigencontent willen, embedden ze tweets, en geen facebookberichten. Want Facebook begon ooit als privé sociaal netwerk, en we zijn het eigenlijk nooit anders gaan zien. 
Met Signal moet daar dus verandering inkomen. Journalisten kunnen ‘trending content’ op Facebook en dochterbedrijf Instagram vinden en die vervolgens makkelijk embedden in hun artikelen.
Amazon en The Washington Post bundelen krachten
Sinds Jeff Bezos eigenaar is van The Washington Post, lijkt de krant vooral te richten op een groter bereik. Zo kregen honderdduizenden abonnees van lokale kranten eerder al gratis toegang tot de site van The Washington Post en nu biedt de krant een speciaal abonnement voor klanten van Amazon Prime. Kosten: 48 dollar per jaar. Ontzettend goedkoop.
De strategie van The Washington Post lijkt als volgt:
  • Zorg voor een zo'n groot mogelijk bereik
  • Laat mensen een heel klein beetje betalen
  • Upgrade vervolgens je services en vraag iets meer. De kloof tussen helemaal niets betalen en iets betalen is immers groter dan tussen een beetje betalen en wat meer betalen.
Klik vooral op het gelinkte stuk, want dan lees je ook hoe The Washington Post haar lokale nieuwstak zo exclusief mogelijk probeert te houden.
The Next Wave: Top Professionals 35 & Under
Stel, je bent een groot zakelijk sociaal netwerk waar vrijwel iedereen in de westerse wereld een cv heeft ondergebracht.
Helaas zit je niet in de dagelijkse routine van gebruikers. Mensen passen hun cv af en toe aan, checken even het profiel van iemand met wie ze een koffieafspraak hebben, maar that’s it.
Vervelend, want zo verdien je weinig geld aan ze. Liever heb je ze elke dag lang over de vloer. Zodat je meer over ze te weten komt en betere advertenties kunt voorschotelen.
Dus koop je ‘content providers’. Zoals Slideshare, Pulse en Lynda. Zo voorzie je je netwerk van meer inhoud. Ondertussen verstop je links op je netwerk naar externe journalistieke sites, zodat het verkeer naar hen toe met 40 procent inzakt.
Maar het is nog niet genoeg. Wat kun je eigenlijk leren van andere zakelijke publicaties, zoals Forbes en Fortune?
Opeens heb je het: je doet ze gewoon na. Je pakt hun meest populaire feature - toplijstjes - en voert die vervolgens beter uit.
LinkedIn presenteert: per industrie lijstjes met de meest veelbelovende ‘young professionals’ onder de 35. Gebaseerd op eigen unieke data, en niet uitsluitend op redactionele inschatting.
Ja ja, platforms zijn een bedreiging. Maar hoe gaan jullie er bij De Correspondent zelf dan mee om?
Ik waarschuw journalistieke publicaties de hele tijd niet te afhankelijk te worden van platforms, tegelijkertijd komt er een zeer groot gedeelte van het verkeer naar De Correspondent via Facebook. In een interview met Frankwatching vertel ik hoe we onze 111.000 likers lid proberen te maken. Spoiler: het gaat er weinig subtiel aan toe, en uiteindelijk worden 13 procent van al onze nieuwe leden lid via Facebook.
PS. Nieuwsbrieven zijn zó belangrijk
Op Nieuwejournalistiek.nl staan zeer grondige en leesbare stukken over de belangrijkste lessen van Nederlandse journalistieke start-ups als Blendle en Yournalism. 
Deze week verscheen er een stuk over hoe de dagelijkse nieuwsbrief van Blendle gemaakt wordt. Daar wordt voor zonsopgang al aan gewerkt door een redactie van ‘studentjes’ en wordt vervolgens naar 164.000 van de 400.000 Blendle-gebruikers gestuurd. Uit de opmerkingen van de CFO in het stuk kun je opmaken dat deze nieuwsbrief zéér belangrijk is voor de omzet van Blendle.
En dat zou ook zo kunnen zijn voor andere media. Bij De Correspondent zijn nieuwsbrieven naast sociale netwerken ook de beste manier om leden aan ons bestaan te herinneren. Het is de virtuele equivalent van de krant die op je mat ploft. Dus lees dit stuk over de Blendle-boys vooral, want het staat vol goede tips. 
Dat was het voor deze week! Blijf me vooral goede stukken, videos en tips mailen of tweeten, zodat ik je collega-abonnees ermee kan verblijden. 
Met groet!
Ernst-Jan Pfauth (@ejpfauth)
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam