Van 12 naar 150 programmeurs in minder dan een week 🚀

Afgelopen weken kwamen er drie grote ontwikkelingen aan de oppervlakte die we in deze nieuwsbrief al
Ernst-Jan Pfauth
Van 12 naar 150 programmeurs in minder dan een week 🚀
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #34
Afgelopen weken kwamen er drie grote ontwikkelingen aan de oppervlakte die we in deze nieuwsbrief al eens bespraken 🔮. Daar gaan we:

1. De giganten van het virale web hebben moeite met geld verdienen
De eerste barstjes in het verdienmodel van het virale web werden begin dit jaar zichtbaar door enkele ontslagen bij kleinere sites. Maar nu Buzzfeed haar omzetprojectie voor 2016 heeft gehalveerd en Mashable massaal mensen ontslaat, luidt de mediaverslaggever van The New York Times in dit gelinkte stuk de noodklok.

Het probleem: advertentie-inkomsten kunnen de miljoenenwaarderingen van sites als Buzzfeed niet waarmaken. Want adblockers worden steeds populairder en van elke dollar online advertentiegeld gaat 85 cent naar Google en Facebook. Hoe verdien je dan - los van branded content - geld?
Met abonnees! Zegt bijvoorbeeld Jeff Bezos van The Washington Post. En volgens deze analyse bij Monday Note is dat het enige model voor kwaliteitsjournalistiek.
2. Medium haalt alle zorgen uit handen van uitgevers
In die harde onlinenieuwsmarkt is het als uitgever moeilijk om de grote jongens bij te houden. Een site als Buzzfeed heeft door het investeren van miljoenen in technologie het bereiken van een publiek op tientallen platforms vrijwel geperfectioneerd. Hoe ga je daar nog mee concurreren? Ga je zelf zulke technologie ontwikkelen?
‘Nee’, zeggen ze bij Medium.com, 'dat gaat je nooit lukken’. En: 'maak gewoon lekker gebruik van onze technologie’. 
Daarvoor heeft Medium een speciaal product voor uitgevers gelanceerd, waarmee ze hun hele site kunnen overhevelen naar Medium.com. Voordelen: 
  • Medium neemt alle technologische zorgen uit handen;
  • zorgt ervoor dat je artikelen goed verspreid worden binnen haar eigen netwerk; 
  • bemiddelt in de verkoop van branded content;
  • biedt (binnenkort) abonnementen en micropayments aan. 
  • stimuleert lezers eerder te reageren op stukken, aangezien ze al een account hebben bij Medium. 
Een van mijn favoriete sites over journalistieke innovatie - Monday Note - heeft die stap gewaagd. Voor hen, in hun specifieke medianiche, lijkt het te werken. Onder een recent stuk staan zeer inhoudelijke (en kritische) reacties, die ik op hun oude site vrijwel nooit zag.
Groot nadeel: je geeft als site wel de relatie met je volgers uit handen. Hun mailadressen krijg je bijvoorbeeld niet. Alles verloopt via Medium.
3. Facebook gaat 'all in' op Live Video
Beroemdheden hadden sinds de herfst van 2015 al de mogelijkheid om live video’s uit te zenden op Facebook. Die filmpjes waren zo populair, dat het bestuur besloot all in te gaan op live video. Werkten er de ene week nog 12 programmeurs aan, een week later waren dat er 150.
Laat dat even op je inwerken. Van 12 naar 150 programmeurs in minder dan een week. Dat is de snelheid die tegenwoordig van mediabedrijven vereist is. 
Nu kunnen alle gebruikers live uitzenden. Waarom gelooft Facebook zo in live video?
  1. Gebruikers kijken graag video’s. Maar de productiekosten zijn zeer hoog. Bij live uitzenden echter niet. Dus zullen meer bedrijven en gebruikers dat gaan doen. Meer populaire content voor Facebook!
  2. Twitter heeft een voorsprong als het op beleven van live evenementen aankomt. Live video moet die achterstand goed maken.
  3. Facebook concurreert met televisie om onze aandacht. Er kijken nog steeds heel veel mensen naar televisie. Door live-uitzendingen aan te bieden, neemt Facebook misschien de rol van televisie-aanbieders over. Geef me één reden waarom Facebook op den duur niet de Eredivisie-rechten zou kunnen aanschaffen? (Zoals Twitter de football-rechten al kocht)
Facebook betaalt uitgevers nu trouwens om live video’s te maken. Een zetje om ze over de drempel te krijgen. Facebook stopt daar natuurlijk mee als die media te afhankelijk zijn geworden van die kijkcijfers.
En dan nog even drie dingen over papier....
1. Dagbladen verliezen 42% van betaalde papieren oplage sinds 2000
Van 4,2 miljoen in 2000 naar minder 2,5 miljoen in 2015, blijkt uit een inventarisatie van Piet Bakker. 
Hij schrijft: ‘De printoplage is uiteraard niet de enige maatstaf voor het succes van een nieuwsmerk, maar het is tot nu toe nog wel steeds de belangrijkste bron van inkomsten.’
Het lijkt me als krantenuitgever zo ontzettend moeilijk om de overgang naar digitale inkomsten te maken. Ik vrees nog steeds voor een bloedbad als het te duur wordt om kranten te bezorgen. 
Bij De Correspondent verkopen we nu papieren boeken in de VS
Zoals ik vorige week aankondigde, hebben we ons eerste boek vertaald in het Engels en op onder andere Amazon met printing-on-demand aangeboden. Want waarom ook niet! Na publicaties in The Guardian, Gawker, Fortune en de BBC slingeren er zeshonderd edities van Utopia for Realists rond in Amerikaanse huishoudens. Gek idee!
In het gelinkte stuk leg ik uit dat we bij De Correspondent onze eigen boeken uitgeven omdat het zonde is als alle inkomsten uit de boekenverkoop naar externe uitgevers en agenten stroomt. Bijvoorbeeld bij krantenstukken-turned-bestsellers In Europa en Taal is zeg maar echt mijn ding (of En mijn tafelheer is Plato, trouwens) gebeurde. Liever maak je van die inkomsten weer nieuwe journalistiek mogelijk. 
3. Over digitale journalistiek betaal je 21% btw, over papieren 6%
Ja, echt waar. Dat betekent dat een krant 6 procent btw betaalt op een papieren abonnement en tegelijkertijd 21 % op een iPad-replica, terwijl de inhoud exact hetzelfde is. Voor boeken en ebooks geldt hetzelfde.
Gelukkig werd afgelopen week het volgende bekend: de Europese Commissie dient dit jaar nog een wetgevingsvoorstel in om de btw op digitale publicaties te verlagen. Olé!
Dat was ’m voor deze week! 
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Wil je een stuk uit deze nieuwsbrief delen? Ze staan allemaal los op m'n blog.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam