Stel je voor: overal gele Snapchat-drones 😳

Deze week aandacht voor artikelen over Snapchat. Het bedrijf doet het slecht op de beurs, de gebruike
De Medianieuwsbrief
Stel je voor: overal gele Snapchat-drones 😳
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #89
Deze week aandacht voor artikelen over Snapchat. Het bedrijf doet het slecht op de beurs, de gebruikerscijfers vallen tegen en de populairste functies zijn gekopieerd door Instagram. 
Maar schrijf Snapchat nog niet af. Ik leg uit waarom, en bespreek twee nieuwe ontwikkelingen. Dat doe ik trouwens niet vanuit bedrijfseconomisch perspectief, maar vanuit wat Snapchat toevoegt voor gebruikers.

Waarom Snapchat niet kansloos is
1. Ook al heeft Instagram veel gekopieerd, het is niet gelukt het intieme en authentieke gevoel van Snapchat over te nemen. 
Zoals journalist Taylor Lorenz het samenvat:
“’Instagram stories: Brands, people acting like brands. Snap stories: friends just doing their thing.’”
Op Instagram schep je op hoe indrukwekkend je leven is (ik in ieder geval), op Snapchat heb je lol met vrienden.
Niet voor niets zegt Evan Spiegel -  de baas en oprichter van Snapchat - dat zijn platform om authenticiteit draait. Daarom weigert het bedrijf ook structureel samen te werken met influencers.
2.  Snapchat ziet zichzelf niet als software, maar als een camerabedrijf.
Daarom bracht het bedrijf vorig jaar bijvoorbeeld een zonnebril met camera uit. Dat was niet alleen een marketingstunt, er werden tot nu toe ook daadwerkelijk 60.000 exemplaren verkocht. Dat was alleen in de VS, de verkopen in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië zijn deze week begonnen.
(Ik heb een tijdje zo'n Snapchatbril gehad, en ermee filmen leverde daadwerkelijk andere beelden op dan ik gewend was van mijn telefoon. Alleen al omdat je ziet vanaf welke hoogte ik de wereld bekijk. Ik ben vrij lang, en dat zag je terug als ik filmde tijdens een gesprek met een groepje vrienden. Ook anders: het viel bijna niet op dat ik filmde. Wel als mensen me recht aankeken, want er brandde een opvallend lampje naast mijn oog. Maar als ik over straat liep, leken mensen dat filmen niet te registreren. Ja, ik ben me ervan bewust hoe creepy dit klinkt.)
Als het Snapchat lukt om zulke vernieuwende producten op de markt te blijven brengen, en je als consument de beelden op het authentieke netwerk kunt delen, heeft het bedrijf een nieuwe markt voor zichzelf gecreëerd:
Camera’s + Augmented Reality (zoals de face filters) + Sociaal netwerk  = Snapchat (= uniek). 
3. CEO Evan Spiegel heeft een sterke productvisie.
Zeggen analisten als Ben Thompson. Dat Spiegel een bijzondere vent is, staat vast. Zo heeft hij een filosofiemagazine gefinancierd, zodat de hoofdredacteur over technologiefilosofie kan schrijven.
De wegen van zulke CEO’s - denk categorie Steve Jobs en Elon Musk - zijn vaak ondoorgrondelijk voor gewone stervelingen als wij.
Niet een supersterk argument, maar wel iets om mee te nemen als je naar de plannen van Snapchat kijkt. Lees bij Recode een goed profiel over Spiegel uit 2016.
Hoofdredacteur Rob Wijnberg en ik in de weer met een Snapchat-bril. Foto: Harald Dunnink
Hoofdredacteur Rob Wijnberg en ik in de weer met een Snapchat-bril. Foto: Harald Dunnink
Twee nieuwe ontwikkelingen rond Snapchat
Dat was ’m voor deze week. Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Voor de developers en designers die deze nieuwsbrief lezen: jullie vakcollega’s van The New York Times zijn een blog begonnen op Medium.com, waar ze vertellen over hun werk en wat ze geleerd hebben. Klik om te lezen.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam