Snapchat moet niets van influencers hebben 👋

Allereerst: een gelukkig nieuwjaar toegewenst! 2017 is onder andere het jaar van Snapchats beursgang,
Ernst-Jan Pfauth
Snapchat moet niets van influencers hebben 👋
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #68
Allereerst: een gelukkig nieuwjaar toegewenst! 
2017 is onder andere het jaar van Snapchats beursgang, daarom deze week enkele berichten over de strategie van de app. 

Een nieuw design voor De Medianieuwsbrief
De Medianieuwsbrief bestaat anderhalf jaar. In die tijd verzond ik 68 edities en inmiddels lezen jullie met z'n 2364-en mee. Elke keer sturen jullie me interessante artikelen terug in reacties op deze mail. Veel dank daarvoor! 
Om dat te vieren en de nieuwsbrief naar een hoger plan te tillen, heeft De Medianieuwsbrief nu een logo en huisstijl. Ik ben er ontzettend blij mee. Met dank aan Joel Williams, Joca van der Horst en Harald Dunnink van MomkaiBekijk ook vooral even de bijbehorende site.
Op naar de volgende 68 nieuwsbrieven, en dank voor het meelezen!
Winter is coming, zegt Jay Rosen
Een van de meest interessante denkers in de journalistiek vind ik New York University professor Jay Rosen. Ik volg hem al tien jaar, en zijn observaties - zoals ’the people formerly known as the audience’ - hebben mijn werk gevormd. 
Afgelopen week bezocht hij onze redactie om te horen hoe wij met onze lezers samenwerken. Dat was 🙌
Online luidde hij ondertussen de noodklok.
‘Winter is coming’, schrijft Rosen. Hij spreekt van een 'oorlog tegen feiten’ en zet in bullet points uiteen waarom de journalistiek - en daarmee informatievoorziening in een democratie - wereldwijd bedreigd is. Lees zijn bevindingen hier.
Na het lezen ben je waarschijnlijk depressief. 
Gelukkig deelt Rosen ook enkele stappen richting mogelijke oplossingen. Lees die in deel twee.
Afgelopen week bezocht Jay Rosen onze redactie om te horen hoe wij met onze lezers samenwerken. Dat was 🙌
Dan nu over naar Snapchat
Vaak als ik over de strategie van Snapchat lees, ben ik onder de indruk van de focus die ze lijken te hebben. 
Neem bijvoorbeeld dit artikel in The New York Times. Daaruit blijkt dat Snapchat de beroemdheden onder haar gebruikers niet op bijzondere wijze behandelt. Ze krijgen geen extra voordeeltjes of een speciale adviseur die ze helpt met posten. 
Bij andere services, zoals Instagram, gebeurt dat wel. Die draaien voor een groot deel op ‘influencers’, mensen als de Knols en Kardashians die hun aanhang verblijden met productaanbevelingen.
Snapchat moet niets van influencers hebben, want alles draait op de app om authenticiteit. Die lijdt onder gesponsorde en gelikte posts van beroemdheden. Het moet intiem voelen op Snapchat.
Er zit ook een zakelijke overweging achter. Snapchat verbiedt gebruikers om betaald te krijgen voor posts. Daarmee verdwijnt het hele verdienmodel van influencers. Ondertussen behoudt Snapchat alleenrecht op advertenties in haar app.
Dat is belangrijk, want Snapchat wil vooral dure upscale advertenties kopen. Prijzen variëren van $350.000 tot $600.000 voor een dag. Op Facebook kun je al adverteren voor een honderdste van die bedragen.
Kortom: op Snapchat kun je grote campagnes voeren om merken neer te zetten, op Facebook kun je gericht verkopen. Dus: Facebook vervangt krantenadvertenties, maar Snapchat vervangt televisiereclames
Andere interessante Snapchat-berichten:
De kans bestaat dat de Discover-sectie uit Snapchat binnenkort een eigen app krijgt. De hoofd-app van Snapchat draait dan alleen nog om persoonlijke berichten. Dit nieuws kun je zo interpreteren: Snapchat had mediabedrijven nodig om de app interessant te laten zijn voor adverteerders. Inmiddels niet meer. Dus tot ziens!
Bij Facebook maken ze zich uiteraard zorgen om de populariteit van Snapchat onder jonge mensen. Dus kopieert de grootmacht erop los. Business Insider zette alle gekopieerde functies op een rijtje. Bizar lijstje!
Ik ben er trouwens wel blij mee dat die navigatiemethode van Snapchat steeds populairder wordt: 

  1. Een van mijn favoriete apps - Timehop - zag er altijd afschuwelijk uit. Maar nu klik ik er dankzij de cards-opzet makkelijk doorheen. 
  2. Of bekijk The Outline om te zien hoe je je als publicatie door Snapchat kunt laten inspireren.
Het gebruik van Snapchat in Nederland groeit hard. In een jaar tijd was de groei 32 procent. In totaal hadden 2,56 miljoen Nederlanders de app in op hun mobiel staan. In juni 2015 waren dat er nog 1,95 miljoen.
En Joost Hagesteijn (nu managing director AOL in Nederland) gaat volgens Adformatie directeur worden. Dat u het even weet.
Meer Snapchat? Volg dan deze nieuwsbrief:
Dat was ’m voor deze week, met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Woon je in de omgeving van Gent? De Correspondent organiseert aanstaande woensdag voor het eerst een evenement in België: Het Grote Privacy Experiment. 🔦
PPS. Medium.com zweert advertenties af (en daarmee vijftig banen) en wil een nieuwe richting op - waarbij ‘schrijvers beloond worden voor hun werk met meer dan een paar seconden aan aandacht’.
PPPS. Check deze prachtige cover van The Economist over voice computing:
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.