'Snapchat maakt een zonnebril met internet' 😎

De videocijfers van Facebook leken vaak te mooi om waar te zijn. Welnu, dat blijkt te kloppen. Er lig
Ernst-Jan Pfauth
'Snapchat maakt een zonnebril met internet' 😎
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #53
De videocijfers van Facebook leken vaak te mooi om waar te zijn. Welnu, dat blijkt te kloppen. Er ligt nog steeds veel bereik, maar van de gemiddelde kijktijd klopte niks. Daarnaast bespreek ik twee opkomende advertentiemarkten en een hele slimme journalist.
Ik heb nog een vraag aan jou: is er een onderwerp waarvan je vindt dat ik er te weinig over schrijf? Mis ik volgens jou een belangrijke trend of markt? Laat het me vooral weten met een antwoord op deze mail. Of via Twitter. Dank!

Facebook overschatte gemiddelde kijktijd met 60 tot 80 procent. Adverteerders boos.
In deze nieuwsbrief ging het er al eerder over: de dubieuze kijkcijfers van Facebook.
Nou, daar is dus nu bewijs voor.
Even vooropgesteld: ik geloof in video. Om de simpele reden dat sommige mensen visueler zijn ingesteld en liever zo informatie tot zich nemen dan via een lange lap tekst. Ook verspreidt een video zich makkelijker dan een artikel. Dus ik vind het logisch dat steeds meer ‘tekst’-media zich aan video wagen.
Maarrrr, er is wel sprake van een hype als het om kijkcijfers gaat. Ten eerste kun je die niet vergelijken met traditionele kijkcijfers - en wel hierom - en ten tweede heeft een machtige partij als Facebook schromelijk overdreven.
De Wall Street Journal onthult:

  1. Facebook overschatte de gemiddelde kijktijd met 60 tot 80 procent, biechtte het op aan inkopers.
  2. Want Facebook liet kijkers die binnen drie seconden afhaakten uit de berekeningen voor gemiddelde kijktijd. Daardoor was de kijktijd veel hoger dan in realiteit. 
Toch lullig als je op basis van die kijkcijfers miljoenen aan Facebook-advertenties uitgaf.
Tijd voor een onafhankelijke partij die kijkcijfers van Facebook, YouTube, Snapchat etcetera gaat checken, roepen de grote inkopers nu. Best wel terecht. 
Als we het toch over Facebook-cijfers hebben...
'DENK gaat scoren' - want ze gaan lekker op Facebook
Interessante observatie op het blog van campagnebureau BKB: op basis van Facebook-activiteit zou DENK het beter dan verwacht kunnen doen tijdens de verkiezingen.
Allereerst: opiniepeilers zeggen zelf dat het lastig is om het succes van DENK in te schatten. Ze komen nu op 0 tot 2 zetels uit. Maar, zegt bijvoorbeeld peiler EenVandaag, het is lastig om te peilen wat Nederlanders met een andere culturele achtergrond vinden. 
Campaign-watcher Huub Bellemakers denkt op basis van DENK’s likes en engagement op Facebook dat ze hoger kunnen uitkomen:
“DENK heeft, zonder advertenties, al meer dan 55.000 likes. Ter vergelijking: de PvdA heeft er 29.000, op het moment de grootste partij van Nederland, de VVD, 51.000, het CDA 20.000 en de SP 30.000. […] De enige Nederlandse partij die hoger scoort wat likes betreft is de Partij voor de Dieren met 65.000 likes.”
Naast die likes zijn hun engagement-cijfers ook een stuk beter dan bij andere partijen.
Er is natuurlijk wel een bias: partijen met een duidelijk en activistisch signatuur en een jong publiek passen beter bij Facebook dan meer traditionele ‘vlakke’ partijen. Het enorme aantal likes van de Partij voor de Dieren heeft zich in vorige verkiezingen ook niet vertaald in meer dan twee zetels.
Twee sterk groeiende advertentiemarkten
Advertentieinkomsten Snapchat bereiken in 2017 1 miljard
Aldus analisten van eMarketer. Bij Snapchat zelf denken ze dat ook, bleek uit een gelekte presentatie. In 2016 is Snapchat goed voor 366 miljoen dollar. Bedrijven kunnen zelf ‘lenzen’ en 'geofilters’ inkopen (best origineel allemaal).
Er is nog geen Nederlands advertentieprogramma. 
Wist je trouwens dat Snapchat in het geheim aan een zonnebril met internet en camera werkt? 😎 
Ik denk direct aan de geflopte eerste versie van Google Glass. Maar deze zonnebril ziet er best fashionable uit:
Snapchatbaas Evan Spiegel met bril
Snapchatbaas Evan Spiegel met bril
Indrukwekkende cijfers uit Amerika over de podcastmarkt
Zo, van deze Amerikaanse podcastcijfers in dit goede overzichtsstuk viel ik even van mijn stoel:
  • De advertentiemarkt van podcasts groeide afgelopen jaar met 48 procent
  • Volgens analytici gaat de markt tot 2020 elk jaar met een kwart groeien, naar een half miljard dollar.
  • Marktleider NPR zet nu 10 miljoen dollar per jaar om en heeft geregeld deals ‘in de honderdduizenden dollars’ met Fortune 100-merken.
Nu is het wachten op twee dingen:
  • Betere technologie. 60 procent van de downloads verloopt nog steeds via de archaïsche Apple-interface.
  • Het eerste Nederlandse mediabedrijf dat groot inzet op podcasts. Of wordt dat, hallo, de NPO?
Bij De Correspondent hebben we afgelopen jaar trouwens drie programma’s toegevoegd - zoals onderwijspodcast En NU luisteren!
En dit is een hele slimme journalist
Hoe The Washington Post lezers betrekt bij Trump-onderzoek
Ik hou van journalisten die niet alleen maar denken over het verslaggeven zelf, maar ook over hoe ze hun verhaal zo goed mogelijk bij een publiek kunnen krijgen.
Zoals deze man van The Washington Post, die een belangrijke maar vrij saaie opdracht had: kijk of Donald Trump de waarheid spreekt over zijn filantropie.
Om lezers te boeien voor dit onderwerp besloot hij op Twitter een openbaar notitieboekje bij te houden.
Letterlijk.
Hij belde alle grote goede doelen in de VS na om te checken of Trump geld aan ze had gegeven. Een rotklusje, dat hij op een interessante manier wilde tonen. 
Het resultaat ging viraal, wat leidde tot veel relevante lezerstips over de filantropie van Trump. De verslaggever heeft nu én een groter bereik voor zijn lopende onderzoek én meer mensen die met hem meezoeken.
Het openbare notitieboekje
Het openbare notitieboekje
Dat was ’m voor deze week!
Met dank aan Tim de Gier, Joeri van der Werf, Karel Smouter en - as always - (bestsellerauteur) Maurits Martijn voor de artikeltips.
Tot volgende week,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Begin je een nieuw mediabedrijf? Hier moet je volgens de oprichter van Paidcontent en Skift in de eerste twee jaar op letten als je mensen aanneemt.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam