Snapchat financiert filosofisch magazine

Alexander en ik namen afgelopen week de tweede aflevering van de mediapodcast op. Daarin zadelen we j
Ernst-Jan Pfauth
Snapchat financiert filosofisch magazine
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #41
Alexander en ik namen afgelopen week de tweede aflevering van de mediapodcast op. Daarin zadelen we je wederom op met verhalen die we normaal in de kroeg vertellen.
In aflevering één constateerden we dat Facebook alles kapot maakt. Deze keer pakken we het een tikkie constructiever aan en bedenken we hoe informatie uit soms eeuwenoude vormen bevrijd moet worden. Waarom zijn alle restaurantrecensies uit het Parool niet op locatie te filteren? Hoezo kun je de meeste nieuwsprogramma’s niet per segment bekijken?
Omdat al die mooie series en artikelen zo lastig te vinden zijn, kijken we in plaats daarvan naar onzin op Snapchat. Dat kan beter. Desnoods met behulp van chatbots. Of hackatons.
Oh, en het duurt weer bijna een uur, sorry. Luisteren kan hier. Of in iTunes. Sterkte.

Facebook geeft voortaan voorrang aan posts van vrienden en familie (en dus niet aan media)
Waar we in de eerste mediapodcast voor waarschuwden, is nu uitgekomen: Facebook gaat in de Newsfeed minder prioriteit geven aan berichten van uitgevers. 
Dat was niet knap van ons hoor, dat we dat voorspelden, want iedereen kon dat van mijlenver zien aankomen dat Facebook de duimschroeven voor uitgevers gaat aandraaien.
Zelfs Instant Articles en Live TV krijgen volgens Facebook geen voorrang.
 (ik kan me dit echter niet voorstellen, want beide services zijn heel belangrijk voor het netwerk omdat ze voor de benodigde content van goede kwaliteit zorgen én de advertentie-inkomsten van Facebook spekken)
Tegelijkertijd is niet op Facebook actief zijn als uitgever ook geen optie, daar voor is het potentiële bereik van de Newsfeed simpelweg te groot. Hallo 1,65 miljard gebruikers!
Als je als publicatie niet hebt gewerkt aan effectieve manieren om Facebook-bezoekers buiten Facebook aan jezelf te binden, kom je wel steeds meer in de problemen.
Wat kun je nu doen?
  1. Je eigen lezers aanmoedigen artikelen te delen op Facebook. Want als een vriend of familielid van een gebruiker iets plaatst, krijgt het dus meer prioriteit;
  2. Betalen voor bereik via sponsored posts;
  3. En dus hard werken aan een strategie om likers om te zetten in loyale lezers. Bij De Correspondent gebruiken we daar de proefmail voor. Gemiddeld worden er elke week 50 likers via die mailinglist lid.
Hoe je likers overtuigt te betalen?
Nou bijvoorbeeld zoals The Guardian dat deze week deed.
De hoofdredacteur spreekt lezers rechtstreeks aan en zegt: We gaan door de Brexit onzekere tijden tegemoet, wij blijven jullie - miljoenen bezoekers - daar inzicht in geven, maar als je wil dat we alles goed voor je kunnen blijven uitzoeken, moet je ons wel steunen.
Waarom vind ik dit zo goed?
  1. De hoofdredacteur staat persoonlijk voor deze oproep. Dat schept vertrouwen bij de lezer;
  2. De Brexit is een goed haakje om te laten zien waarom journalistiek een belangrijke ‘service’ is voor burgers;
  3. Het komt niet hulpbehoevend over omdat uit de imposante cijfers van The Guardian blijkt dat ze een service verlenen waar miljoenen mensen ontzettend graag gebruik van maken.
(Bij die andere Britse krant zagen ze de abonneegroei in het weekend van de Brexit 600 procent harder groeien dan normaal. De Financial Times haalde namelijk even de paywall naar beneden en stemde wervingsboodschappen op Brexit af. )
Hier nog een goed voorbeeld trouwens
Ook weer geschreven door de hoofdredacteur. Dit keer een wervingsmail van onderzoekssite Mother Jones, die net een weer-ga-loos undercoververhaal over het Amerikaanse gevangeniswezen hebben gepubliceerd. Een van hun journalisten werkte vier maanden als cipier.
Uh, Snapchat financiert filosofisch magazine?
Ja, echt. Het heet Real Life, gaat over hoe we leven met technologie, kent een zeer grafisch design, publiceert dagelijks één artikel met koppen als ‘In the Eye of the Coder” en is vernoemd naar een obscuur New Yorks kunstenaarsblad uit de jaren tachtig.
Met andere woorden: ’t is niet echt een potentieel massaproduct.
Waarom investeert Snapchat er dan toch in?
Eva de Valk schrijft op nrc.nl dat Snapchat-baas Evan Spiegel in 2013 zeer onder de indruk raakte van een essay over de vluchtigheid van fotografie. Hij zocht de auteur op - socioloog Nathan Jurgenson - en zorgde ervoor dat die zich volledig aan het schrijven en onderzoeken kon wijden.
Eigenlijk heeft Spiegel met de financiering van Real Life geregeld dat hij nooit om het denkwerk van Jurgenson verlegen hoeft te zitten.
Ik mag die man wel.
Dat was ’m voor deze week. Veel dank voor het luisteren/ lezen, en blijf vooral tips en verzoekjes sturen. 
Dank aan Sebastian Kersten en Jelmer Mommers voor de verhalentips.
Tot volgende week zaterdag!
Ernst-Jan
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam