Samen speuren naar een verdwenen vluchtelingenboot

Deze week gaat het uiteraard wéér over de platform wars, want Facebook, Twitter, Google en anderen bl
De Medianieuwsbrief
Samen speuren naar een verdwenen vluchtelingenboot
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #9
Deze week gaat het uiteraard wéér over de platform wars, want Facebook, Twitter, Google en anderen blijven maar proberen om uitgevers te reduceren tot contentfabriekjes. Maar er is niet alleen geklaag, ik laat ook zien hoe sommige journalistieke publicaties nieuwe vertelvormen uitvinden en zo een tegenwicht bieden aan de saaie platforms.

Can You Find the Ghost Boat?
The Drone Papers
Danny Meyer Is Eliminating All Tipping at His Restaurants
Over investeren in je eigen site gesproken, The New York Times wil dat journalisten niet vergeten dat hun verhalen vooral op telefoons gelezen worden. En dus stuurden ze onderstaande mail rond. Symboolpolitiek van het hoogste niveau. Prachtig:
Twitter And Facebook Are Turning Publishers Into Ghost Writers
Get AMP’d: Here’s what publishers need to know about Google’s new plan to speed up your website
The Real Anti-Facebook Is Good Old Email
Dat was het voor deze week! Dank aan tipgevers Paul Vereijken (het TechCrunch-artikel) en Eveline Meijer (Google AMP-kritiek). Zie jij een interessant artikel voor in deze nieuwsbrief? Mail me op ernst-jan@pfauth.com of tweet naar @ejpfauth.
Tot volgende week!
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam