Oeps, een pessimistische nieuwsbrief 💸

Sorry, misschien ligt het aan de naderende blue monday, maar dit is een pessimistische editie van de
De Medianieuwsbrief
Oeps, een pessimistische nieuwsbrief 💸
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #21
Sorry, misschien ligt het aan de naderende blue monday, maar dit is een pessimistische editie van de medianieuwsbrief. In de week waarin Sean Penn een interview met ’s werelds grootste drugsbaron publiceerde, David Bowie’s overlijden liet zien dat curatie de nieuwe necrologie is, Apple Music de tienmiljoenste abonnee aansloot en The LA Times op genadeloze (en interactieve) wijze aantoonde hoe klein de kans is dat je de jackpot wint, gaan wij het hebben over het failliet van het viral web. Met optimistische eindnoot, dat dan weer wel. Sterkte!

Onlangs deelde ik een artikel waarin een bekende mediajournalist omschreef hoe moderne media-imperiums gebouwd worden. In een notendop: bouw een groot bereik op via Facebook, gebruik dat bereik om miljoenen aan investeringen binnen te halen, neem van dat geld ‘echte’ journalisten aan om je reputatie te vestigen.
Maar nu beginnen de eerste barstjes in dat model zichtbaar te worden. Daar gaan we:
Waarom sommige grote nieuwssites in de problemen raken
The New Republic staat te koop
Er is ook te veel aanbod in deze aandachtseconomie
En dan nu de optimistische eindnoot: de nieuwe aanpak van Skift
Dat was ’m voor deze week. Ik heb door deze editie geleerd dat het makkelijk is om je mee te laten slepen met enthousiasmerende berichtgeving rond miljoeneninvesteringen en gigantische bezoekerscijfers, maar dat de vraag altijd blijft: ‘hoe ga je dat in hemelsnaam terugverdienen?’.
Ik ben heel benieuwd hoe de genoemde uitgevers die vraag de komende jaren gaan beantwoorden. 
En ondertussen blijven andere uitgevers, zoals de oprichter van The Vergenieuwe miljoenen voor nieuwe projecten ophalen.
Met hartelijke groet!
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam