Nodig: een grote rode sticker met NEP erop

Afgelopen weekend zijn er ontzettend veel mensen verkeerd geïnformeerd. In deze nieuwsbrief drie moge
Ernst-Jan Pfauth
Nodig: een grote rode sticker met NEP erop
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #14
Afgelopen weekend zijn er ontzettend veel mensen verkeerd geïnformeerd. In deze nieuwsbrief drie mogelijke oplossingen: 1) platforms moeten debunken, 2) paywalls moeten slimmer en 3) kranten kunnen in contact blijven door lezers te mailen.

Toen ik vrijdag en zaterdag eindeloos Twitter refreshte, merkte ik dat veel mensen in mijn Timeline zich bewust waren van het risico op valse geruchten. Elke paar tweets kwam er iets in de trant van ‘is dit bevestigd?’ voorbij.
Maar toen ik hoorde dat bijna 30.000 mensen een tweet van het parodie-account @ProfJeffJarvis over de verduisterde Eiffeltoren retweette, realiseerde ik me dat die kritische blik beroepsdeformatie is. Alleen als je in de media werkt, ben je je écht bewust van de mediawetten. Lees vooral deze gelinkte reconstructie van de symbolische Eiffeltoren-tweet.
En bekijk bijvoorbeeld bij Buzzfeed een collectie van andere hoaxes van afgelopen weekend (om zeker te weten dat je - ook al zit je in de media - geen foutieve informatie tot je hebt genomen. Ik dacht bijvoorbeeld nog dat de genoemde tweet van Trump actueel was).
We hebben een interface nodig voor het debunken van foutieve informatie
Door al die hoaxes is dit artikel van Claire Wardle zo interessant. Zij is lid van First Draft, een collectief dat zich bezighoudt met het verifiëren van nieuws en ooggetuigenverslagen van sociale media. Een filmpje uit Syrië? First Draft is erin gespecialiseerd de echtheid ervan te onderzoeken.
Wardle pleit voor een betere debunk-interface. Simpel gezegd: als valse informatie tijdens grote nieuwsgebeurtenissen als de aanslagen in Parijs viraal gaat, hebben we een interface nodig die overbrengt dat de informatie niet klopt. Want, schrijft Wardle, “foutieve informatie beïnvloedt hoe mensen over elkaar denken, over mensen met een ander ras, of andere religie.” 
Wardle pleit voor een zeer duidelijke visuele taal die ervoor zorgt dat het publiek meteen ziet dat een tweet niet klopt. Journalisten alleen kunnen deze taak niet aan, daar is hun bereik te beperkt voor. En hier wordt het echt interessant: de verantwoordelijkheid voor het tonen van de debunk zou bij platforms als Twitter kunnen liggen. Fair enough, die hebben tegenwoordig toch journalisten in dienst voor Moments
De Franse tak van Buzzfeed geeft alvast het goede voorbeeld:
Betaalmuur decimeert invloed van kranten
Deze column van journalist Maarten Reijnders was afgelopen weekend weer actueel. ‘Als kranten zich achter een betaalmuur verschansen, ondergraaft dat hun invloed op het publieke debat nog verder’, waarschuwde hij in 2013.
Want in deze tijden van nood zie je dat je mét paywall je publieke functie niet goed kunt vervullen. Opeens valt het op dat als jij een paywall hebt, mensen de benodigde informatie wel ergens anders opzoeken. Daardoor kun jij als journalist de democratie niet optimaal meer dienen, omdat je minder burgers informeert en daarom haalden veel kranten afgelopen weekend hun paywall tijdelijk weg.
Maar kranten hebben natuurlijk óók geld nodig om hun publieke functie te kunnen vervullen. Ik denk dat we daarom naar slimmere paywalls moeten. Laat bijvoorbeeld nieuwsverhalen voor de paywall staan (want nieuws is een commodity) en biedt achter de paywall meer dan alleen verhalen, maar bijvoorbeeld ook een community.
Volg een groot nieuwsverhaal via e-mail
In de serie ‘elke publicatie is tegenwoordig een e-mailbedrijf’ (omdat lezers niet meer naar voorpagina’s surfen, moet je ze op een andere manier aan je bestaan herinneren) is dit een interessant experiment: The New York Times gaf lezers afgelopen weekend de mogelijkheid om Parijs te volgen via e-mail. Bij belangrijke updates stuurt de krant je dan een berichtje, zodat je erop kunt vertrouwen niets belangrijks te missen.

Bij De Correspondent hebben we deze week weer enkele nieuwe persoonlijke nieuwsbrieven geïntroduceerd (hallo Blauw, hallo Mommers), na twee succesvolle experimenten met nieuwsbrieven van Rutger Bregman en ondergetekende (met clickrates boven de 35%). 
En vergeet deze mooie e-mailreminder van The New Yorker niet!
Met een hartelijke groet!
Ernst-Jan Pfauth (@ejpfauth)
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam