Nieuwsbrief uitbouwen? Leer van The Hustle 📈

De verkiezingen zijn achter de rug. Ik kijk uit naar grondige analyses van de online campagnes van pa
Ernst-Jan Pfauth
Nieuwsbrief uitbouwen? Leer van The Hustle 📈
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #78
De verkiezingen zijn achter de rug. Ik kijk uit naar grondige analyses van de online campagnes van partijen als GroenLinks en Forum voor Democratie. In de tussentijd: de waardering van Snapchat, tips voor je nieuwsbrief en wat media van Amazon kunnen leren.

Snapchat was bij de beursgang 33 miljard dollar waard. Dat is 200 dollar per gebruiker, terwijl Snapchat in 2016 slechts 2,56 dollar per gebruiker omzette. Hoe praat je zo'n waardering goed?
Bij Bloomberg doen ze een aardige poging. 
In tegenstelling tot veel andere sociale media, speelt het grootste gedeelte van de communicatie tussen gebruikers zich achter de schermen af. Bovendien verdwijnen de meeste berichten. Daardoor zou het contact dat gebruikers met elkaar hebben veel intiemer en authentieker moeten zijn dan op een grotendeels publiek netwerk als Facebook en Instagram. 
Maar Snapchat kijkt natuurlijk wel mee. Uit de algemene voorwaarden:
“You’ll also provide us whatever information you send through the services, such as Snaps and Chats to your friends.” 
Op basis van die intieme info en authentieke sociale relaties kun je beter advertenties slijten, luidt de analyse.
Enkele overpeinzingen:
  • Ik realiseer me eigenlijk nu pas dat encryptie van messenger services - zoals bij WhatsApp - nadelig is voor de advertentiebusiness. Dan kun je advertenties alleen baseren op metadata - en niet op de daadwerkelijke inhoud van de berichten. 
  • Google heeft dit advertentievoordeel ook met services als Gmail - waar gebruikers zich ook meer blootgeven.
  • De koers van Snapchat is inmiddels aan het dalen. Dat zegt voor de lange termijn natuurlijk weinig. Facebook daalde eerst ook. 
Collega Harald Dunnink attendeerde me een paar maanden geleden op The Hustle. Dat is een dagelijkse jongensachtige nieuwsbrief over media en zaken. Denk Quote voor Silicon Valley.
In minder dan een jaar is The Hustle gegroeid naar 300.000 abonnees en hebben ze een team van twaalf man. Ze hebben net 1,3 miljoen aan investeringen opgehaald. 1 miljoen in een reguliere ronde en 300.000 via een crowdfunding waarbij lezers een aandeel verwerven. 
Dat zie je vaker: mediabedrijven die hun publiek vragen te investeren. Niet alleen financieel interessant, maar ook goed voor de betrokkenheid. Bovendien is het gezond voor een mediabedrijf om je publiek als belangrijke stakeholder te hebben. Dan beredeneer je tenminste ook vanuit hun belangen, in plaats van enkel vanuit die van adverteerders en investeerders.
Anyhow, als je zelf ‘in de nieuwsbrieven’ zit (en wie niet tegenwoordig?) adviseer ik je The Hustle eens een paar weken uit te proberen. Het is namelijk heel leerzaam als twaalf man niets anders doen dan nadenken over hoe ze hun nieuwsbrief beter kunnen maken.
Zo hebben ze een sterk ambassadeursprogramma en ontwikkelen ze slimme leestrucs: zoals dat je alle links direct in aparte tabjes kunt openen. Meer informatie in dit interview bij Nieman Lab!
Amazon is zo'n waanzinnig succesvol bedrijf omdat het een platform voor de gehele economie probeert te zijn en over alles een percentage hoopt te ontvangen. Ga maar na:

  • Bedrijven moeten sites en services hosten. Amazon biedt dat aan en zet er 12 miljard dollar per jaar mee om.
  • Bedrijven moeten hun spullen verkopen via een betrouwbare online winkel. Amazon biedt dat aan.
  • Bedrijven moeten hun spullen verschepen en bezorgen. Amazon biedt dat aan (en bouwt vliegvelden en drones om het nog beter te kunnen).
The Washington Post is nu ruim drie jaar in handen van Amazon-CEO Jeff Bezos. Inmiddels zien we dat Bezos met zijn krant hetzelfde plan lijkt te hebben.
Deze week sloot WaPo zijn eerste grote licentiedeal voor zijn software Arc. Krantenconcern Tronc, eigenaar van onder andere The Los Angeles Times, kan met Arc content creëren, pushen naar allerlei soorten platforms - van eigen apps tot Instant Articles - en dan aan de hand van data analyseren of dat werkt.
Deze strategie komt rechtstreeks uit het Amazon playbook, zegt Bezos zelf ook:
  • De aanname is dat de meeste uitgevers zelf niet de middelen hebben om excellente technologie te ontwikkelen. WaPo heeft dat dankzij Bezos wel.
  • Nu maakt de krant die software beschikbaar voor andere partijen, en vraagt daar geld voor.
  • Zo verdient WaPo niet alleen maar geld aan hun eigen content, maar aan de content van alle op Arc aangesloten media.
  • Zoals Amazon aan een groot gedeelte van de economie verdient, verdient WaPo met Arc aan een groot aantal uitgevers.
Het eerste target van Arc: 100 miljoen dollar omzet per jaar
www.wsj.com  •  Deel
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn en Tim de Gier voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Facebook (/medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PPS. Ik schrijf vaak dat we als media moeten proberen onze bevindingen zo toegankelijk mogelijk moeten publiceren - om tegenwicht te bieden aan desinformatie en clickbait waar lezers mee overspoeld worden op sociale media. Bij De Correspondent probeerden we dat afgelopen week met een visuele weergave van onze thematische stemadviezen (zie hieronder). En we hebben nu een vacature voor iemand die de hele week stukken visueel samenvat voor sociale media. 
Illustratie door Leon Post en Leon de Korte
Illustratie door Leon Post en Leon de Korte
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam