Nieuwe aflevering van Een Podcast over Media

Elke maand bespreken Alexander Klöpping en ik in onze podcast de laatste ontwikkelingen in de media.
Ernst-Jan Pfauth
Nieuwe aflevering van Een Podcast over Media
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #72
Elke maand bespreken Alexander Klöpping en ik in onze podcast de laatste ontwikkelingen in de media. De nieuwste aflevering gaat over de rol van de NOS en een makkelijke manier om veel geld te verdienen op YouTube. Verder aandacht voor de renaissance van Instagram en de beursgang van Snapchat.

Alexander heeft het licht gezien. Na talloze beschimpingen en verwijten aan het adres van de NOS, ziet hij in dat de staatsomroep het beste is wat Nederland is overkomen. 
Zit je aan je Trump-tax? Schakel dan in op minuut 50. Dan praten we nog even over adblockers. 
Bovendien deel ik een makkelijke manier om honderden euro’s per maand op YouTube te verdienen. 
Het verhaal over de curiosity gap zal je ontroeren.
Over podcasts gesproken...
Groot op de voorpagina van The Grey Old Lady afgelopen woensdag: we starten met een podcast. Elke dag praat verslaggever Michael Barbaro luisteraars bij over de achtergronden van het nieuws. Zo gaat het in de eerste aflevering over Trumps keuze voor de hoogste rechter en wat we van hem kunnen verwachten.
The Daily is heel goed gemaakt, en een heel slim idee:
  • het maakt het grote instituut persoonlijker: verslaggevers stellen elkaar voor, delen twijfels en analyses die ze minder snel op zouden schrijven. Dat zorgt voor meer vertrouwen vanuit het publiek.
  • De podcast is een toegankelijke gateway tot de analyses van The New York Times: ‘Wil je als luisteraar meer weten? Lees onze stukken.’
  • Ze betrekken luisteraars - die kunnen bijvoorbeeld inbellen op een voicemail. Dat zorgt voor een meer persoonlijke band, en dat leidt ook weer tot meer vertrouwen.
Het succes van Instagram
Instagram was te mooi en te gelikt. In juni 2016 werd duidelijk dat gebruikers zo'n hoge barrière ervoeren om te posten, dat de activiteit begon terug te lopen.
Ondertussen werd Snapchat steeds populairder.
Dus dachten ze bij Instagram: we moeten toegankelijker worden. Vervolgens kopieerden ze een reeks Snapchat-functies, zoals ‘Stories’ en berichten die verdwijnen. 
Met succes, want afgelopen jaar steeg het aantal actieve gebruikers met 100 miljoen naar 600 miljoen. Lees in deze reconstructie op Recode hoe ze het voor elkaar kregen.
Snapchat gaat ondertussen bijna naar de beurs. Uit de ingediende cijfers blijkt dat Snapchat meer gemeen heeft met het Twitter van voor de beursgang dan met het Facebook van voor de beursgang.
Zo maakt Snapchat dik verlies net als Twitter toen (in tegenstelling tot Facebook, dat bij de beursgang al een miljard dollar winst maakte.)
Snapchat heeft 158 miljoen dagelijkse gebruikers, Twitter had er 218 miljoen maandelijks en Facebook 483 miljoen dagelijks. 
Dus concluderen de techbloggers: de cijfers van Snapchat zijn niet spectaculair. Dag jubelstemming.
Ik vraag me af of dat terecht is. Bij Facebook twijfelde de pers ook. Zo klaagden ze toen dat Facebook nog weinig verdiende aan mobiele advertenties.
Inmiddels maken mobiele ads 84% van Facebooks advertentieomzet uit.
Ik kijk liever naar de productstrategie van een sociaal medium. Die is bij Snapchat - net als bij Facebook toen - ijzersterk (en bij het zwalkende Twitter niet). 
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn en Mayke Blok voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief), Facebook en Telegram (@medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Wil je ook een nieuwsbrief schrijven? Of de draad weer oppakken? Ik heb de lessen die ik leerde na anderhalf jaar De Medianieuwsbrief op mijn site gedeeld:
Klik om de cursus te lezen
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.