Niemand herkent de machtigste man in de media 😎

Ernst-Jan Pfauth
Niemand herkent de machtigste man in de media 😎
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #32

Want de BBC covert dat gratis. En The Times of London heeft daar niets aan toe te voegen. 
Daarom stapt de (overigens winstgevende) krant over op een site die bij ontbijt, lunch en avondspits nieuwe achtergrondartikelen publiceert. 
The Times of London staat al sinds 2010 achter een paywall en blijft abonneegelden als belangrijkste en meest duurzame inkomstenbron zien. 
Met Instant Articles worden artikelen niet meer op je site geladen, maar op Facebook zelf. 
Mindshakes, de millennial-uitgave van NRC-eigenaar Mediahuis, is het eerste Nederlandse medium dat er gebruik van maakt.
Op Adformatie een interview met hoofdredacteur Ward Wijndelts na de eerste week. Samenvatting:
  • Bezoekers scrollen lekker door. Bijna altijd verder dan 75 procent van het verhaal, bij kortere artikelen 94 procent.
  • Bezoekers lezen een artikel iets langer dan op de site, maar er is niet méér bezoek. 
  • Het vergt een flinke tijdsinvestering om je feed geschikt te maken voor Instant Articles. Wordt wel makkelijker door de WordPress-plugin.
  • De flow om advertenties aan te zetten is simpel en ‘fantastisch’.
  • GIFjes, branded content en een paywall behoren (nog) niet tot de mogelijkheid.
Communicatiebureau Bolster bracht het verschil tussen een Mindshakes-artikel op hun eigen site en Instant Articles in beeld. Klik op het GIFje om hun uitstekende introductie tot Instant Articles te lezen, en waarom het riskant is om je site erop aan te sluiten:
Gaan we wel of niet meedoen met Instant Articles? En Snapchat Discover, is dat iets voor ons?
Amerikaanse mediabedrijven stellen nu ‘publishing platform specialisten’ aan om dit soort vragen te beantwoorden. 
Klinkt dat nog als toekomstmuziek? Het hoofd digitaal van Condé Nast vindt één specialist nu al achterhaald:
 “In a few years we might look back and ask how one person could manage all this. Maybe in the future there will be a person dedicated to video-based platforms and another dedicated to feed-based platforms”
Oké, nog even over adblockers
Ik zou deze nieuwsbrief kunnen vullen met berichten over uitgevers die hun krachten bundelen om adblockers te blocken, en adblockers die de blokkades weer omzeilen, en uitgevers die daar weer een oplossing voor verzinnen.
Maar liever plaats ik dit stripje:
Bron: CommitStrip.com
Vecht niet tegen de behoeftes van je publiek
De les van dit stripje is natuurlijk: vecht niet tegen de behoeftes van je publiek. Dit hele adblockerdebacle doet me denken aan de tijd dat krantenartikelen nog niet online gedeeld mochten worden. 
Wat deed het publiek toen?
Screenshotjes van de artikelen delen.
Kijk wat de behoeftes van je publiek zijn. En in plaats van er tegen te vechten, kun je ze beter in je voordeel laten werken.
(Eén van de redenen waarom leden van De Correspondent alle stukken met vrienden, familie en volgers mogen delen. Aan die gedeelde stukken hebben we het overgrote deel van onze ledengroei te danken).
Dit krijgt een niet-lid te zien als hij een artikel van een lid van De Correspondent cadeau krijgt.
The New York Times publiceert 350 verhalen per dag. Het is zonde dat alle informatie uit die stukken in artikelvorm gevangen blijft.
Een simpel voorbeeld: The Times heeft 17.000 recepten in haar archief. Maar die waren alleen doorzoekbaar als verhalen.
Daarom heeft de krant een ‘Beta’ team in het leven geroepen dat de journalistiek uit haar artikelvorm bevrijdt en het in een servicegerichte vorm giet. 
Wat zal ik koken vanavond? Ben ik gezond? Waar kan ik het beste wonen? Wat zijn de beste series op Netflix? Je vindt de antwoorden op respectievelijk CookingWell, de Real Estate App en Watching.
Met dit soort servicegerichte journalistiek hoopt The New York Times in het dagelijks ritme van de lezer te blijven en wellicht in de toekomst geld aan hem te verdienen. Lees in dit gelinkte stuk over de successen en mislukkingen van team Beta.
En twee mooie verhalen over media moguls
Juichend stuk uit Fortune over één van de machtigste mensen in de mediawereld: Jeff Bezos. Naast zijn almachtige Amazon, is hij ook eigenaar van The Washington Post en een raketbouwer. Verwacht geen kritische blik in dit stuk, zie het eerder als een kennismaking met zijn nieuwe leiderschapsstijl. Zo moedigt hij The Washington Post bijvoorbeeld aan hun eigen software te ontwikkelen. 
Sundar Pichai kan gewoon nog anoniem over de grootste elektronicabeurs ter wereld lopen - ’What are you, press?’. Maar in zijn thuisland India is hij een rockster. 
Heel mooi profiel bij Buzzfeed van een beetje ambigue leider die Google een vriendelijker imago moet geven en de volgende 1 miljard mensen online dient te krijgen.
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Rob Wijnberg en Xavier van Leeuwe voor de artikeltips!
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Lef van de jonge uitgeverij Das Mag (die je misschien wel kent van Jelle Brandt Corstius’ As in tas en Walter van den Bergs Schuld): ze weigeren Bol.com een grotere marge dan normaal te geven. Vooral omdat Bol.com - in tegenstelling tot boekhandels - door een samenwerking met het Centraal Boekhuis geen enkel risico loopt. Nu heeft Bol.com de boeken van de uitgeverij verwijderd. Toelichting van Das Mag hier. Reconstructie van de NOS hier.
(Disclosure: ik ben aandeelhouder van Das Mag)
PPS. Wil je een item delen, zonder dat je de hele nieuwsbrief moet delen? Op mijn blog Pfauth.com staan alle stukken los onder elkaar (en alles wat de nieuwsbrief niet haalde).
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.