Niemand herkent de machtigste man in de media 😎

De Medianieuwsbrief
Niemand herkent de machtigste man in de media 😎
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #32

The Times of London stopt met BREAKING NEWS
De eerste Nederlandse uitgever met Facebook Instant Articles
Oké, nog even over adblockers
Ik zou deze nieuwsbrief kunnen vullen met berichten over uitgevers die hun krachten bundelen om adblockers te blocken, en adblockers die de blokkades weer omzeilen, en uitgevers die daar weer een oplossing voor verzinnen.
Maar liever plaats ik dit stripje:
Bron: CommitStrip.com
Bron: CommitStrip.com
Vecht niet tegen de behoeftes van je publiek
De les van dit stripje is natuurlijk: vecht niet tegen de behoeftes van je publiek. Dit hele adblockerdebacle doet me denken aan de tijd dat krantenartikelen nog niet online gedeeld mochten worden. 
Wat deed het publiek toen?
Screenshotjes van de artikelen delen.
Kijk wat de behoeftes van je publiek zijn. En in plaats van er tegen te vechten, kun je ze beter in je voordeel laten werken.
(Eén van de redenen waarom leden van De Correspondent alle stukken met vrienden, familie en volgers mogen delen. Aan die gedeelde stukken hebben we het overgrote deel van onze ledengroei te danken).
Dit krijgt een niet-lid te zien als hij een artikel van een lid van De Correspondent cadeau krijgt.
Dit krijgt een niet-lid te zien als hij een artikel van een lid van De Correspondent cadeau krijgt.
En dit is wel echte innovatie: journalistiek als service
En twee mooie verhalen over media moguls
2. De CEO van Google
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Rob Wijnberg en Xavier van Leeuwe voor de artikeltips!
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Lef van de jonge uitgeverij Das Mag (die je misschien wel kent van Jelle Brandt Corstius’ As in tas en Walter van den Bergs Schuld): ze weigeren Bol.com een grotere marge dan normaal te geven. Vooral omdat Bol.com - in tegenstelling tot boekhandels - door een samenwerking met het Centraal Boekhuis geen enkel risico loopt. Nu heeft Bol.com de boeken van de uitgeverij verwijderd. Toelichting van Das Mag hier. Reconstructie van de NOS hier.
(Disclosure: ik ben aandeelhouder van Das Mag)
PPS. Wil je een item delen, zonder dat je de hele nieuwsbrief moet delen? Op mijn blog Pfauth.com staan alle stukken los onder elkaar (en alles wat de nieuwsbrief niet haalde).
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam