Kookboeken, illustraties en nieuwe Facebook-advertenties ➡️ 💰

Verdienmodellen, daar ging het vorige week over. En dan met name abonnementen (naar aanleiding van de
Ernst-Jan Pfauth
Kookboeken, illustraties en nieuwe Facebook-advertenties ➡️ 💰
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #70
Verdienmodellen, daar ging het vorige week over. En dan met name abonnementen (naar aanleiding van de mislukte advertentiestrategie bij Medium en de lancering van Blendle Premium). Ik beloofde enkele andere verdienmodellen te delen. Bij dezen! 

Even een disclaimer: dit zijn allemaal *extra* omzetbronnen. Met geen hiervan kun je een groot mediabedrijf draaiende houden. Maar het zijn wel interessante aanvullingen. 
Om even de eigen zaak als voorbeeld te gebruiken (want die ken ik het best): in 2015 bestond 85 procent van onze omzet uit lidmaatschappen. Andere bronnen waren evenementen, een sprekersbureau en de boekuitgeverij:
De omzetbronnen van De Correspondent in boekjaar 2015.
De omzetbronnen van De Correspondent in boekjaar 2015.
Die drie initiatieven zorgen niet alleen voor extra omzet, ze promoten ook onze belangrijkste service. Zo versterken we op evenementen de band met leden, leren tijdens lezingen nieuwe groepen onze correspondenten kennen en zaten er in onze drie bestsellers boekenleggers met een code voor een gratis proefmaand erop.
Oké, daar gaan we:
1. Prints van foto's en illustraties
Condé Nast is een enorm uitgeefhuis met titels als Vogue, GQ, The New Yorker en Wired.
Op de vijftiende verdieping van een New Yorks pakhuis bewaart het concern 8 miljoen foto’s en illustraties. 
Aan dat archief wil Condé Nast verdienen.
Daarom is het begonnen met de verkoop van losse prints, special editions en covers. 
De Purple Rain-cover van The New Yorker? Vanaf 95 dollar is ie van jou. Een gesigneerde variant kost 325 dollar.
Miles Davis in 1970. Foto: Condé Nast / Mark Patiky
Miles Davis in 1970. Foto: Condé Nast / Mark Patiky
Bij De Correspondent dromen we ook wel eens van een ‘bestel een print’-knop bij de illustraties en foto’s die voor onze stukken gemaakt worden. We experimenteerden er mee tijdens de viering van ons tweejarig bestaan met een veiling:
Onze Chef Beeld Sterre Sprengers (r) vertelt waarom het een goed idee is om een foto te kopen van Pieter van den Boogert. De veilingmeester wacht rustig af.
Onze Chef Beeld Sterre Sprengers (r) vertelt waarom het een goed idee is om een foto te kopen van Pieter van den Boogert. De veilingmeester wacht rustig af.
Een van Buzzfeeds populairste Facebook-pagina’s is Tasty. Je bent misschien een van hun 79 miljoen likers of hebt in ieder geval al eens zo'n smerig lekker kookfilmpje van ze voorbij zien komen - Peanut Butter Cheesecake!
Bedrijven sponsoren die filmpjes. Maar tijdens de afgelopen feestdagen wilde Buzzfeed ook graag direct aan likers verdienen.
Het concept is simpel: je kiest zeven categorieën en Tasty drukt de populairste recepten binnen die categorie af. Op de eerste pagina is ruimte voor een persoonlijke boodschap (emoji’s toegestaan). 
Als het via boekwinkels verkocht was, zou het kookboek op nummer 9 hebben gestaan van de kookboek-bestsellerlijst.
Maar dat staat het niet, want Buzzfeed is zo slim om direct te verkopen aan haar publiek en daardoor hebben ze uiteraard een veel grotere marge.
Een paperback-versie kost 24 dollar, hardcover gaat voor 39 dollar (daar krijg je ook een schort bij). Er zijn inmiddels meer dan 100.000 exemplaren verkocht, dus je kunt uitgaan van een omzet tussen 2,4 en 3,9 miljoen dollar.
Zo stel je een kookboek van Buzzfeed samen
Zo stel je een kookboek van Buzzfeed samen
3. Advertenties in boeiende Facebook-video's
Toen Mark Zuckerberg begin vorig jaar terugkwam van vaderschapsverlof, had hij maar één prioriteit: video. Werkten er de ene week nog 12 programmeurs aan live video, een week later waren dat er 150. Anderhalve maand later was het af
Vervolgens sloot Facebook miljoenencontracten met publicaties als The New York Times en Bild om hen te stimuleren video’s uit te zenden, filmden gebruikers politiemoorden en Chewbacca-maskers en bekijken we gezamenlijk 100 miljoen uur per dag naar Facebook-video’s. 
‘Zuckerberg heeft een video-imperium gebouwd. Nu is het tijd om eraan te verdienen’. 
Daarom kunnen adverteerders voortaan na 20 seconden een reclame laten zien. Alleen filmpjes die minimaal 90 seconden duren komen in aanmerking voor deze advertentievorm. 
20 seconden lang een Facebook-filmpje kijken, dat is niet vanzelfsprekend. Alleen aan de boeiende video’s valt dus geld te verdienen.
Videomakers mogen 55 procent van de advertentie-omzet houden (net als bij YouTube). Nu er wat te verdienen valt, gaan we denk ik alleen maar meer video op Facebook zien.
4. Tools en cursussen die lezers aan je binden
The New York Times heeft deze week een intern innovatierapport gepubliceerd. Enkele interessante cijfers:
  • half miljard dollar aan digitale omzet
  • 200, t-w-e-e-h-o-n-d-e-r-d, verhalen per dag
  • 6 jaar geleden introduceerde NYT een digitaal abonnement, inmiddels zijn er 1,5 miljoen digitale abonnees
  • 1 miljoen papieren abonnees.
Het is een beetje vrijblijvend document, omdat de NYT van alles wil - betere papieren uiting, meer lezerscomments, zelfs meer bezuinigingen, maar nergens schrijft waar ze mee wil stoppen.
Toch wil ik er één voornemen even uitlichten: meer servicejournalistiek. De krant leert je al op basis van haar journalistieke schatkamer en expertise koken, hardlopen, mediteren
De NYT wil nog meer van dit soort cursussen en tools aanbieden. 
Een goede manier om lezers te binden (en ze er wellicht voor te laten betalen).
5. Donateurs, bijvoorbeeld door middel van Patreon (dat in 2016 $100M ophaalde)
Bekende publicisten als Wait But Why, Neil deGrasse Tyson en Amanda Palmer krijgen betaald door hun publiek via Patreon. Dat is een service waarmee hun volgers een herhalende donatie kunnen  geven. Vorige week maakte Patreon bekend in 2016 dat aangesloten makers meer dan 100 miljoen dollar hebben opgehaald.  
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Rob Wijnberg en Maurits Martijn voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Telegram (@medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Prijswinnende fotografen, meer dan twaalf moderators en  speechschrijvers: meet PR Team Zuckerberg.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam