Kookboeken, illustraties en nieuwe Facebook-advertenties ➡️ 💰

Verdienmodellen, daar ging het vorige week over. En dan met name abonnementen (naar aanleiding van de
De Medianieuwsbrief
Kookboeken, illustraties en nieuwe Facebook-advertenties ➡️ 💰
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #70
Verdienmodellen, daar ging het vorige week over. En dan met name abonnementen (naar aanleiding van de mislukte advertentiestrategie bij Medium en de lancering van Blendle Premium). Ik beloofde enkele andere verdienmodellen te delen. Bij dezen! 

Even een disclaimer: dit zijn allemaal *extra* omzetbronnen. Met geen hiervan kun je een groot mediabedrijf draaiende houden. Maar het zijn wel interessante aanvullingen. 
Om even de eigen zaak als voorbeeld te gebruiken (want die ken ik het best): in 2015 bestond 85 procent van onze omzet uit lidmaatschappen. Andere bronnen waren evenementen, een sprekersbureau en de boekuitgeverij:
De omzetbronnen van De Correspondent in boekjaar 2015.
De omzetbronnen van De Correspondent in boekjaar 2015.
Die drie initiatieven zorgen niet alleen voor extra omzet, ze promoten ook onze belangrijkste service. Zo versterken we op evenementen de band met leden, leren tijdens lezingen nieuwe groepen onze correspondenten kennen en zaten er in onze drie bestsellers boekenleggers met een code voor een gratis proefmaand erop.
Oké, daar gaan we:
1. Prints van foto's en illustraties
Miles Davis in 1970. Foto: Condé Nast / Mark Patiky
Miles Davis in 1970. Foto: Condé Nast / Mark Patiky
Bij De Correspondent dromen we ook wel eens van een ‘bestel een print’-knop bij de illustraties en foto’s die voor onze stukken gemaakt worden. We experimenteerden er mee tijdens de viering van ons tweejarig bestaan met een veiling:
Onze Chef Beeld Sterre Sprengers (r) vertelt waarom het een goed idee is om een foto te kopen van Pieter van den Boogert. De veilingmeester wacht rustig af.
Onze Chef Beeld Sterre Sprengers (r) vertelt waarom het een goed idee is om een foto te kopen van Pieter van den Boogert. De veilingmeester wacht rustig af.
Zo stel je een kookboek van Buzzfeed samen
Zo stel je een kookboek van Buzzfeed samen
3. Advertenties in boeiende Facebook-video's
4. Tools en cursussen die lezers aan je binden
5. Donateurs, bijvoorbeeld door middel van Patreon (dat in 2016 $100M ophaalde)
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Rob Wijnberg en Maurits Martijn voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Telegram (@medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Prijswinnende fotografen, meer dan twaalf moderators en  speechschrijvers: meet PR Team Zuckerberg.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam