Journalisten worden met elke verkiezingscampagne minder belangrijk

Een korte editie deze week, want ik kom net uit New York, waar ik te gast was bij een 'audience devel
Ernst-Jan Pfauth
Journalisten worden met elke verkiezingscampagne minder belangrijk
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #54
Een korte editie deze week, want ik kom net uit New York, waar ik te gast was bij een ‘audience development’ werkgroep van Jeff Jarvis (City University). Ik vertel er later meer over, maar het kwam er op neer dat we met twintig mensen uit het vak (van The New York Times tot Buzzfeed en van The Washington Post tot Vice) spraken over hoe je een band kunt opbouwen met je bezoekers. Het was belachelijk interessant, een verslag volgt. Maar nu eerst de nieuwsbrief van deze week.

Heb je de absurdistische sketches van Joardy Film wel eens gezien? Ze zijn een sensatie op YouTube.
Journalist Thomas Heerma van Voss interviewt ze over de toekomst van televisie. Hoewel ze hun succes aan YouTube te danken hebben, geloven ze niet dat het de toekomst van televisie is. Want uiteindelijk vormt het platform vooral een opstapje naar een ‘echt’ programma bij een omroep.
Dat opstapje is overigens wel belangrijk. Want als programmamakers zoals de jongens van Joardy Film nu naar Hilversum komen, hebben ze al een duidelijke stijl en humor neergezet. Ze hoeven zich niet (of in ieder geval: minder) te vormen naar de eenheidsworst der netmanagers. Zo'n YouTube-succes leidt tot een veel betere positie aan de onderhandelingstafel.

Fijn introductiestuk van de Volkskrant over de naderende verkiezingsstrijd op Facebook. Paar take-aways:
1. Kuza van DENK is een voorloper: 
‘Ik hoop niet dat je jaloers wordt, maar voor onze doelgroep is dat belangrijker dan de Volkskrant’, zegt hij. 'Als ik door de Schilderswijk loop, kennen de mensen me daar allemaal van Facebook.’
Dat doet denken aan de redeneerwijze van Amerikaanse beroemdheden, die zeggen dat het niet meer nodig is om je direct tot journalisten te wenden (lees: Journalisten zijn niet langer de machtigste poortwachters).  
Ik vermoed dat er bij de volgende verkiezingen meer politici de luxe van Kuza hebben.
2. Een aanval die in de Kamer doodvalt, kan op Facebook toch een succes worden. Zoals met Klaver versus Wilders (half miljoen views.
 3. De strijd om de linkse kiezer is op Facebook al lang begonnen. 'Een van de redenen waarom je deze advertentie ziet, is dat D66 mensen wil bereiken die zijn geïnteresseerd in GroenLinks.’ 
4. GroenLinks heeft een 'beeldvoerder’ en werkt met het campagnebureau van Joe Rospars, oud-digitale campagneleider van de Obama '08. Lekker bezig.
Verder vraagt journalist Frank Hendrickx  - net als The New York Times - aan lezers om politieke advertenties die ze op Facebook zien door te sturen. Iedereen ziet natuurlijk wat anders, dus dit is zeer relevant. Ik hoop dat Hendrickx interessante lezersinzendingen ook ergens bundelt op vk.nl.
Er staan overigens gek genoeg geen linkjes naar de genoemde filmpjes in het Volkskrant-artikel. 
Heerlijk verhaal voor de zaterdagmorgen op Buzzfeed. 
Facebook heeft een probleem: gebruikers delen steeds minder updates en foto’s.
Daarom doet het netwerk steeds vaker suggesties.: ‘Het is vandaag nationale koffiedag! Wil je daar misschien wat over delen met je vrienden?’.
Een verslaggever van Buzzfeed besluit een paar weken lang alle suggesties van Facebook te volgen. Hij voegt honderden aanbevolen vrienden toe, doet op aandringen van Facebook live verslag van honkbalwedstrijden (vrienden sms'en: gaat het wel goed?) en hij organiseert een verjaardagsfeestje voor iemand die hij nog maar twee keer ontmoet heeft.
Hilarisch. En tegelijkertijd een goede vraag: welke suggesties van Facebook volg jij?
Dat was ’m voor deze week! Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. De Correspondent bestond gisteren drie jaar! Zoals elk jaar delen we hoe we ledengelden hebben geïnvesteerd en wat we redactioneel beter (kunnen) doen. Dit jaar lieten we ook voor het eerst de verhouding van onze inkomstenbronnen zien:
Hoe we ledengeld investeren bij De Correspondent
Waar onze omzet vandaan komt
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.