Jeff Bezos deelt zijn managementtegeltjes 🚀

Deze week veel aandacht voor de aandeelhoudersbrief van een man wiens invloed op de mediawereld niet
De Medianieuwsbrief
Jeff Bezos deelt zijn managementtegeltjes 🚀
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #82
Deze week veel aandacht voor de aandeelhoudersbrief van een man wiens invloed op de mediawereld niet valt te overschatten.

Maar eerst nog even dit
De belangrijkste Amerikaanse journalistieke prijzen zijn uitgereikt. Twee highlights:
2. Een overwinning voor openbare notitieboekjes
Must-read: de aandeelhoudersbrief van Jeff Bezos
Jeff Bezos - eigenaar Amazon en The Washington Post - heeft zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders van Amazon ingeleverd. Hij vertelt daarin hoe hij ervoor probeert te zorgen dat Amazon (omzet 136 miljard dollar) niet verzandt in een stroperige processen die inherent lijken aan grote bedrijven. Zijn recept daarvoor valt in vier delen uiteen:
  1. Een obsessie voor de wensen van klanten. Want die zijn altijd hongerig naar verbetering en houden je scherp.
  2. Een sceptische houding t.a.v. procesmatig denken. Om te voorkomen dat je vergeet dat het om resultaten draait, en niet om ‘het volgen van processen.’
  3. Verzet je niet tegen grote trends, maar laat ze voor je werken. Grote bedrijven moeten zichzelf dwingen trends als machine learning te omarmen, hoe moeilijk dat ook is.
  4. Extreem snelle besluitvorming.
Vooral onder punt vier vind je moderne managementtegeltjes. Om besluitvorming te versnellen, hanteert Bezos bijvoorbeeld de oneliner ‘Disagree and commit’. Niet iedereen hoeft overtuigd te worden van idee, als ze er maar achter gaan staan. Dat geldt ook voor Bezos zelf:
“I disagree and commit all the time. We recently greenlit a particular Amazon Studios original. I told the team my view: debatable whether it would be interesting enough, complicated to produce, the business terms aren’t that good, and we have lots of other opportunities. They had a completely different opinion and wanted to go ahead. I wrote back right away with “I disagree and commit and hope it becomes the most watched thing we’ve ever made.” Consider how much slower this decision cycle would have been if the team had actually had to convince me rather than simply get my commitment.
Verder raadt Bezos je aan al een besluit te nemen als je 70 procent van de benodigde informatie hebt (in plaats van 90 procent). Ook is hij een liefhebber van snelle escalaties, in plaats van door te sukkelen met iets wat niet werkt om de goede vrede te bewaken.
Moeilijk op te volgen adviezen
Als ik zijn adviezen zo lees, vind ik ze logisch. Opvolgen is moeilijker, want:

  • Je moet niet bang zijn om fouten te maken. Bezos ziet fouten als leermomenten. Maar je staat bij een grote fout als werknemer, manager of bedrijf wel voor gek (zoals Amazon met zijn mislukte smartphones). Dat moet je ego en je risicotolerantie kunnen verdragen.
  • Je moet niet bang zijn voor sociaal ongemakkelijke situaties. Zoals bij ‘snelle escalaties’. Natuurlijk, als je ziet dat iets niet werkt, moet je er zo snel mogelijk mee stoppen. Maar vaak sukkel je nog even door, om mensen niet te kwetsen.
Bezos’ lessen kun je als één grote aanmoediging zien om ongemakkelijkheid niet uit de weg te gaan in ondernemen en je zo op de écht belangrijke zaken te kunnen richten.
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Niels Aalberts (nieuwsbrief) en Maurits Martijn voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Facebook (/medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Streaming music levert nu meer geld op dan downloads ooit deden. Althans, in de Amerikaanse markt:
Klik op de afbeelding om meer te lezen
Klik op de afbeelding om meer te lezen
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam