Je komt het maar brengen!

Ernst-Jan Pfauth
Je komt het maar brengen!
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #12

Volgens de Financial Times kunnen we komende weken een nieuwe app van Facebook verwachten: Notify. Met deze app kun je push-notificaties ontvangen van grote publicaties als The Guardian, Buzzfeed en CNN. Gebruikers weten nieuws al te ‘halen’ bij Facebook, maar nu wil het sociale netwerk ze ook nieuws 'brengen’ door notificaties te pushen. 
(Facebook gaat trouwens thunderlekker op mobiel. De mobiele advertentieomzet groeide in een jaar met 72 procent naar 3,3 miljard dollar in het derde kwartaal. Dat is meer dan driekwart van de totale advertentieomzet van Facebook.)
Bij The New York Times mogen 11 mensen de hele dag push notificaties versturen
The New York Times heeft de strijd voor pushnotificaties nog niet opgegeven. 
“There’s a growing number of users who only engage with us when we send a push", zeggen ze daar, en dus investeren ze in goede notificaties. Niet alleen maar bij breaking news, het team van elf man stuurt ook gepersonaliseerde push-berichten. Bijvoorbeeld over je favoriete auteur en onderwerp, of in je eigen taal. 
Facebook Notify en The Times staan voor een interessante denkwijze: hoe ga je er als uitgever voor zorgen dat je het nieuws naar je publiek toebrengt? Vrijwel niemand komt immers meer uit zichzelf naar je toe. Bij De Correspondent zetten we nu bijvoorbeeld helemaal in op e-mail, hoe doe jij het?
NOS doet mee met Instant Articles
Instant Articles en Notify zijn nog niet beschikbaar voor Nederlandse uitgevers, maar daar komt volgens de NOS snel verandering in. Nos.nl gaat zelf ‘meedoen/ experimenteren’ met de Instant Articles zodat hun nieuws 'sneller en makkelijker geconsumeerd kan worden’. 
Voor de meeste commerciële uitgevers vind ik meedoen aan Instant Articles een Faustiaans pact, want ja, ze krijgen er veel bereik mee terug, maar tegelijkertijd dragen ze hun relatie met de lezer over aan Facebook. 
Maar van de NOS begrijp ik het volkomen. De omroep moet immers zoveel mogelijk burgers informeren en wordt afgerekend op bereik. Het maakt dus niet per se uit of mensen op nos.nl of op Facebook het nieuws van de NOS tot zich nemen, als ze de informatie maar meekrijgen. NOS kan dus all in met alle platforms die de overstap naar Nederland gaan maken (zoals bijvoorbeeld ook Apple News).
Ontzettend interessant verhaal over hoe Spotify's Discover Weekly werkt
Curatie is naast een beetje vies modewoord ook nog steeds het sleutelwoord in de mediawereld. Hoe zorg je er als consument voor dat je in de overvloed van content de interessante dingen vindt, hoe zorg je er als uitgever voor dat jouw werk een publiek bereikt, en - tenslotte - hoe zorg je er als platform voor dat bij jou de beste gecureerde selectie wordt aangeboden? 
Een van de meest opwindende initiatieven in de content curatie is Spotify’s Discover Weekly. Elke week zet Spotify 30 liedjes voor je in een persoonlijke playlist en na een week verdwijnen ze weer. En die persoonlijke selectie, die is eng goed. Zo goed, dat je voor muziek niet meer naar de radio hoeft te luisteren. In de tien weken na de lancering luisterden gebruikers bij elkaar al een miljard liedjes via Discover Weekly.
In dit artikel bij The Verge wordt nauwkeurig uitgelegd hoe Spotify heel vernuftig algoritmes combineert met menselijke smaak. Het voert te ver om het hier nu uit te leggen, maar lees het stuk! (of de belangrijkste citaten hier)
Mediabedrijven: oeps, dat Netflix is wel erg machtig geworden
Zoals eerder gezegd vind ik Netflix een behoorlijk imponerend bedrijf. Als dvd-verhuurder hebben ze de switch naar streamingservice gemaakt, en daarna begonnen ze met het produceren van eigen series en films, zodat ze minder afhankelijk worden van producers.
Die wens zie je ook bij andere machtige platforms, zoals Amazon, dat ook zelf boeken uitgeeft en Twitter, dat onlangs journalisten aannam voor Moments.
En in dit gelinkte artikel valt te lezen dat net als bij Amazon en Twitter de contentleveranciers bezorgd en defensief reageren op Netflix. Zo dreigen tv-producenten nu geen series meer aan Netflix beschikbaar te stellen, omdat het platform te machtig wordt. Ze willen natuurlijk graag dat consumenten hén direct betalen.
Ik begrijp het, en had misschien hetzelfde gedaan, maar ik vrees dat het simpelweg te laat is. Producenten kunnen beter kijken hoe ze Netflix voor zich kunnen laten werken, dan het onvermijdelijke bestrijden.
Zo proberen we bij De Correspondent elke bezoeker vanaf het oppermachtige Facebook aan ons te binden met gratis nieuwsbrieven. En als je een tijdje op zo'n nieuwsbrief staat, vragen we (vaak met succes) of je lid wilt worden.
De appels en peren onder de kijkcijfers
Oké, ik heb me er in deze nieuwsbrief ook weleens aan bezondigd: imponerende cijfers van YouTube en Snapchat noemen en die dan naast klassieke kijkcijfers leggen. 
Maar dat is niet eerlijk, schrijft een medewerker van 21st Century Fox op Medium. Want een klassiek televisieprogramma - zoals een honkbalwedstrijd -  die door 14 miljoen mensen bekeken wordt, is niet te vergelijken met een video van een YouTube-ster die door hetzelfde aantal wordt gezien. 
Die 14 miljoen televisiekijkers hebben namelijk uren lang zitten turen, terwijl de YouTube-kids na een paar minuten weer verdwenen zijn. En zo kan hij nog talloze voorbeelden geven waarbij ‘kijkcijfers’ eigenlijk totaal verschillende definities hebben. Kortom: er is een nieuwe standaard metric nodig om impact te meten. Eye-opener!
Dat was het voor deze week. Op mijn blog staan nog een paar links die het deze week niet gehaald hebben, voor wie niets wil missen. Tot de volgende!
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam