In China stellen mensen zich door deze app niet meer voor 👋

Een eclectische editie: over de dominantie van messaging apps, abonnementen en een postscriptum over
De Medianieuwsbrief
In China stellen mensen zich door deze app niet meer voor 👋
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #44
Een eclectische editie: over de dominantie van messaging apps, abonnementen en een postscriptum over Donald Trumps The Art of the Deal 💸.

Als je hele leven zich in één app afspeelt
Of troeft Slack misschien Facebook Messenger af?
Een vlucht boeken via Slack
Een vlucht boeken via Slack
Over Slack gesproken: leve de botjes (nerd-alert)
Ik ben zelf aan het experimenteren met slackbotjes, nadat Alexander Klöpping me er tijdens onze tweede mediapodcast toe aanzette. 
Met zulke botjes kun je informatie uit andere programma’s importeren in Slack. Daardoor hoef je niet tientallen verschillende applicaties te openen, maar kun je alles in Slack terugvinden.
Ter illustratie, deze dingen verzamel ik nu op Slack, vrijwel allemaal met behulp van het (veel te ingewikkelde) connectieprogramma Zapier:
  • Instant Twitter mentions;
  • Instant Twitter Direct Messages (met directe antwoordlink);
  • Instant melding wanneer iemand zich inschrijft voor deze Medianieuwsbrief;
  • Instant melding wanneer er iets nieuws op Gevonden op Marktplaats verschijnt;
  • Dagelijks om 16u een overzicht van alle nieuwe bijdragen onder mijn artikelen op De Correspondent;
  • Wekelijks het aantal nieuwe leden bij De Correspondent, en de groei/ daling ten opzichte van de week daarvoor;
  • Wekelijks een rapport van mijn productiviteits via Rescuetime;
  • Verhalen die door minstens vijf vrienden zijn gedeeld op Twitter en Facebook, via Nuzzel.
Goed, deze botjes besparen me vooral een hoop e-mail, en gaan niet ten koste van mijn Facebook-gebruik. Maarrrr, het is ook behoorlijk ingewikkeld om deze botjes te maken. Niets voor de massa. 
Om die rol van ‘platform voor alles’ te worden, is Slack dus vooral afhankelijk van kant en klare-programma’s. 
Vier keer nieuws over digitale abonnementen
Nu door de dominantie van Facebook en Google traditionele online-advertentie-inkomsten opdrogen, komt de onafhankelijkheid van journalistieke media in het geding. Want hun uitgevers grijpen nu naar branded content, en daarmee zetten ze hun redactionele omgeving in de etalage.
Dus moeten we om de journalistiek te redden massaal lezers overtuigen te betalen voor de controle van de macht. Bijvoorbeeld via micropayments, of via abonnementen/ lidmaatschappen.
Trouwe lezers kennen dit riedeltje al, dus laten we snel naar het laatste abonnementennieuws gaan:
1. Medium biedt nu als proef een abonnementenmodel voor uitgevers aan
2. Zo liet The Washington Post digitale abonnementen afgelopen jaar met 145 procent groeien
4. Oerblog Talking Points Memo overleeft dankzij 11.000 abonnees
Dat was ’m voor deze week!
Dank aan Andreas Jonkers, en de nieuwsbrieven van Xavier van Leeuwe en Elger van der Wel, voor de verhalentips
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Stel je voor: je creëerde als ghostwriter van ‘The Art of the Deal’ ooit de mythische status van Donald Trump en ziet de in jouw ogen 'sociopaat’ nu een serieuze kans hebben op het presidentschap. Hoe je je dan voelt? Zo. 👎
PPS. Wil je een journalistieke podcast maken? Check deze nieuwe beurs van 4.000 euro.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam