Honderdduizenden lezers beginnen voor journalistiek te betalen

Ik ga even door op de lijn van vorige week - over hoe nepnieuws mede de Amerikaanse verkiezingen beïn
Ernst-Jan Pfauth
Honderdduizenden lezers beginnen voor journalistiek te betalen
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #61
Ik ga even door op de lijn van vorige week - over hoe nepnieuws mede de Amerikaanse verkiezingen beïnvloedde. Als zelfs Obama zich er druk om maakt!
Nog even dit: ik wil geenszins beweren dat Trump puur en alleen aan de macht komt door nepnieuws. Daar zijn diepere oorzaken voor. Maar nepnieuws voedt diepgewortelde frustraties wel. 
Bovendien zit er (naast belangengroepen) ook een nihilistische industrie achter die miljoenen verdiend aan het saboteren van onze democratieën.
Ik sluit af met enkele hoopgevende conclusies.

Ja, nepnieuws is een gigantisch probleem in de VS
Facebook-pagina’s die zich voordoen als ‘echte’ nieuwsmedia en vervolgens nepnieuws verspreiden kregen in de laatste drie maanden voor de Amerikaanse verkiezingen meer likes, shares en comments dan mainstream media:
Samengesteld door Craig Silverman, 's werelds bekendste factchecker
Samengesteld door Craig Silverman, 's werelds bekendste factchecker
En misschien binnenkort in Nederland ook wel, als meer actiegroepen de kracht van ‘newsy’ overkomen op Facebook ontdekken. Nu zijn die actiegroepen vaak nog duidelijk herkenbaar als zodanig. 
Stel je alleen al voor hoeveel effectiever de anti-vaccinatie-beweging zou kunnen worden als ze zich als nieuwsautoriteit zouden voordoen.
En hoewel Google en Facebook maatregelen aankondigden, blijft de dynamiek bestaan waarbij nepnieuws groot kan worden - alleen dan weer met nieuwe middelen. 
Journalisten moeten daarom strijdvaardig zijn
En dus niet dit soort schadelijke borrelpraat publiceren, NOS:
Het is zó frustrerend dat dit soort gemakkelijke en schadelijke journalistiek bestaat
Het is zó frustrerend dat dit soort gemakkelijke en schadelijke journalistiek bestaat
In plaats van het publiceren van zulke doorgeefluikjournalistiek, moeten we nu alles op alles zetten om misinformatie en manipulatie aan het licht te brengen.
Kijk naar de oorspronkelijke missie van de journalistiek - namelijk ervoor zorgen dat burgers goedgeïnformeerd kunnen deelnemen aan de democratie - en bedenk vervolgens hoe je die nu kunt waarmaken.
Bijvoorbeeld door afscheid te nemen van ‘he said, she said’-journalistiek, en door een stelling te durven formuleren - op basis van feiten en moraal. 
En niet denken dat je klus erop zit als het stuk af is. Nee, dan begint het pas. 
De actiegroepen zetten alle mogelijke middelen in om hun posts viraal te laten gaan (hier meer daarover). Dat moeten journalisten dus ook doen, willen ze het publiek op waardevolle informatie kunnen attenderen. Een artikeltje op pagina 4 of onderaan de site voldoet niet meer. 
Het publiek is er klaar voor (en geeft geld)
Propublica is een non-profit instelling voor onderzoeksjournalistiek
Propublica is een non-profit instelling voor onderzoeksjournalistiek
John Oliver deed in zijn late-night-show een duidelijke oproep: betaal voor goede journalistiek, want als maatschappij hebben we het harder nodig dan ooit.
Nou, die oproep van Oliver werkte
Oliver noemde onder andere ProPublica. Dat is die club met die slimme verkiezingscontrole waar ik een paar weken geleden over schreef.
De baas van ProPublica over het gevolg van Olivers oproep:
“We are now 12 hours after the broadcast, and still running at multiple donations per minute”
En ook andere kwaliteitsmedia zien abonnee-aantallen sterk stijgen
Een paar voorbeelden:
  • The New York Times heeft in de week na de verkiezingen 41.000 nieuwe digitale abonnee’s verwelkomd. Dat is de beste week sinds de lancering.
  • The Wall Street Journal liet haar paywall aanstaan (in tegenstelling tot veel andere media), ze kregen daardoor veel meer abonnee’s dan normaal.
  • The New Yorker kreeg een recordaantal van meer dan 10.000 nieuwe abonnee’s in de drie dagen na de verkiezingen.
  • Bij De Correspondent kregen we afgelopen week ook drie keer meer leden dan normaal. 
Er is dus een groep burgers die het belang van journalistiek inziet en daarvoor betaalt. Hoopgevend! 

Tegelijkertijd zijn er uiteraard ook talloze mediaweigeraars die we voor ons moeten winnen met diepgravende, duidelijke en slim gebrachte journalistiek. Ik blijf goede (en slechte) voorbeelden voor deze nieuwsbrief uiteraard volgen.
Over betalen gesproken, oprichter Chartbeat komt met abonnee-service
Best ironisch, de man die journalisten in staat stelde de effecten van hun clickbait live op een groot Chartbeat-scherm op de redactie te volgen, komt nu met een service die kwaliteitsjournalistiek moet bevorderen.
The New York Times, Axel Springer en News Corp investeerden drie miljoen dollar in zijn nieuwe idee Scroll, dat zich nog het beste laat omschrijven als ‘Spotify voor nieuws’. 
Dat was ’m voor deze week. Met dank aan Maurits Martijn, Mayke Blok en René Clerc voor de artikeltips!
Met een vriendelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PPS. Vergeet niet ’s werelds bekendste factchecker - Craig Silverman van Buzzfeed -  te volgen. Zijn werk is nu relevanter dan ooit. 
PPPS. Quote heeft een nieuwe hoofdredacteur. Graaf Sander Schimmelpenninck, 32 jaar oud. En hij zegt hele zinnige dingen over de toekomst van het blad: 
Dit zegt Schimmelpenninck over de toekomst van Quote
Zoals: 
Quote heeft altijd goud in handen gehad met een combinatie van onderzoeksjournalistiek en goede, meeslepende verhalen over elites, wereldjes en succes. Die combinatie moet volgens Schimmelpenninck weer leidend worden.
En:
De media zijn net de retail: het middensegment is ten dode opgeschreven. Voor het ijzersterke merk Quote zou het absurd zijn om voor iets anders te kiezen dan high end. Daar kiest Schimmelpenninck dan ook voor: minder clickbait en meer relevante achtergrondverhalen voor onze doelgroep.
En:
‘Eén keer per maand een glanzende Quote is een verademing in een wereld vol beeldschermen.’
En: podcasts!
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam