Honderdduizenden lezers beginnen voor journalistiek te betalen

Ik ga even door op de lijn van vorige week - over hoe nepnieuws mede de Amerikaanse verkiezingen beïn
De Medianieuwsbrief
Honderdduizenden lezers beginnen voor journalistiek te betalen
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #61
Ik ga even door op de lijn van vorige week - over hoe nepnieuws mede de Amerikaanse verkiezingen beïnvloedde. Als zelfs Obama zich er druk om maakt!
Nog even dit: ik wil geenszins beweren dat Trump puur en alleen aan de macht komt door nepnieuws. Daar zijn diepere oorzaken voor. Maar nepnieuws voedt diepgewortelde frustraties wel. 
Bovendien zit er (naast belangengroepen) ook een nihilistische industrie achter die miljoenen verdiend aan het saboteren van onze democratieën.
Ik sluit af met enkele hoopgevende conclusies.

Ja, nepnieuws is een gigantisch probleem in de VS
Facebook-pagina’s die zich voordoen als ‘echte’ nieuwsmedia en vervolgens nepnieuws verspreiden kregen in de laatste drie maanden voor de Amerikaanse verkiezingen meer likes, shares en comments dan mainstream media:
Samengesteld door Craig Silverman, 's werelds bekendste factchecker
Samengesteld door Craig Silverman, 's werelds bekendste factchecker
En misschien binnenkort in Nederland ook wel, als meer actiegroepen de kracht van ‘newsy’ overkomen op Facebook ontdekken. Nu zijn die actiegroepen vaak nog duidelijk herkenbaar als zodanig. 
Stel je alleen al voor hoeveel effectiever de anti-vaccinatie-beweging zou kunnen worden als ze zich als nieuwsautoriteit zouden voordoen.
En hoewel Google en Facebook maatregelen aankondigden, blijft de dynamiek bestaan waarbij nepnieuws groot kan worden - alleen dan weer met nieuwe middelen. 
Journalisten moeten daarom strijdvaardig zijn
En dus niet dit soort schadelijke borrelpraat publiceren, NOS:
Het is zó frustrerend dat dit soort gemakkelijke en schadelijke journalistiek bestaat
Het is zó frustrerend dat dit soort gemakkelijke en schadelijke journalistiek bestaat
In plaats van het publiceren van zulke doorgeefluikjournalistiek, moeten we nu alles op alles zetten om misinformatie en manipulatie aan het licht te brengen.
Kijk naar de oorspronkelijke missie van de journalistiek - namelijk ervoor zorgen dat burgers goedgeïnformeerd kunnen deelnemen aan de democratie - en bedenk vervolgens hoe je die nu kunt waarmaken.
Bijvoorbeeld door afscheid te nemen van ‘he said, she said’-journalistiek, en door een stelling te durven formuleren - op basis van feiten en moraal. 
En niet denken dat je klus erop zit als het stuk af is. Nee, dan begint het pas. 
De actiegroepen zetten alle mogelijke middelen in om hun posts viraal te laten gaan (hier meer daarover). Dat moeten journalisten dus ook doen, willen ze het publiek op waardevolle informatie kunnen attenderen. Een artikeltje op pagina 4 of onderaan de site voldoet niet meer. 
Het publiek is er klaar voor (en geeft geld)
Propublica is een non-profit instelling voor onderzoeksjournalistiek
Propublica is een non-profit instelling voor onderzoeksjournalistiek
John Oliver deed in zijn late-night-show een duidelijke oproep: betaal voor goede journalistiek, want als maatschappij hebben we het harder nodig dan ooit.
Nou, die oproep van Oliver werkte
En ook andere kwaliteitsmedia zien abonnee-aantallen sterk stijgen
Over betalen gesproken, oprichter Chartbeat komt met abonnee-service
Dat was ’m voor deze week. Met dank aan Maurits Martijn, Mayke Blok en René Clerc voor de artikeltips!
Met een vriendelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PPS. Vergeet niet ’s werelds bekendste factchecker - Craig Silverman van Buzzfeed -  te volgen. Zijn werk is nu relevanter dan ooit. 
PPPS. Quote heeft een nieuwe hoofdredacteur. Graaf Sander Schimmelpenninck, 32 jaar oud. En hij zegt hele zinnige dingen over de toekomst van het blad: 
Dit zegt Schimmelpenninck over de toekomst van Quote
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam