Hoeveel abonnementen kan een consument aan?

De populariteit van adblockers blijft groeien. Die van abonnementen daardoor ook. Niet alleen bij kra
Ernst-Jan Pfauth
Hoeveel abonnementen kan een consument aan?
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #73
De populariteit van adblockers blijft groeien. Die van abonnementen daardoor ook. Niet alleen bij kranten, maar bij elk type mediabedrijf. In De Medianieuwsbrief van deze week ga ik op de consequenties daarvan in. Plus drie bonus weekendtips. Veel leesplezier!

Adblockers wereldwijd 30 procent populairder:
Aldus anti-adblockerbureau PageFair (klik op afbeelding voor details)
Aldus anti-adblockerbureau PageFair (klik op afbeelding voor details)
Neem daar de dominantie op de advertentiemarkt van Facebook en Google bij, en je begrijpt: vrijwel elk mediabedrijf wil dat consumenten hen direct gaan betalen voor content.
En dus vliegen ook deze week de abonnementen-headlines ons om de oren:
Maar hoeveel abonnementen kan een consument aan?
Muziek via Spotify of Apple Music, series via Netflix, films via Cinetree, journalistiek via Blendle, losse krant of De Correspondent, voetbal via Fox, F1 via Ziggo, Nederlandse series via KPN Presenteert, etcetera. 
Er komt een verzadigingspunt aan voor het aantal abonnementen dat een consument wil afsluiten.
Enter: de bundel.
Zo krijg je bij The New York Times gratis Spotify
Kranten zijn behoorlijk duur in vergelijking met andere media. 
Betaal je voor vrijwel alle muziek ter wereld slechts een tientje, de meeste kranten willen pas vanaf vijftien euro zaken met je doen.
Dus springen ze op bundels. Zo krijg je bij The New York Times alle muziek ter wereld er gewoon gratis bij.
We gaan nog veel meer van dit soort combinaties zien de komende jaren.
Kom in mediaritme van je publiek: gratis content in de trein
The Washington Post voor gratis
The Washington Post voor gratis
Een van de grootste uitdagingen voor mediabedrijven is om in het ritme van consumenten te komen. Want vrijwel iedereen begint zijn dag op een sociaal netwerk en e-mail, zie daar maar eens tussen te komen.
The Washington Post doet dat met grof geweld: je krijgt de krant gratis bij Amazon Prime, lokale dagbladen, en nu ook tijdens je vaste treinritje.
Want op een aantal trajecten kunnen reizigers via de wifi van de trein alles van The Post gratis lezen.
Slim, want zo wordt The Post op één van de beste leesmomenten van de dag onderdeel van het ritme van een nieuw publiek.
Grote kans dat dat publiek thuis wil verder lezen en alsnog een abonnement afsluit.
Dit is ook interessant voor video-aanbieders. ‘Bekijk KPN Presenteert via een KPN-app en NS-wifi gratis in de trein.’ Laat kijkers een account aanmaken met een makkelijke upgrade-mogelijkheid voor thuis. Zelfde geldt natuurlijk voor audio.
Als je dan abonnees hebt binnengehaald...
Goed inkoppertje bij de Monday Note: nu vrijwel alle kranten zeggen dat ze met abonnementen hun verloren advertentie-inkomsten willen compenseren, moeten ze leren van digitale native-bedrijven als Coolblue. Die zijn ont-zet-tend goed in klantenservice en hebben altijd als doel de verwachtingen van klanten te overtreffen.
Dat vormt een schril contrast met de starre klantenservice van de meeste kranten - ‘nee, u MOET een digitaal abonnement bij uw zaterdagkrant nemen’ of 'ja, inderdaad, na het eerste jaar is uw abonnement opeens twee keer duurder’ (allebei uit het leven gegrepen).
Als hun klantenservice er niet op vooruit gaat, verlaten kersverse abonnees de krant alweer snel. 
Dit geldt uiteraard voor elk bedrijf dat rechtstreeks met consumenten wil zakendoen.
Verder nog
Deze drie nieuwe Instagram-functies komen eraan
1. Op een mooie dagtrip geweest? Je hoeft niet meer één foto uit te kiezen. Met Albums kunnen volgers door meerdere foto’s heenswipen (zoals je al kent van advertenties).
2. Re-grammen!
3. Scheduled posts
Instagram is lekker bezig om hét visuele platform te worden. 
Dat was ’m voor deze week. Dank voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Facebook.
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS: 3 bonus weekendtips
Even wat random mooie producties die ik je niet wil onthouden:
1. Deze loeispannende kortfilm: zou jij van de tienmeterplank afspringen? Ik heb 16 minuten ademloos gekeken.
2. Sommige miljardairs vinden het risico dat de wereld binnenkort vergaat te groot om te negeren. In plaats van sociale ongelijkheid tegen te gaan, kopen ze appartementen in atoombunkers. Boosmakend en briljant geschreven. Bij The New Yorker.
3. Ik las een heerlijke roman uit 2010 over een Amerikaanse krant in Rome die langzaam ten onder gaat. Van alle elf personages ging ik houden: The Imperfectionists.

Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam