Hoe bind je lezers en kijkers?

Welkom allen! Bij deel twee van deze nieuwsbrief over de toekomst van de journalistiek. Vandaag hebbe
Ernst-Jan Pfauth
Hoe bind je lezers en kijkers?
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #2
Welkom allen! Bij deel twee van deze nieuwsbrief over de toekomst van de journalistiek. Vandaag hebben we het over adblockers, nieuwsbrieven (meta!) én.., het ‘publieke belang’. Ik realiseer me door deze mail trouwens dat ik alleen maar Amerikaanse bronnen rondstuur. Tips voor goede sites over journalistiek uit andere landen zijn zeer welkom. Een simpel antwoord op dit mailtje volstaat. Dank!

De vier inzichten van deze week!
Cutting Off Politwoops, Twitter Follows The Needs Of Politicians, Not Public Interest
Journalistieke publicaties worden steeds afhankelijker van sociale netwerken voor hun bereik. Daardoor neemt de macht van Facebook, Twitter, en uh, Facebook, toe. Dit is gevaarlijk, want die sociale netwerken dienen het publieke belang niet. Ze dienen alleen het commerciële succes van hun eigen platform.
Zo mag een site die verwijderde tweets van politici bewaard sinds deze week geen gebruik meer maken van Twitters data. Logische move, voor Twitter, want politici gaan anders steeds minder spontaan tweeten, wat Twitter saaier maakt voor politiek nieuws, wat bijzonder slecht uitkomt voor de volgende Amerikaanse presidentsverkiezingen.
Dat publieke uitspraken van politici hierdoor teruggenomen kunnen worden, en ze dus minder vaak verantwoording hoeven af te leggen, komt de democratie niet ten goede.
Maar dat zal het beursgenoteerde Twitter natuurlijk een zorg zijn. Enfin, het laat zien waarom journalistieke publicaties niet alles aan platforms moeten uitbesteden. Ze moeten ook zelfstandig een publiek bereiken, om zo het publieke belang te dienen.
Why Native Apps Still Matter in the Age of Distribution
Een middel om lezers los van een sociaal netwerk aan je te binden kan een app zijn.
Nieuws-apps zijn niet heel populair. Van alle gebruikers die op hun telefoon of tablet nieuws lezen, gebruikt slechts 6 procent een app. Máár ze zijn wel goed voor 45 procent van alle ‘mobiele’ tijd die gespendeerd wordt aan nieuws.
Met andere woorden: mensen die nieuws-apps gebruiken zijn behoorlijk loyaal aan het nieuwsmedium van de app. Een app is een ideale manier om in het dagelijks ritme van je lezers te komen.
Bij De Correspondent hebben we ondanks dat voorlopig nog geen app. We willen we nog zoveel functies bouwen, en met een extra platform erbij (een app) gaat dat alleen maar langzamer. Bovendien: ga je voor iOS of Android, of meteen allebei? Hoe dan ook een enorme investering. Voorlopig steken we al onze energie en geld in het zo goed mogelijk maken van onze mobiele site (goed voor 49% van ons bezoek). Net zoals Vox trouwens, blijkt uit dit gelinkte artikel.
How The New York Times gets a 70 percent open rate on its newsletters
Nóg een andere manier om lezers aan je te binden, buiten machtige giganten als Facebook en Twitter om: nieuwsbrieven.
Een nieuwsbrief is de beste manier om van eenmalige bezoeker een vaste lezer te maken. Of om een voordeel te bieden aan betalende lezers. Kijk bijvoorbeeld ook naar hoe slim Blendle nieuwsbrieven gebruikt om stukken te slijten aan haar 350.000 gebruikers.
Uit dit stuk blijkt dat The New York Times een team van 12 man aan nieuwsbrieven gewijd (bij De Correspondent is het een halve FTE). Ook staat er dat persoonlijke nieuwsbrieven, verzonden door een specifieke journalist, beter werken.
Daarom ben ik bij De Correspondent begonnen met een nieuwsbrief-experiment. Lezers kunnen een mailtje ontvangen als er een nieuw deel in mijn verhalenreeks over zelfverbetering verschijnt. Voorlopig werkt het. Na twee afleveringen 717 abonnees (van wie 443 al lid zijn van De Correspondent), een open rate van 77,5% en clickrate van 45,7%.
How Some Publishers Ask Readers to Stop Using Ad-Blockers: ‘Pretty Please?’
Wereldwijd gebruiken bijna 200 miljoen mensen een adblocker. Volgens een recent en nogal commercieel gemotiveerd rapport van Adobe verliezen media hier dit jaar naar schatting 22 miljard dollar aan advertentie-inkomsten door. 💸
Uitgevers vragen lezers daarom om hun adblocker uit te zetten.
Dit werkt overigens niet:
“PageFair said it ran 576 different appeals on 220 websites, but found that only 0.33% of ad-blockers that saw an appeal added sites to their approved site list. And a third of those people eventually removed the exemption.”
BuzzFeed in first global advertising deal WPP
En dus storten media zich maar op ‘native advertising’, met andere woorden: moeilijk herkenbare advertorials die vaak door een eigen redactioneel team geschreven zijn.
De miljoenendeal omschreven in dit artikel over De Koning Van De Native Advertising (Buzzfeed) kunnen we wel de definitieve doorbraak van native advertising noemen denk ik.
Dit was het voor deze week!
Reacties, aanvullingen, tips, eigen ervaringen en kritiek zeer welkom! Klik gewoon op ‘reply’.
Met hartelijke groet!
Ernst-Jan
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam