Hipsters houden van een harde kaft 📗

Deze week wil ik het hebben over de populariteit van ebooks en de grootste uitdaging die je als mediu
Ernst-Jan Pfauth
Hipsters houden van een harde kaft 📗
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #90
Deze week wil ik het hebben over de populariteit van ebooks en de grootste uitdaging die je als medium hebt: in het ritme komen van je lezers. En wat die twee met elkaar te maken hebben. 
In deze nieuwsbrief komt het abonnee-aantal van New York Times-nieuwsbrieven voorbij. Dat is 13 miljoen 😱. Maar wij mogen er ook zijn. Sinds vorige week zijn we bij De Medianieuwsbrief met z'n drieduizenden. Dank allen voor het meelezen, en blijf vooral verhalentips, verzoeken en feedback sturen. 

De verkoopcijfers van ebooks nemen af in zowel de VS als Groot-Brittanië. Ondertussen stijgt de papieren verkoop wel. Bij de lancering van de Amazon Kindle verwachtten analisten dat ebooks de papieren markt zouden verpulveren. Dat is vooralsnog niet gebeurd. 
Waarom niet?
Bij The Guardian luidt de analyse als volgt: ebooks zijn niet meer hip, want je kunt op Instagram niet laten zien dat je ze leest. Hipsters houden van een harde kaft.
Maar hier heb je ook hipsters en Instagram en veroveren ebooks wél terrein op papieren boeken. Het aandeel digitale verkoop steeg tussen het vierde kwartaal van 2015 en het vierde kwartaal van 2016 met 14 procent naar 6,5 procent.
Hoe komt dat? 
Ligt het er misschien aan dat ebooks steeds goedkoper worden in Nederland? In 2012 was de gemiddelde prijs van een ebook 80,5 procent van een papieren boek. In 2016 is dat gedaald naar 57 procent.
Ik heb geen onderzoek naar ebooks gedaan, dus ik kan deze vraag ook niet beantwoorden, maar we kunnen natuurlijk wel als groep naar onze eigen keuzes kijken. 
Hoe maak jij een keuze tussen ebooks en boeken?
De boekenuitgever van De Correspondent, Milou Klein Lankhorst, vroeg in haar eerste nieuwsbrief dan ook: lees je liever ebook of papier? 
Ik wil die vraag nog iets specifieker stellen. In de innovatieleer kijkt men altijd naar de ‘job to be done’. Wat lost een boek of ebook op voor een consument?
Dit is mijn antwoord:

  • Papieren boek: ik lees graag fictie voor het slapengaan. Geen non-fictie, want dat doet me te veel denken aan werk. Een scherm trouwens ook. Daarom lees ik het liefst een papieren roman. Job to be done: in de avond of weekenden me laten ontspannen met literatuur.
  • Ebook: overdag lees ik in de verloren minuten en ’s avonds op de bank non-fictie. Dat doe ik om mijn kennis te verbreden. Ik wil graag kunnen terugvinden wat ik interessant vond. Daarom lees ik die boeken op een Kindle. Alle passages die ik markeer, kan ik later via de Kindle-site doorzoeken en raadplegen. Job to be done: mij helpen mijn kennis te verbreden en te organiseren.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden! Mail me terug, of laat een bijdrage achter op De Correspondent (met de code ejpdc74 kun je op deze pagina een proefaccount aanmaken als je nog geen lid bent).
Voor uitgeverijen zijn ebooks commercieel niet heel interessant. Dat komt omdat zowel het royalty- als btw-percentage bij een ebook veel hoger ligt.
Volgens het modelcontract tussen auteur en uitgeverij krijgt een auteur 10 procent royalties over een papieren boek en 25 procent royalties over een ebook (omdat de verkoopprijs vaak lager ligt).
Over een papieren boek draagt een uitgever 6 procent btw af, terwijl hij over een ebook 21 procent moet afdragen.
Dat laatste gaat in 2018 hoogstwaarschijnlijk veranderen.
Want het Europees Parlement heeft vorige week een plan goedgekeurd om een lager btw-tarief te heffen op e-books en digitale media. Nu moeten lidstaten het nog goedkeuren. Dijsselbloem heeft al gezegd het btw-tarief op e-books snel te willen verlagen.
Als dat doorgaat wordt een ebook dus commercieel interessanter voor uitgevers en gaan ze er wellicht ook meer in investeren.
www.nu.nl  •  Deel
Waarom ebooks interessant zijn voor sites
Wie De Medianieuwsbrief al een tijd leest, weet: het wordt voor media steeds lastiger om in het ritme te komen van lezers, want papier en lineair uitzenden worden minder populair en consumenten ontdekken lees-, luister- en kijkvoer vooral via sociale mediabedrijven als Facebook. Hoe kom je daar als merk nog tussen?
Veel uitgevers geven het volgende antwoord op die vraag: met nieuwsbrieven. Laten we het even over die laatste hebben (en wat ebooks daarmee te maken hebben). 
Emily Goligoski is de onderzoeksdirecteur van The Membership Puzzle Project. Dat is een project van New York University en De Correspondent, met als doel te onderzoeken hoe de Amerikaanse journalistiek kan profiteren van het ledenmodel. Hiervoor was Goligoski user experience lead bij The New York Times. Onlangs gaf ze aan Source een interview over de overstap. Daarin ging het kort over ritme:
What’s the least intuitive thing (that you can share) that you’ve learned about audience behavior in the journalism world?
Goligoski: ’[..]I am always amazed by the importance of day parting when it comes to interactions with news. In observing news readers over different breakfast tables, I’ve continually seen how different “sit down” reading or listening mode is from being in transit and only having a minute to browse headlines. Organizations that have thoughtfully approached how to surface and package news to meet those different needs will win loyalty, largely because their podcasts, newsletters, and other offerings will be more strategically planned.’
Bij The New York Times zijn ze daar enorm mee bezig. Zo lanceerden ze eerder dit jaar een dagelijkse podcast en investeren ze veel in nieuwsbrieven.
Onlangs maakten ze bekend dat hun nieuwsbrieven inmiddels 13 miljoen abonnees hebben. Die groei wordt voor een groot deel veroorzaakt omdat de Times steeds meer verschillende soorten nieuwsbrieven verzendt. Denk aan lokaal nieuws (van Californië tot Australië) en aan niches, van koken tot de Vietnamoorlog.
Waren het in de zomer van 2015 nog 33 varianten, nu zijn het er 50. De minimale frequentie is wekelijks.
Werpt die strategie vruchten af? Jazeker:

  1. De kans dat een nieuwsbrieflezer betalend abonnee wordt van The Times is twee keer groter dan dat een normale lezer dat wordt.
  2. Een nieuwsbrieflezer leest per maand twee keer meer verhalen op de site van The Times dan de gemiddelde lezer.
Snel aan de slag dus met je nieuwsbrieven! Belangrijke voorwaarde: investeer er echt in. Laat ze schrijven door een goede redacteur, en niet automatisch samenstellen door een scriptje. 
digiday.com  •  Deel
Ten eerste dragen ze allebei bij aan ritme. Als je je beste werk bundelt in een ebook, creëer je zo een leesmoment voor de lezer. Dat deden we bij De Correspondent eens met een groot spionageverhaal.
Ten tweede kun je ebooks goed gebruiken om abonnees te werven voor je nieuwsbrieven.
Zie bijvoorbeeld hoe Vrij Nederland dat doet. Zij bundelen verhalen in ebooks, bijvoorbeeld rond vier en vijf mei met verhalen over de Tweede Wereldoorlog. Of voor de verkiezingen in een ebook met interviews met politieke kopstukken. 
Wie deze gratis wil downloaden, moet een e-mailadres opgeven. Uiteraard vraagt VN dan ook of je de nieuwsbrief wilt ontvangen.
www.vn.nl  •  Deel
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Andreas Jonkers  voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Facebook (/medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Je kon erop wachten: erotische VR.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.