Hipsters houden van een harde kaft 📗

Deze week wil ik het hebben over de populariteit van ebooks en de grootste uitdaging die je als mediu
De Medianieuwsbrief
Hipsters houden van een harde kaft 📗
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #90
Deze week wil ik het hebben over de populariteit van ebooks en de grootste uitdaging die je als medium hebt: in het ritme komen van je lezers. En wat die twee met elkaar te maken hebben. 
In deze nieuwsbrief komt het abonnee-aantal van New York Times-nieuwsbrieven voorbij. Dat is 13 miljoen 😱. Maar wij mogen er ook zijn. Sinds vorige week zijn we bij De Medianieuwsbrief met z'n drieduizenden. Dank allen voor het meelezen, en blijf vooral verhalentips, verzoeken en feedback sturen. 

Hoe maak jij een keuze tussen ebooks en boeken?
De boekenuitgever van De Correspondent, Milou Klein Lankhorst, vroeg in haar eerste nieuwsbrief dan ook: lees je liever ebook of papier? 
Ik wil die vraag nog iets specifieker stellen. In de innovatieleer kijkt men altijd naar de ‘job to be done’. Wat lost een boek of ebook op voor een consument?
Dit is mijn antwoord:

  • Papieren boek: ik lees graag fictie voor het slapengaan. Geen non-fictie, want dat doet me te veel denken aan werk. Een scherm trouwens ook. Daarom lees ik het liefst een papieren roman. Job to be done: in de avond of weekenden me laten ontspannen met literatuur.
  • Ebook: overdag lees ik in de verloren minuten en ’s avonds op de bank non-fictie. Dat doe ik om mijn kennis te verbreden. Ik wil graag kunnen terugvinden wat ik interessant vond. Daarom lees ik die boeken op een Kindle. Alle passages die ik markeer, kan ik later via de Kindle-site doorzoeken en raadplegen. Job to be done: mij helpen mijn kennis te verbreden en te organiseren.
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden! Mail me terug, of laat een bijdrage achter op De Correspondent (met de code ejpdc74 kun je op deze pagina een proefaccount aanmaken als je nog geen lid bent).
Waarom ebooks interessant zijn voor sites
Wie De Medianieuwsbrief al een tijd leest, weet: het wordt voor media steeds lastiger om in het ritme te komen van lezers, want papier en lineair uitzenden worden minder populair en consumenten ontdekken lees-, luister- en kijkvoer vooral via sociale mediabedrijven als Facebook. Hoe kom je daar als merk nog tussen?
Veel uitgevers geven het volgende antwoord op die vraag: met nieuwsbrieven. Laten we het even over die laatste hebben (en wat ebooks daarmee te maken hebben). 
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Andreas Jonkers  voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Facebook (/medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Je kon erop wachten: erotische VR.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam