Het mediadieet van Donald Trump 🗞

In deze editie kijk ik naar de verdienmodellen van Netflix en Spotify, de strijd van Snapchat tegen d
Ernst-Jan Pfauth
Het mediadieet van Donald Trump 🗞
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #71
In deze editie kijk ik naar de verdienmodellen van Netflix en Spotify, de strijd van Snapchat tegen desinformatie én het mediadieet van Donald Trump.

Snapchat heeft nieuwe regels opgesteld voor haar nieuwssectie, Snapchat Discover. Controversiële foto’s - zoals naakt - mogen alleen als er sprake is van ‘nieuwswaarde’. Bovendien mogen media alleen linken naar sites die te boek staan als accuraat en betrouwbaar. Geen ‘fake news’, dus.
Daarmee neemt Snapchat een redactionele rol aan. Een rol waar andere sociale mediabedrijven - van bijvoorbeeld Mark ‘wij zijn geen mediabedrijf’ Zuckerberg - zo bang voor zijn.
Snapchat kan regels makkelijker naleven dan andere sociale netwerken omdat zij bepaalt welke publicaties toegang krijgen tot Discover. Snapchat is daardoor een minder open netwerk dan Twitter of Facebook, waar iedereen zich tot een massa kan richten.
Door deze nieuwe regels zorgt Snapchat ervoor dat haar app een aangenaam Umfeld blijft voor adverteerders. Ook kan het zich richting de beursgang distantiëren van de ‘fake news’-smet dat andere sociale netwerken hebben.
Snapchat Discover heeft 100 miljoen maandelijkse gebruikers. Er gaan trouwens geruchten de ronde dat Snapchat de nieuwssectie in een aparte app onder wil brengen.
Ja, de verdienmodellen in de mediawereld zijn gigantisch veranderd door het internet, maar hoe precies?
Die vraag probeert analist Ben Thompson in zijn analyse ‘The Great Unbundling’ te beantwoorden. 
Thompson verdeelt de mediawereld in vier categorieën: 
  1. print
  2. muziek
  3. tv
  4. kabeltv
In al die verschillende sectoren werd het geld vooral verdiend omdat het distribueren enorme investeringen vooraf vereiste. Bijvoorbeeld om een drukpers of uitzendlicenties te verkrijgen. Daarom was de distributie in handen van een klein aantal spelers.
Die spelers konden vervolgens hun producten bundelen en die voor een meerprijs verkopen - zoals een kabelpakket. 
Maar in de afgelopen jaren is de macht van die spelers door democratisering van distributie afgebroken. Bij sommigen is die destructie van de oude machten bijna compleet - zo hebben Facebook en Google het leeuwendeel van de print-advertentieomzet overgenomen -, bij andere bedrijfstakken - zoals kabeltv -  is het nog gaande. 
Wie naar de nieuwe modellen kijkt, ziet trouwens één grote gelijkenis met de oude modellen: er dienen zich weer distributiepartijen aan die door schaarste de macht grijpen.
Ga maar na: als je nu een serie bij een groot (en betalend) publiek wil krijgen, kun je als leverancier bijna niet om Netflix heen.
'Irritant goed’, noemde een bekende mediawatcher deze gelinkte analyse. Zeker de moeite waard om even te lezen!
Meer over de groei van Netflix en Spotify:
Netflix heeft nu 89,1 miljoen abonnees. Spotify heeft er 43 miljoen.
Spotify groeide in 2016 voor het eerst harder dan Netflix (4,8M per kwartaal t.o.v. 4,6M).
Maar Netflix is winstgevend (marge van 18%), Spotify niet (-9%). Hoe komt dat?
De belangrijkste reden, schrijft analist Mark Mulligan, is dat Netflix eigenaar is van haar content. Daarom kan ze bijvoorbeeld de productiekosten van haar shows over langere termijn afschrijven (in plaats van in één keer op de winst & verlies te gooien). 
Ook zorgt het er natuurlijk voor dat Netflix minder afhankelijk is van externe partijen.
Dat roept de vraag op: kan Spotify op den duur ook zelf muziek uitbrengen?
En dan nu het kopje Trump, uiteraard
Trump krijgt de journalisten van de Panama Papers achter zich aan
De Panama Papers kwamen naar buiten omdat honderden journalisten samenwerkten.
En dat is precies wat de Amerikaanse media moeten gaan doen nu ze zo'n machtige tegenstander hebben die hen op dagelijkse basis aanvalt.
Dat zeggen de twee belangrijkste journalisten achter de Panama Papers.
In een geestdriftige oproep geven ze zowel praktische tips - ‘blijf Trump dezelfde vraag stellen als hij een collega afsnauwt’ - en zetten ze het volgens hen belangrijkste thema op de kaart: Trumps zakenbelangen.
Wat kijkt en leest de machtigste man van de VS?
  • Best wel veel meuk, blijkt - zoals ochtendprogramma’s. 
  • Lezen van schermen mijdt hij. Boeken trouwens ook. Artikelen laat hij printen, commentaar schrijft hij er met pen bij. Die papieren scannen zijn staff weer in en mailen ze rond als pdf’s.
  • Van elke journalist weet Trump precies wat diegene ooit over hem heeft geschreven.
Buzzfeed heeft trouwens een journalist aangenomen die zich maar met één ding mag bezighouden: de bizarre wisselwerking tussen Trump en de media.
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Ben van den Burg en Maurits Martijn voor de artikeltips.
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief), Facebook en Telegram (@medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.