Het alternatief voor een lap tekst

Ernst-Jan Pfauth
Het alternatief voor een lap tekst
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #31

Blendle is afgelopen woensdag met een besloten beta gelanceerd in de Verenigde Staten. Mede-oprichter Alexander Klöpping maakte in de dagen erna een zegetocht langs allerlei nieuwsmedia om mensen op het bestaan van zijn service te attenderen. Er staan nu ruim 22.000 mensen op de wachtlijst
Alexander op de Amerikaanse beurstv
Alexander op de Amerikaanse beurstv
Amerikaanse analisten reageerden vooralsnog zuinig.  Toen Blendle in december 2015 de Amerikaanse lancering aankondigde, schreef ik onderstaand, en zo denk ik er nog steeds over:
“De Amerikaanse markt lijkt me ontzettend moeilijk om te veroveren, aangezien er niet bepaald een schaarste aan gratis goede online beschikbare artikelen bestaat (zoals dat bijvoorbeeld nog wel in Nederland het geval is). 
De kansen bij deze ‘ontbundelings-service’ liggen – ironisch genoeg – bij bundeling. Als het een ontzettend lekker te gebruiken online kiosk weet te lanceren, gaan Amerikanen misschien wel met Blendle aan de slag. Je klikt dan nergens sneller van een stevige analyse uit The Economist naar een catwalkverslag uit een modeblad. Of wie weet lukt het ze om in de VS net zo’n populaire en verslavende nieuwsbrief te lanceren als hier in Nederland (ook een bundel).
Óf Blendle weet Amerikanen zover te krijgen om net zoals Vrij Nederland en (binnenkort) de Persgroep-kranten een Blendle-betaalknop in hun sites op te nemen. Dan wordt Blendle misschien wel dé portemonnee voor journalistieke micropayments.”
NB: inmiddels biedt Blendle ook abonnementen aan. 
Een van de manieren waarop een aggregator als Blendle nog interessanter kan worden is door een zelflerend algoritme artikelen te laten aanraden. De bekende mediacommentator Frederic Filloux (eerst Blendle-criticus, na een ontmoeting met Klöpping fan) denkt op zijn blog hardop na met welke variabelen een nieuwsalgoritme rekening moet houden. Filloux denkt dat Buzzfeed en The Washington Post het eerst met zo'n algoritme aankomen.

Heel interessant. Zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld Mark Zuckerberg kunstmatige intelligentie onder de top drie van grootste prioriteiten bij Facebook schaart - naast VR en wereldwijd internet. Want daarmee kan hij zijn gebruikers betere aanbevelingen doen. Hier meer daarover.
Zo is het om sponsored content te schrijven
In deze nieuwsbrief betoog ik vaak hoe sponsored content één van de grootste gevaren van de onafhankelijke journalistiek is. Maar hoe is het eigenlijk voor de betrokken journalisten? 
Die vraag wordt op hilarische wijze beantwoord in dit gelinkte artikel. Journalist Jacob Silverman schreef dit door IBM gesponsorde stuk voor The Atlantic en vertelt nu hoe dat in z'n werk ging. 
Belangrijk inzicht: een bedrijf heeft de journalistieke redactie niet meer nodig om het publiek te bereiken. Want het bereik is te koop. Zelfs in een kritische krant. 
Of een bedrijf begint een eigen publicatie. In het tweede gedeelte van zijn verhaal gaat Silverman in op hoe PR-bedrijven schrijvers wegkapen bij journalistieke publicaties. Dat gaat op zeer geraffineerde wijze (iets met matrassen).
Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant, heeft gereageerd op het enthousiasme van zijn collega’s bij de sponsored content-afdeling (zij zeiden: krantenredacties moeten ook nadenken over het maken van branded content).  
Remarque kan sponsored content altijd tegenhouden, pleit voor duidelijke herkenbaarheid van de redactionele advertenties en zegt dat veel plannen van zijn collega’s het niet halen.
Duidelijke scheidslijn tussen redactie en sponsorredactie dus. 
Of niet?
Want Remarque bespreekt niet het probleem dat Silverman hierboven beschrijft. Waarom zou een bedrijf nog meewerken aan kritische onafhankelijke interviews van de journalistieke redactie, als het in dezelfde publicatie een lovend stuk bij de sponsorredactie kan kopen?
Mooie missie van The Intercept, de online publicatie waar onder andere Glenn Greenwald voor schrijft:
“The endgame is to give the common person a fighting chance against information-hoarding big businesses and snooping administrations”
The Intercept maakt onderdeel uit van een non-profit, waar de oprichter van Ebay een kwart miljard dollar in heeft gestopt. Een flinke oorlogskas. 
Dat geld besteedt The Intercept bijvoorbeeld aan een SecureDrop-programma, waarmee klokkenluiders veilig documenten kunnen delen. Onder andere die inspanningen leidden vorig jaar tot The Drone Papers, een onthullen dossier over de geheime oorlog van Obama. Omdat andere media het nieuws van het nog relatief kleine The Intercept massaal oppikten, voelde het Witte Huis zich genoodzaakt te reageren.
Verfrissend om in tijden van clickbait en sponsored content te lezen over zo'n gedreven club activistische journalisten.
Heel tof: de Volkskrant maakt explainer video's
Niet begrepen waar het Wilders-proces om draait? De Volkskrant legt het in een animatie van minder van vijf minuten uit. 
Heel slim, want waarom zou je als publicatie lezers alleen de mogelijkheid geven om in lange lappen tekst informatie tot zich te nemen? Sommige mensen kijken liever dan dat ze lezen, of hebben niet meer dan vijf minuten de tijd. Hier staan alle explainers bij elkaar.
Bij De Correspondent staan zulke alternatieve presentatievormen van het journalistieke werk ook op onze wensenlijst. Bijvoorbeeld met animaties, maar ook door een correspondent kort te interviewen over zijn laatste analyse. 
Dat was ’m voor deze week! 
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Dank aan Maurits Martijn, Rutger Bregman en Vera Mulder voor de artikeltips!
PPS. De VPRO kwam donderdag De Correspondent-talkshow Artfest filmen, die ik samen met Marian Cousijn presenteer. Dat kwam goed uit, want nu was onze Petje op, Petje af-quiz (die we kopieerden van wijlen VPRO-programma Holland Sport) geen plagiaat meer:
De Petje op, Petje af-rip-off tijdens Artfest
De Petje op, Petje af-rip-off tijdens Artfest
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam