Google breekt alweer grote belofte 💔

Vandaag gaat het voornamelijk over Amerikaanse kranten, en wat we van hun fouten en experimenten kunn
Ernst-Jan Pfauth
Google breekt alweer grote belofte 💔
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #58
Vandaag gaat het voornamelijk over Amerikaanse kranten, en wat we van hun fouten en experimenten kunnen leren. En Google’s nieuwste verbroken belofte komt uiteraard ook aan bod. 
Wil je artikelen trouwens los delen? Dat kan via de site van De Medianieuwsbrief.
Veel leesplezier!

Waarom The New York Times voor $30 miljoen een gadgetsite koopt
“I wanted to write evergreen content that didn’t have to be updated constantly in order to hunt traffic. I wanted to publish things that were useful.”
Zei de beroemde gadgetblogger Brian Lam in 2012. Hij was het zat om blogposts te schrijven die na drie uur achterhaald waren en richtte zich met zijn nieuwe site The Wirecutter op gadgetrecensies. Aan elke bespreking besteedde hij met zijn team zo'n 20 tot 200 uur. 
Als een lezer via The Wirecutter een product koopt, ontvangt de site een commissie. In 2015 was de site goed voor 150 miljoen dollar omzet bij externe webshops. Stel dat de commissie 7,5 procent is, dan zou de site 11 miljoen omgezet hebben.
In ieder geval was het genoeg voor The New York Times om The Wirecutter deze week voor 30 miljoen dollar over te nemen.
De site past goed bij de nieuwe missie van de krant: servicegerichte journalistiek
Maakten 51 Amerikaanse kranten een enorme fout?
Op Politico verscheen een studie naar de 51 grootste lokale kranten in de VS. Vrijwel geen van deze kranten groeide sinds 2007, omdat ze hun papieren product verwaarloosden ten faveure van slechte sites.
De onderzoekers zien de krant als een goed restaurant dat opeens wil concurreren met McDonalds: de nieuwssites.
  • Daardoor hebben krantensites een lagere kwaliteit dan dat lezers van het papieren product gewend zijn. Met oppervlakkige stukken, irritante advertenties en inferieur design.
  • Ondertussen wordt het papieren product verwaarloosd, omdat er miljoenen aan investeringen naar de site gaan.
  • Daardoor verlaten lezers de papieren krant, en schaffen vervolgens geen digitale versie aan. Waardoor de sites ook nog eens verlies lijden.
Kern van het gesignaleerde probleem is denk ik dat kranten op het internet ‘krantje’ gingen spelen. Ze hadden beter kunnen kijken wat hun missie is  - waarschijnlijk de lokale macht controleren - en hoe het web daarbij kon helpen. Bijvoorbeeld met een goede tiplijn, inzicht bieden in hoe de journalistiek werkt en liveverslagen van urgente evenementen. 
Abonnee's werven met een duidelijk narratief
Even iets positiefs over Amerikaanse kranten dan.
The Los Angeles Times heeft goed gekeken naar het verslavende karakter van podcasts als Serial en series als Making a Murderer en probeert dat na te doen op hun site.
Ze publiceerden eenzelfde type journalistiek crime-verhaal in zes delen en koppelden daar een slimme nieuwsbrief- en abonneestructuur aan.
Drie miljoen pageviews waren goed voor 50.000 nieuwe nieuwsbriefabonnee’s (1,6% conversie) en ‘honderden’ betalende abonnee’s.
Een goed voorbeeld van: hoe kunnen we de voordelen van het web benutten? In dit geval de verslavende nieuwsbrief.
De nieuwsbrief als ideaal vehikel voor de journalistiek
Daarover gesproken, dit is een interessante observatie: wie nu zijn journalistiek aan de man wil krijgen kan het beste een nieuwsbrief beginnen. Want…

  • de investeringen zijn - in tegenstelling tot bijvoorbeeld het bouwen van een site  -  minimaal;
  • je hebt volledige controle over hoe je verhalen bij de lezers terechtkomen, in plaats van dat je afhankelijk bent van de grillen van bijvoorbeeld Facebook.
Die observatie komt trouwens van een van ’s werelds eerste blogmiljonairs: Jason Calacanis.
Ondertussen bij Google
En hup, Google verbreekt alweer een belofte
Google heeft in alle stilte zijn privacyvoorwaarden veranderd, bleek vorige week. Sinds juni koppelt het bedrijf de persoonlijke gegevens die het verzamelt over honderden miljoenen internetgebruikers aan de persoonsgegevens van Googleklanten. Het is een rigoureuze breuk met een eerdere belofte van Google - voor de zoveelste keer.
Maurits Martijn zet alle verbroken beloftes op een rij in bovenstaand artikel.
Dat was ’m voor deze week, dank aan Freek Staps en Maurits Martijn voor de artikeltips, en met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Heel even nog hoor, want hier zijn we bij De Correspondent zó ontzettend trots op: de rechten van ons eerste boek (Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman) zijn aan tien landen verkocht. Rutger zit nu bij dezelfde uitgeverij als z'n grote inspiratiebron, Malcolm Gladwell 😮
PPS. Aanstaande woensdag spreek ik in de Rode Hoed over hoe journalisten in een wereld waar ze geen gatekeepers meer zijn relevant kunnen blijven. Schiet me vooral aan als je er bent, dan drinken we wat!
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam