Facebook laat nog heel veel geld liggen 💰

We beginnen met enkele korte updates over belangrijk medianieuws, dan kijken we naar de genadeloze gr
Ernst-Jan Pfauth
Facebook laat nog heel veel geld liggen 💰
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #46
We beginnen met enkele korte updates over belangrijk medianieuws, dan kijken we naar de genadeloze groeistrategie van Facebook en we eindigen met creativiteit in het boekenvak. Veel leesplezier!

Eerst wat dingen die je gewoon even moet weten:
Het chique Instagram wil meer op het luidruchtige Snapchat lijken
In 2013 bood Facebook drie miljard dollar aan Snapchat voor een overname. Tevergeefs.
Sindsdien deed Facebook drie pogingen om Snapchat-gebruikers terug te lokken: Poke, Bolt en Slingshot. Geen van deze producten bestaat nog. 
Nu is daar poging vier. Facebooks app Instagram lanceerde afgelopen week een vrijwel letterlijke kopie van Snapchat Stories. Gebruikers kunnen voortaan een foto of video maken, er een beetje overheen schrijven of tekenen en die vervolgens tijdelijk plaatsen.
De hoop is dat de 300 miljoen gebruikers van Instagram méér gaan delen.
Want laten we wel wezen: Instagram is een glitter-en-glamour-app. Je plaatst er alleen foto’s waar je echt trots op bent. En die schiet je niet zo vaak.
Die mooie beelden maken Instagram trouwens een fijne plek om te adverteren (voor dit jaar wordt een advertentieomzet van 1,5 miljard dollar verwacht). Maar het zorgt er dus ook voor dat gebruikers weinig delen.
Je zou kunnen zeggen: ‘Prima toch? Fijn dat er zo'n rustige, mooie én winstgevende foto-app bestaat’.
Maar dat past uiteraard niet bij de eindeloze groeistrategie van het beursgenoteerde Facebook Inc.
(Ik vind de update voor geen meter werken overigens. Ik wil zulke vluchtige, intieme filmpjes en foto’s alleen van enkele goede vrienden zien, niet van de brede kennissenkring die ik op Instagram volg.)
En er zit bij moederbedrijf Facebook nog flink wat ruimte om te groeien
De resultaten van het tweede kwartaal zijn binnen bij Facebook.
De omzet steeg naar 6 miljard (2 miljard meer dan in Q2 2015) en de winst verdrievoudigde bijna.
Oorzaak van het succes? Mobiel.
  1. Elke dag openen meer dan 1 miljard gebruikers Facebook op hun mobiele apparaat. 
  2. 84 procent van de advertentieinkomsten komt van mobiel (dat herken ik trouwens op individueel vlak: als ik op Facebook adverteer, doe ik niet eens meer de moeite om een advertentie voor desktop aan te maken). 
Allemaal heel indrukwekkend hè?
Now get a load of this.
Facebook is ook eigenaar van de twee populairste messaging apps ter wereld: WhatsApp en Messenger. Allebei hebben ze meer dan een miljard dagelijkse gebruikers. In totaal versturen zij meer dan 60 miljard berichten per dag.
Maar nu komt de shocker: Facebook doet nog niet echt moeite om aan die apps verdienen.
Moet je je heel even voorstellen hoeveel geld daar nog zit.
Geen wonder dat die beursnotering van Facebook zo ontzettend hoog is.
Ondertussen in de boekenwereld
Zo, even terug naar wat kleiner bier. Maar niet minder interessant, wat mij betreft. Na al die miljardencijfers van platforms, lijkt het alsof er nergens in de media nog ruimte is voor creativiteit en winstgevendheid op kleine schaal. Gelukkig is dat niet zo. Kijk bijvoorbeeld naar de boekenwereld.
Ik zei het vorige week al in onze mediapodcast; wat ik zo leuk vind aan het medium podcasts, is de ruimte die het biedt om over een heel specifiek onderwerp uit te weiden.
Zoals boeken uitgeven.
In de Bastiaan de Jong Show vertelt Paulien Cornelisse hoe ze haar eerste roman zelf uitgaf (met zeer groot succes, zie 17e week in bestsellerlijsten). 
Ze duiken diep in de materie: van inktselectie tot het all-star uitgeefteam dat ze na een middagdutje via WhatsApp aanstuurt.
Zeer interessant als je zelf ook op kleinere schaal uitgeeft (of wil uitgeven). 
(Ze moet zich trouwens ook even verantwoorden waarom in haar boek een cavia zich in een kantooromgeving bevindt)
Je boek als podcast:
Trendalarm 🔔: Cornelisse en de hituitgeverij Das Mag gaven vrijwel simultaan hun bestseller weg. Zowel De verwarde cavia als Het Smelt zijn gratis te beluisteren als podcast. 
Je zou zeggen: die kun je toch ook als audiobook verkopen? Maar iets zegt me dat ze die misgelopen winst als marketingkosten zien:
Begin juli stonden ze allebei in de top vijf van best beluisterde podcasts
Begin juli stonden ze allebei in de top vijf van best beluisterde podcasts
En beste boekenvakkers; heeft u de nieuwsbrief al ontdekt van mijn collega Milou Klein Lankhorst, boekenuitgever bij De Correspondent?
Dat was ’m voor deze week, met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. De gast van de mediapodcast vorige week, Tim de Gier, publiceerde deze week de vier lessen die hij leerde na drie weken dagelijks podcasten over de Tour de France. Lees ze hier. Mijn favoriet: samen verhalen maken (i.p.v. bekvechten). 
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam