Facebook heeft een nieuwe taak voor zichzelf bedacht

Deze week zit ik in New York. Daar liep ik toevallig langs een tijdelijke winkel van Snapchat, en nu
Ernst-Jan Pfauth
Facebook heeft een nieuwe taak voor zichzelf bedacht
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #74
Deze week zit ik in New York. Daar liep ik toevallig langs een tijdelijke winkel van Snapchat, en nu ben ik de gelukkige testeigenaar van zijn zonnebril. Nu: hoe de journalistiek Donald Trump een hak zette en de nieuwe opdracht van Facebook.

De winkelervaring van Snapchat
Collega Harald Dunnink koopt een Snapchat Spectacle
Tussen Central Park, de Apple Store en Cartier wordt een heel pand bedekt door een geel spandoek van Snapchat. Daar huist de tijdelijke zonnebrillenwinkel van de app. In de enorme ruimte staan twee apparaten, waar de klant op het beeldscherm kan zien hoe de verschillende brillen staan (hierboven zie je collega Harald in actie). 140 dollar later is de gadget van jou en kun je filmpjes van tien seconden opnemen. 
Dat filmen is een bevreemdende ervaring, want niemand lijkt door te hebben dat je ze vastlegt. Later meer daarover.
Trump en de media, deel 100
Pers pakt lek op, Flynn treedt af.
In New York werd ook redelijk triomfantelijk gereageerd op het gedwongen aftreden van de nationale veiligheidsadviseur. Lekken naar de pers heeft nog effect, juichen ze bij de Journalism School van Columbia University. Dat neemt het natuurlijk niet weg dat de journalistiek hopeloos faalt om de ’popular rage’ in kaart te brengen en te analyseren. Daar ligt een minstens zo'n belangrijke taak als het controleren van de macht.
www.cjr.org  •  Deel
Click-through-rates op Twitter zijn hopeloos. Wie veel verkeer wilt, heeft op het sociale netwerk weinig te zoeken (en op Facebook des te meer). Hoe indrukwekkend je volgersaantal ook is.
Zelfs bij de machtigste man op aarde klikt slechts 0,27 tot 2,27 procent van zijn publiek op een link, blijkt uit een steekproef van Buzzfeed. Dat betekent dat er soms maar 66.000 mensen doorklikken.
Dat staat in schril contrast met zijn aantal volgers: 24,5 miljoen.
(Trump doet het trouwens nog best aardig. Bij Kim Kardashian klikt slechts 0,06 procent door.)
Ook al is Twitter niet zo indrukwekkend in termen van direct verkeer, als persdienst werkt het voor Trump natuurlijk uitstekend. Want vrijwel elke tweet wordt braaf herhaald door het journalistieke gilde.
Nieuws uit de mediawereld
Facebooks taak was altijd om lege momenten te vullen, zei Mark Zuckerberg tijdens een gesprek met aandeelhouders. Maar nu komt er wat hem betreft een taak bij: televisie kijken. Concurrentie met YouTube en traditionele omroepen dus. Daarom introduceerde Facebook onlangs het nieuwe Video-tabje in zijn app.
De filmpjes die we nu al zien op Facebook vallen niet binnen die functie. Facebook wil ‘echte’ televisieprogramma’s en segmenten inkopen, en daaraan verdienen met advertenties die halverwege een video starten.
Dit kun je allemaal zien in het volgende licht: de strijd om het advertentiegeld dat nu (nog) naar televisie gaat.
Wie krijgt de grootste chunk van de tv-inkomsten? Facebook? Of Snapchat? Ik houd jullie op de hoogte.
Netflix, Spotify, Albert Heijn, de krant, Bol.com en vrijwel elke winkel: al die bedrijven zou je in de VS allemaal kunnen inwisselen voor de dienst van één bedrijf: Amazon Prime.
Want klanten van abonnementsservice Prime krijgen voor ongeveer 100 dollar per jaar muziek, tv, film, The Washington Post en verzendkostenvrije boodschappen. 
Je zou daarom kunnen zeggen dat Prime de bundel aller bundels is.
Een analist van Morgan Stanley concludeert nu op basis van Amazons omzetcijfers dat er wereldwijd 65 miljoen mensen lid zijn van Prime. 
De nummers van de Nederlandse indie-artiest Pip Blom (meer over haar) hadden in 2016 570.000 plays op Spotify. Heel tof: ze laat zien hoe het artist-dashboard van Spotify eruitziet en welke metrics belangrijk zijn.
medium.com  •  Deel
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn en Niels Aalberts (via zijn nieuwsbrief) voor de artikeltips. 
Dank aan jou voor het meelezen.
Volgen kan doordeweeks ook via Twitter (@mnieuwsbrief) en Facebook (@medianieuwsbrief).
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Het is voorlopig natuurlijk een PR-stunt, maar: de vliegende auto komt er toch nog. Dankzij Uber (dat wel even wat afleiding kon gebruiken na het debacle van #deleteuber). 
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.