Facebook gaat zelf tv maken 📺

Deze week vroeg Nieman Lab me voor hun 'Prediction Series' wat ik van 2017 verwachtte. Zie hieronder
Ernst-Jan Pfauth
Facebook gaat zelf tv maken 📺
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #65
Deze week vroeg Nieman Lab me voor hun ‘Prediction Series’ wat ik van 2017 verwachtte. Zie hieronder de link naar mijn voorspelling. Verder gaat Facebook televisie maken en wil The New York Times samenwerken met lezers. 

Nieman Lab, de uitstekende site van het journalistieke instituut van Harvard, vroeg me om een voorspelling te schrijven voor het mediajaar 2017.
Ik ging in op een groot probleem in de media: namelijk dat we het vertrouwen van een groot gedeelte van het publiek niet hebben.
In de VS denkt slechts 32 procent dat journalisten te vertrouwen zijn. Makelaars genieten een betere reputatie.
Het zou me niet verbazen als die andere 68 procent denk dat journalistiek alleen om aandachttrekkerij gaat. Met clickbait bijvoorbeeld, of buitensporig veel aandacht voor een afwijkende presidentskandidaat.
Daarom moeten journalisten duidelijk maken wat hun oorspronkelijke missie is, en hoe ze daar uiting aan proberen te geven.
In mijn stuk doe ik drie aanbevelingen hoe ze dat kunnen doen:
Klik op de afbeelding om het stuk te lezen
Klik op de afbeelding om het stuk te lezen
The New York Times werkt met lezers samen
Een van de suggesties die ik voor Nieman Lab deed, is het samenwerken met lezers. Zodat ze meer betrokken raken en hun kennis kunnen delen.
Op The New York Times zag ik een mooi voorbeeld daarvan.
Onlangs kwamen er 36 feestgangers om bij een brand in Oakland. De krant wil de onduidelijke oorzaak van de brand achterhalen. Normaal publiceert The Times de bevindingen van zo'n onderzoek pas als het afgerond is, maar nu gaat de krant een openbaar notitieboekje bijhouden:
We are going to share regular updates on what we uncover as we do our reporting. We are also asking readers for help in tracking down information, and for suggestions on what issues related to the fire we should explore. 
Als je bevindingen deelt terwijl een onderzoek nog loopt, is het voor lezers veel waardevoller om mee te helpen. Dan wordt hun bijdrage niet gereduceerd tot een reactie achteraf, maar kunnen ze echt nog verschil maken.
Facebook gaat zelf tv maken
Net als Amazon en Netflix overweegt Facebook zelf tv-programma’s te produceren voor haar platform.
Daar zijn ze toe genoodzaakt omdat veel omroepen en andere media niet hun beste videocontent aan Facebook willen ‘weggeven’, aangezien de advertentiemogelijkheden rond video miserabel zijn.
Om toch aan de vraag aan video te voldoen, moet Facebook dus naar de bron van tv. 
Eerder al sloot Facebook enkele videocontentdeals met bestaande nieuwsmedia als de NY Times en Bild voor Facebook Live, maar nu is het netwerk in gesprek met televisiestudio’s en producenten. 
Zo zie je maar: Facebook is wél een mediabedrijf. En niet slechts een neutraal platform. 
Mooi: advertenties voor adblockgebruikers
Beter laat dan nooit: ik kwam deze mooie campagne van Netflix voor de serie Black Mirror tegen. De advertentie werd getoond aan adblockgebruikers (die kun je detecteren), door de afbeelding als standaardachtergrond van een site te tonen. Slechts drie uitgevers wilden er aan meewerken, waaronder The Next Web 🇳🇱:
'You cannot see the ad but the ad can see you'
'You cannot see the ad but the ad can see you'
Oh en kijk eens rond bij The Outline
Verschillende lezers attendeerden met op de lancering van The Outline, de ’New Yorker voor millennials’. Wat tot nu het meest opvalt, is niet hun verslaggeving, maar de manier waarop het gepubliceerd wordt. De site heeft afscheid genomen van klassieke navigatiemethoden, je swiped a la Snapchat door de site heen en er is geen enkele hiërarchie te ontdekken.
Intrigerende eerste indruk. Werkt het ook op lange termijn? Time will tell! 
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Laurens Vreekamp, Onno Blom en Elger van der Wel voor de verhalentips, met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Wil je elke dag een mailtje ontvangen met de populairste artikelen binnen je netwerk uit The New York Times, Buzzfeed, Quartz of talloze andere media? Nuzzel biedt die service nu aan.
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam