Essentieel media-advies van Louis CK (en hoe je het opvolgt)

Goedemorgen! Een groot gedeelte van deze nieuwsbrief gaat over The New York Times, omdat zij agressie
Ernst-Jan Pfauth
Essentieel media-advies van Louis CK (en hoe je het opvolgt)
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #36
Goedemorgen! Een groot gedeelte van deze nieuwsbrief gaat over The New York Times, omdat zij agressief aan hun gestelde omzetverdubbeling werken. Daar valt altijd wat van te leren. 
Daarnaast aandacht voor de toekomst van online betalingen, op instigatie van, jawel, Louis CK. En we sluiten af met Arjen Lubach!

The New York Times loopt wereldwijd voorop als het om digitale abonnee’s gaat. In het eerste kwartaal van 2016 kwamen er 67.000 abonnees bij - de grootste stijging sinds 2012 - wat het totaal op 1,2 miljoen ‘digital only’-klanten brengt. 
Toch maakt de krant in het eerste kwartaal een verlies van 16 miljoen dollar. Dat komt mede door afnemende advertentie-inkomsten (met 7%). 
Zo gaat The Times ermee om:
  1. Hard bezuinigen (zo verdwijnt de krantenredactie in Parijs);
  2. over de komende drie jaar $50 miljoen investeren in internationale digitale expansie;
  3. Meer omzet verdienen per bestaande klant, bijvoorbeeld door…
Jawel, The New York Times wordt de Hello Fresh van de Amerikaanse media. Als je een gerecht van hun NYTCooking-site wilt maken, komt de krant die - in samenwerking met een bestaande variant op Hello Fresh - die voor $19 tot $39 thuisbezorgen.
Het is op het eerste gezicht gewoon een variant op de al bestaande brand extension-strategie - met wijnwinkels en journalistieke reizen.
Maar er valt hier ook iets te leren: namelijk hoe waardevol het kan zijn om je archief te verzilveren. 
Die 17.000 recepten die op de kooksite staan, zaten tot 2014 nog gevangen in de stoffige schatkamer van The New York Times. Door die uit de archieven te halen en ze op aantrekkelijke wijze te presenteren, kun je én je lezers gelukkig maken én geld verdienen.
Zo verdiende The Times bijvoorbeeld ook in het eerste kwartaal van 2016 rond de $2 miljoen met bijna 200.000 kruiswoordabonnementen.
Binnen deze abonnee-context zag ik nog een mooie tegeltjeswijsheid voorbijkomen in een analyse van een succesvol media-vakmagazine. De uitgever daarvan zegt:
Zo is het.
En dan nu: automatische betalingen
Louis CK verdiende in 2011 miljoenen aan het online verkopen van zijn show. Tijdens een interview in 2014 met Charlie Rose vertelt hij waarom hij hiermee begon. Het was voor zijn fans makkelijker om zijn shows illegaal te downloaden, dan ze te kopen. Daar wilde hij zelf verandering in brengen:
Klik om het filmpje en kijk vanaf 10:00 tot 11:45
Met dat advies van Louis in gedachten...
Opmerkelijk: de populaire adblocker Adblock Plus wil abonnementen aanbieden. Notabene in samenwerking met het betaalbedrijf van de man die ooit Pirate Bay (!) oprichtte.
In je adblocker kun je dan instellen hoeveel geld je maandelijks aan je favoriete sites wilt overmaken. Adblock Plus houdt zelf tien procent commissie in, en verdeelt de overige 90 procent over de deelnemende sites. Dat doen ze op basis van hoe ‘engaged’ je op de sites bent. 
Dus kom je vaker/langer/etc op The New York Times, dan gaat daar een groter gedeelte van je maandelijkse donatie heen. 
Ik kan me alleen niet voorstellen dat een krant als The New York Times dat geld accepteert. 
Want het kan natuurlijk dat Adblock Plus hier vooral politiek bedrijft. Mocht een uitgever ze weer eens willen aanklagen, dan kunnen ze altijd zeggen: 'hey, wij bieden ze gewoon een verdienmodel hoor…’
Los daarvan: de gedachte van automatisch betalen vind ik behoorlijk interessant (want gemakkelijker voor de lezer). In die context:
Bitcoin-startup 21 Inc heeft ook een plan voor automatische betalingen aan mediabedrijven. 
Even sterk vereenvoudigd: 21 Inc biedt een tool aan waarmee sites automatisch bitcoin kunnen verdienen als een lezer ze bezoekt. 
De computer van de lezer maakt gewoon automatisch vijf cent over voor het lezen van een stuk.
De Nederlandse bitcoin-expert Marc van der Chijs filosofeert op zijn Facebook: “Advertenties worden hiermee overbodig. [..] Je maakt automatisch micropayments over aan de site, in ruil daarvoor krijg je geen advertenties te zien. Je kan als lezer bijvoorbeeld limieten per uur of per dag instellen, en een limiet aan de maximale prijs voor het verbergen van advertenties.”
Een soort Spotify-deal dus: of ads, of betalen. En dan net zo gemakkelijk.
En dan nu Lubach
Een still van Lubach uit zijn vlog
Dat vraagt Hans Beerekamp van het NRC zich in zijn televisiecolumn af. Want Arjen Lubach is begonnen met vloggen. Bijvoorbeeld over zijn avonturen met Louis Theroux. Dat filmpje is ruim 10.000 keer bekeken. Beerekamp schrijft:
“Als die Filmpjes van Arjen (zelf gemonteerd en dus heel tijdrovend) maar genoeg volgers krijgen, en dat kan heel snel gaan, dan heeft hij misschien geen VPRO of netmanager meer nodig en kan hij zijn televisie deels in eigen beheer gaan vervaardigen. Low budget, uiteraard. Maar het is een zeer opwindend vooruitzicht, deze mengvorm van nieuwe media met bekende gezichten uit de oude.”
Het past in de trend van giganten als Facebook, die - zoals ik twee weken geleden schreef - met dit soort lage-productie-video’s willen concurreren met klassieke kabelbedrijven. Lubach uploadt zijn filmpjes (nog?) niet naar zijn Facebook, hij linkt naar YouTube. Als hij dat wel doet, kan het met het bereik helemaal snel gaan. 
Plus een tip voor de dinsdagavond
Breekt met de opkomst van virtual reality een nieuw tijdperk in de journalistiek aan? 
Dinsdag 10 mei in de Balie. Daar wil je bij zijn.
Dat was ’m voor deze week, met een hartelijke groet!
Ernst-Jan Pfauth
PS. Wil je iets uit mijn nieuwsbrief delen? Alle stukjes staan los op mijn blog pfauth.com.
PPS. volkskrant.nl bestaat twintig jaar en viert dat met een heerlijk nostalgische productie. Interessant om te zien dat sommige journalisten in 1996 al wisten wat het web voor kranten ging betekenen (lees het stuk ‘Internetkrant biedt actueler nieuws’) 
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.