Er is een nieuwe koloniale grootmacht 🌎

In de week dat de Britse kwaliteitskrant The Independent aankondigde te stoppen met het drukken van d
Ernst-Jan Pfauth
Er is een nieuwe koloniale grootmacht 🌎
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #25
In de week dat de Britse kwaliteitskrant The Independent aankondigde te stoppen met het drukken van de papieren krant (en waarschijnlijk de helft van het personeel op straat komt), moeten we het echt even op een constructieve manier hebben over de centen.

Allereerst: betalen voor journalistiek steeds normaler, deel duizend
De revolutionaire betaalknop van Blendle staat nu op de site van de Volkskrant! Zo te zien (voorlopig?) alleen zichtbaar voor Blendle-gebruikers:
Hier ligt denk ik echt de potentie van Blendle. Dat het dé wereldwijde portemonnee wordt voor journalistiek. In eerste instantie met micropayments. Maar wat let ze om ook abonnementen te verkopen? 
Over abonnementen gesproken. Paywall-pionier de Financial Times heeft een nieuw record gevestigd:
Het is onduidelijk of ze daar ook hun 1 euro-abonnementen in betrekken. Maar één ding staat vast. Zoals Jeff Bezos ook zegt: het aantal verkochte digitale abonnementen is je beste metric.
The Information publiceert twee verhalen per dag over de technologie-industrie. Voor 399 dollar per jaar kun je ze lezen. 
Volgens oprichter Jessica Lessin hebben ‘duizenden’ abonnees dat bedrag er voor over. In dit gelinkte interview vertelt ze waarom een abonnementenmodel zo slim is.
“The Information model totally scales — and it gives us control over how it scales. What doesn’t scale is high-priced events businesses, where you have to sell these huge one-off deals to be profitable that month. What doesn’t scale is crossing your fingers and hoping you’ll get a big ad deal. What does scale is having a product that people are willing to pay for.
Met andere woorden: het is het meest solide verdienmodel.
Ze noemt ook een voordeel dat ik herken van De Correspondent: als je voornamelijk afhankelijk bent van abonnees, kun je je ook helemaal richten op hun behoeften. Dus: abonnees zo goed mogelijk informeren (in plaats van ze naar zoveel mogelijk advertenties laten kijken).
Naar advertenties kijken doen we door adblockers überhaupt steeds minder. 
Vooral sites met een tech-savvy publiek merken dat. Zo gebruiken meer dan 1 op de vijf bezoekers van techsite Wired een adblocker.
Daarom introduceert de publicatie nu een advertentievrij abonnement. De keuze is simpel: óf je zet je adblocker uit, óf je betaalt $3,99 voor vier weken advertentievrije toegang. Met je adblocker aan, kom je er niet in.
Fair deal!
Hoewel een Blendle-knop daar ook niet zou misstaan. Want misschien wil ik maar één artikeltje lezen. Voor trouwe lezers is zo'n abonnement weer een beter deal.
Ik begrijp trouwens helemaal niets van Het Parool
Ze hebben de krant en site vernieuwd (ze zien er prachtig uit). Maar wat ik niet begrijp is dat Het Parool maar geen afscheid kan nemen van de wereld buiten Amsterdam. Die wereld hebben andere media al aardig gecoverd namelijk. Richt je toch gewoon op het worden van de beste nieuwsbron over de hoofdstad! Daar liggen de kansen om je te onderscheiden.
Maar nee, we zetten Obama op de cover in ons promotiemateriaal (links). Terwijl de meestgelezen stukken op de site toch duidelijk laten zien waar de lokale bevolking interesse in heeft (rechts). 
En verder...
Buzzfeed-medewerker Ben Rosen dacht dat hij lekker bezig was op Snapchat, tot hij tijdens de feestdagen zijn 13-jarige zusje Brooke de service zag gebruiken. Brooke beantwoordt bijvoorbeeld in een minuut snaps van 40 vrienden. Ben besloot bij haar in de leer te gaan. Het resultaat is een hilarisch artikel over professioneel ‘doodlen’, reageren met selfies, 60 gig mobiele data per maand verbranden, ‘streaks’ en screenshots nemen zonder dat iemand het doorheeft. Gewoon heerlijk om te lezen, maar tevens een stuk waar je je gegarandeerd oud door gaat voelen. Sterkte!
Facebook wil gratis internet aanbieden in landen waar mobiele data relatief duur is voor de bevolking. De catch: je kunt alleen services bezoeken die Facebook goedgekeurd heeft (waaronder, uiteraard Facebook zelf).
Een initiatief dat niet echt lekker scoort op de Net Neutraliteits-index. De telecom-toezichthouder in India verbood de Facebook-service afgelopen week dan ook.
Waarop een prominente Facebook-investeerder dit tweette: “Anti-colonialism has been economically catastrophic for the Indian people for decades, why stop now?”
Auw. 
Vond ook Zuckerberg, trouwens (‘deeply upsetting’).
Lees daarom dit gelinkte interessante essay over deze ‘nieuwe vorm van kolonialisme’, want westerse bedrijven hebben een enorme invloed op de informatievoorziening in Azië en Afrika. Zowel in toegang tot informatie (Facebooks niet-neutrale web) als de aangeboden informatie zelf. Bedenk bijvoorbeeld dat 14 procent van de wereldbevolking leeft in Afrika, terwijl slechts 3 procent van de Wikipedia-artikelen in dat continent gepubliceerd is. Een Afrikaan heeft via Wikipedia dus vaak een westerse blik op bijvoorbeeld haar eigen geschiedenis. 
Aan de andere kant vragen ze zich in het stuk af: beter een beperkt internet dan geen internet? Of kun je beter overheden stimuleren de internetvoorziening te verbeteren? Maar als die niets doen, vind ik bijvoorbeeld het lastig om Facebooks initiatief niet toe te juichen. Ingewikkeld dilemma. Mail me vooral terug met je gedachten!
Dat was ’m voor deze week! Als je tips hebt, schroom niet om te reageren op dit mailtje. 
Fijn weekend!
Ernst-Jan Pfauth
PS. Quartz heeft een interessante app gelanceerd, waar ik het volgende week uitgebreid over ga hebben. Hint: chatten met het nieuws!
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.