Een steengoede brief aan Mark Zuckerberg

Deze week hebben Alexander Klöpping en ik een nieuwe aflevering van de Mediapodcast. Aflevering 4 inm
Ernst-Jan Pfauth
Een steengoede brief aan Mark Zuckerberg
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #51
Deze week hebben Alexander Klöpping en ik een nieuwe aflevering van de Mediapodcast. Aflevering 4 inmiddels! Verder artikelen over Facebooks nieuwste journalistieke blunder en de onzichtbare televisierevolutie.

Na stevig redactieoverleg kent Een Podcast over Media een volstrekt nieuw format. We lopen, hou je vast, een lijstje onderwerpen af. Negen om precies te zijn.
Over onder andere de toekomst van Uitzending Gemist (voorjaar 2017), de veranderende communicatiestijl van Apple, Tony Robbins nieuwste informercial en per ongeluk ontdekken we bij elkaar een dubieus ritselverleden.
Beluister de podcast op Soundcloud of iTunes.
Live vanuit de woonkamer, met producent Botte Jellema (l)
De hoofdredacteur van de grootste Noorse krant Aftenposten (oplage 211.000) heeft een hele goede brief geschreven aan Mark Zuckerberg.
Reden: Facebook verwijderde een ‘naaktfoto’ van Aftenpostens pagina en blokkeerde de journalist die ’m geplaatst had. Toen de minister-president van Noorwegen uit protest de foto plaatste, greep Facebook ook in.
Terwijl het om de iconische oorlogsfoto van het 'napalm-meisje’ uit Vietnam gaat. 
Het punt van de hoofdredacteur: media hebben de verantwoordelijkheid informatie te delen die de autoriteiten en het publiek verontrustend vinden. De Vietnam-foto leidde immers tot grote maatschappelijke veranderingen.
Zuckerberg moet de verantwoordelijkheid grijpen die hoort bij “s werelds machtigste hoofdredacteur’ zijn. En niet zomaar zonder discussie foto’s verwijderen en de gebruikers straffen. Dat is 'autoritair’.
Wat ik ingewikkeld vind is de dubbele standaard van Facebook. Want een paar maanden geleden nog zorgde Facebook zélf voor grote maatschappelijke veranderingen, door een video van een politiemoord online te houden
Daarbij moet gezegd worden dat Facebook de video eerst verwijderde, en even later - waarschijnlijk onder publieke druk - weer terugzette. Het toont aan dat ze intern bij Facebook worstelen met deze nieuwe verantwoordelijkheid. 
Facebook reageerde op Orwelliaanse wijze op de napalmrel:
“We try to find the right balance between enabling people to express themselves [aaargh, EJP] while maintaining a safe and respectful experience for our global community.”
Volgens de hoofdredacteur van Aftenposten gaat het niet om zelfexpressie, maar om het veiligstellen van onze democratie. Het beste citaat:
“If you will not distinguish between child pornography and documentary photographs from a war, this will simply promote stupidity and fail to bring human beings closer to each other.”
Vietnam, 1972. Foto AP / Nick Ut
Toen publieke omroep onlangs aankondigde om ‘vol in te zetten op on demand’, sprak ik de hoop uit dat ze dan ook HD-kwaliteit aan gaan bieden. 
Dat blijkt ijdele hoop, schrijft Elger van der Wel in een stuk met de veelzeggende titel 'Het internetbeleid van de NPO zorgt ervoor dat jongeren voorgoed afhaken’:
“Helaas kun je ook op de langere termijn geen grote verbeteringen in de beeldkwaliteit van de NPO-video’s verwachten. In het beleidsplan van de NPO, dat nog loopt tot en met 2020, geeft de publieke omroep aan dat het streams blijft aanbieden in deze kwaliteit. NPO biedt nu online een beeldkwaliteit van maximaal 342p aan; HD begint vanaf 720p. Tegenwoordig zijn we Full HD, 1080p gewend.”
Maar waarom toch?
Bij de NOS kwam ik deze plausibele theorie tegen:
“Hoge kwaliteit willen ze niet online hebben vanwege commerciële belangen”, zegt Geert-Jan Bogaerts, hoofd Digitaal van de VPRO. “Als die beelden in goede kwaliteit online staan, kan je net zo goed je kabel opzeggen. Als dat gebeurt, betalen de tv-aanbieders minder voor hun contract met de NPO. En dat kost de NPO weer geld.”
Ook zou HD 'te duur’ zijn. Dat kun je oplossen door geld te vragen voor een HD-versie van een programma. Liever dat, dan 342p.
In de Mediapodcast voeren Alexander en ik trouwens nog een discussie of de NPO platforms als YouTube moet gebruiken om zoveel mogelijk Nederlanders te bereiken.
Als je niet goed oplet, zou het je bijna ontgaan dat er steeds minder mensen naar ‘rechtstreekse’ televisie kijken. Want de kijkcijfers lijken nog steeds indrukwekkend en YouTube hobbyisme.
Maar dan zie je dit soort dingen voorbij komen en realiseer je je: het gaat toch best hard.
In de VS daalde het aantal normale televisiekijkers van de MTV Video Music Awards met een derde (!) naar 6,5 miljoen. 
Het aantal kijkers op Snapchat daarentegen, nam met 75 procent toe (21 miljoen). 
Platenmaatschappijen willen het model dat Spotify 30 miljoen betalende klanten heeft opgeleverd veranderen.
Want er zijn namelijk 100 miljoen gebruikers die gratis meeluisteren (en in ruil daarvoor advertenties moeten aanhoren).
In nieuwe contractonderhandelingen dwingen platenmaatschappijen nu af dat gratis gebruikers nieuwe albums niet meer kunnen beluisteren. 
Ik denk dat het beperken van toegang een slechte tactiek is om mensen te overtuigen te betalen. Dan zoeken ze wel weer een gratis alternatief, zoals YouTube-video’s of torrents (wie weet staat de Popcorn Time voor muziek wel op). 
We hebben deze week een nieuwe functie gelanceerd bij De Correspondent. Het is nu ook mogelijk om onderwerpen te volgen, zoals het basisinkomen, dementie en leven in de prestatiemaatschappij. Elke keer als er binnen zo'n onderwerp iets nieuws verschijnt, ontvang je een melding. En als je een specialist bent, kun je je kennis binnen de Thema’s delen. 
Zo hopen we een eerste stap te hebben gezet naar een verbeterde versie van de eeuwenoude ‘artikel’-vorm. 
Daarmee vatten ze grote nieuwsonderwerpen samen in een kaartenbak.
Bij hen werkt het overigens niet heel goed, vertelde Vox-baas Ezra Klein in zijn podcast, omdat het grootste gedeelte van hun publiek niet op vox.com zit, maar op platforms als Facebook en YouTube. Dus hun publiek ziet die cards überhaupt niet. Bij De Correspondent hebben we dat probleem dankzij ons ledenmodel niet (of in ieder geval: minder).
Dank aan Maurits Martijn en Tim de Gier voor de Aftenposten-tip, dat was ’m voor deze week, tot de volgende!
Ernst-Jan Pfauth
PS. Rectificatie van de vorige keer: je kunt er wél voor kiezen om Facebook Live-video’s na de uitzending te laten verdwijnen (dank Aljo Hartgers!).
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.