Een nostalgisch torrentweekje met Ziggo (en de toekomst van nepnieuws 😧)

In de week dat Nederlanders die géén klant zijn van Ziggo maar wél Game of Thrones wilden kijken de s
De Medianieuwsbrief
Een nostalgisch torrentweekje met Ziggo (en de toekomst van nepnieuws 😧)
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #93
In de week dat Nederlanders die géén klant zijn van Ziggo maar wél Game of Thrones wilden kijken de serie illegaal moesten downloaden, verschijnt De Medianieuwsbrief weer. Ik ben terug van mijn huwelijksreis (dank voor alle gelukswensen!) en wil graag stilstaan bij de toekomst van nepnieuws, drone-ontheffingen - en Ziggo dus.

Ziggo heeft in Nederland de rechten van Game of Thrones gekocht - een serie waar naar schatting een miljoen Nederlanders naar kijken. 
Vroeger kon je de serie tegen een schappelijke prijs kijken via de online service van HBO. Als je de serie nu legaal wilt kijken, moet je de volgende stappen zetten:
  1. Woon in een gebied waar Ziggo aangeboden wordt. Verhuis desnoods.
  2. Neem een televisie-abonnement. Bij Ziggo, uiteraard. Of stap over van je huidige aanbieder.
  3. Koop een extra zenderpakket voor 11,95 euro per maand.
  4. Wacht een etmaal langer dan de VS op de nieuwe aflevering
  5. Heb het geluk dat Ziggo niet hapert.
  6. Veel kijkplezier!
Hmmmm....
Hmmmm....
De snelstgroeiende mediabedrijven ter wereld zijn bedrijven die extreem klantgericht zijn. Denk aan Amazon, Facebook en Netflix. 
Ziggo distantieert zich hier nadrukkelijk van. In plaats van een speciaal Game of Thrones-abonnement aan te bieden of afleveringen los te verkopen, klampt het bedrijf zich vast aan het kabelmodel.
En dus ging niet-Ziggoënd Game of Thrones-kijkend Nederland aan de torrents. Je zou er bijna nostalgisch van worden.
Tot zover de first world problems. Verder deze week:
Dit is het resultaat
Dit is het resultaat
Doodeng!
Ik weet niet hoe journalisten zich hiertegen kunnen wapenen. Ik denk wel dat het belangrijk is om te blijven werken aan omgevingen waarin het publiek journalistieke context ziet bij media-items. Dus dat ze niet alleen een losse video via Facebook kijken, maar ook op een site als nytimes.com videos in de context van een artikel zien.
Dat was ’m voor deze week. Dank aan Maurits Martijn en Harald Dunnink voor de artikeltips. Dank aan jou voor het meelezen.
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. Ga alsjeblieft naar Baby Driver. Heerlijke film op een zeer  opzwepende Motown-soundtrack (en Golden Earring). Ik had zin om op mijn bioscoopstoel te gaan staan. Ter aanmoediging de trailer:
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam