Een nieuwe aflevering van de mediapodcast

Met de derde editie van de mediapodcast! Alexander Klöpping en ik nodigden onze goede vriend Tim de G
Ernst-Jan Pfauth
Een nieuwe aflevering van de mediapodcast
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #45
Met de derde editie van de mediapodcast! Alexander Klöpping en ik nodigden onze goede vriend Tim de Gier (Vrij Nederland, Literaturfest) uit. Niet alleen omdat we hem zo aimabel vinden, maar ook omdat hij net een jaar doorbracht op het meest prestigieuze journalistieke instituut ter wereld: de Nieman Foundation op Harvard. We vroegen hem naar zijn lessen daar, wat reuzeinteressant was, tot het gesprek verzandde in liefdevolle uitingen voor Pokémon Go en drones. 
Beluister de podcast op Soundcloud of iTunes

Klik op het prachtige logo om de aflevering te beluisteren
Klik op het prachtige logo om de aflevering te beluisteren
Shownotes: hier het filmpje over politieroofvogels die drones uit de lucht plukken, hier de podcast van Ezra Klein met Andrew Sullivan en hier meer over de Nieman Foundation.
En verder nog deze week:
De Amazon Echo: huisrobot die naar de naam 'Alexa' luistert
De Amazon Echo: huisrobot die naar de naam 'Alexa' luistert
… kunnen we maar beter het onderscheid aanleren tussen omgangsvormen met mensen en robots. 
Dat realiseerde een Amerikaanse investeerder zich, toen hij zijn vier-jarige dochter in de weer zag met de Amazon Echo. Dat is een huisrobot die zich laat aanspreken als ‘Alexa’. Bijvoorbeeld om het licht uit te doen en boodschappen te bestellen. 
Eén probleem, Alexa luistert vooral goed naar zeer duidelijke commando’s, zonder 'alsjeblieft’, of 'zou je misschien…’. En aan 'dankjewel’ heeft ze al helemaal geen boodschap.
En nu vreest de investeerder dat zijn dochter ook mensen in gebiedende wijs gaat toespreken:
“How’s a four-year-old supposed to learn that other household members aren’t simply there to do her bidding, when one (electronic) household member was designed to do exactly that?”
Ik merk dat de aanstaande robotisering een stuk concreter wordt door dit soort grappige inzichten. 
Laat jij al automatisch video's genereren?
Over robots gesproken…, The New York Times signaleert dat steeds meer publicaties automatisch video’s laten produceren. Software koppelt de tekst aan bijpassende beelden and there you go
Want video nemen consumenten makkelijker tot zich en je kunt er meer advertentiegeld aan verdienen.
Zo probeert een geïnterviewde uitgever 2.000 video’s per dag te produceren (hij zit nu op 200). 
Deze trend zet waarschijnlijk door tot een verzadigingspunt. Dan komen er steeds meer media die zich onderscheiden met kwaliteitsvideo. Vervolgens ontdekken adverteerders dat die hoge tarieven voor rotzooivideo’s niet kloppen. And then the bubble bursts.
Waarom we Facebook toch vertrouwen, tegen beter weten in
Collega (en frequent artikeltipper bij deze nieuwsbrief) Maurits Martijn interviewde een Vlaamse techniekfilosoof over een vraag die mij ook al jaren bezighoudt:
Hoe kan het toch dat ondanks dat we weten dat onze privacy elke dag in gevaar is, we tóch Facebook en andere online diensten blijven gebruiken?
Ik laat mijn telefoon bijvoorbeeld de hele dag mijn locatie doorgeven aan Foursquare. Van de zotten eigenlijk, maar ik krijg er ook handige horecatips door, dus laat ik het maar zo.
Dat komt, aldus de filosoof, omdat we die apps en diensten alleen maar op het gebruikersniveau ervaren. ‘We zien de interface en dat is het’. 
Van de bedrijfstechnische beweegredenen krijgen we bijvoorbeeld niets mee. En daardoor blijven we het vrolijk gebruiken.
Ik herken dit wel. Sinds ik af en toe een Facebook advertentie aanmaak, en zie hoe precies je doelgroepen kunt targeten (en dus een soort kijkje achter de schermen krijg), gebruik ik de dienst alleen nog maar voor professionele doeleinden.
Screenshot van advertentieprogramma Facebook.
Screenshot van advertentieprogramma Facebook.
Als ik op het kantoor van Foursquare vanuit hun software mijn eigen profieldata mocht bekijken, zou ik waarschijnlijk ook direct stoppen met het gebruik.
Wist u trouwens dat ik precies kan zien op welke links in de nieuwsbrief u klikt? En of u de mail überhaupt opent?
Niet massaal uitschrijven nu hè? Gewoon tot volgende week!
Met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam