Een extra verdienmodel voor media: spreken 💰💬

Het gaat steeds vaker over Snapchat in de medianieuwsbrief. Waarschijnlijk omdat het bedrijf zich kla
Ernst-Jan Pfauth
Een extra verdienmodel voor media: spreken 💰💬
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #57
Het gaat steeds vaker over Snapchat in de medianieuwsbrief. Waarschijnlijk omdat het bedrijf zich klaarmaakt voor een beursgang in 2017, en daardoor het ene na het andere plan uitrolt. Verder aandacht voor het delen van podcasts, alternatieve inkomstenbronnen bij kranten en Google’s factcheck-initiatief.

In Snapchat heb je een scherm ‘Discover’, waar grote media als CNN, Buzzfeed, Vice en MTV op uitnodiging van Snapchat een soort magazines maken. Tot voor kort konden die media zelf advertenties rond die content verkopen.
Not anymore.
Snapchat gaat media een fixed licensing fee betalen en houdt zelf alle advertentie-inkomsten. Net zoals Amerikaanse televisienetwerken dat doen.
Het is nog onduidelijk of media wel native advertising mogen verkopen op Snapchat (en in hoeverre dat te controleren valt).
In ieder geval weten media nu precies waar ze bij Snapchat aan toe zijn. Je krijgt betaald voor je content, kunt ondertussen je eigen merk promoten bij tieners maar zal nooit meedelen in de winsten die je werk opleveren. 
We wisten al dat Snapchat populair is onder tieners, maar hier moeten ze bij Facebook toch zenuwachtig van worden: tieners gebruiken vaker en liever Snapchat.
Een Amerikaans investeringsfonds vroeg 10.000 Amerikaanse tieners (14 - 18 jaar) naar hun favoriete sociale netwerk.
  • 35 procent koos Snapchat (t.o.v. 17 procent vorig jaar)
  • 24 procent koos Instagram (t.o.v. 29 procent vorig jaar)
  • 13 procent koos Facebook
  • 13 procent koos Twitter
Hoe jonger de respondent, hoe populairder Snapchat (en hoe impopulairder Facebook).
Vorige week lanceerde Snapchat een API voor haar advertentieprogramma, wat betekent dat nu ook derden - zoals mediabureau’s - advertenties op het netwerk kunnen verkopen. Adverteren op Snapchat is een goed idee als..

  1. je graag wereldwijd jongeren bereikt,
  2. je doel branding is (i.p.v. directe verkoop),
  3. je het geen probleem vindt om speciale producties voor verticale schermen te maken,
  4. je een behoorlijk budget hebt.
Elke podcastluisteraar weet dat het onmogelijk is om makkelijk een bepaald fragment te delen. Soms hoor ik iets interessants voor collega’s, en kom ik niet verder dan: ‘ja, luister even tegen het einde, daar wordt het interessant’ (zoals bij dit interview met Vox-baas Ezra Klein!). Nogal een hoge drempel voor die collega om dat daadwerkelijk te doen.
Gelukkig heeft This American Life subsidie gekregen om hier een oplossing voor te ontwikkelen. Shortcut heet het, en zowel op desktop als mobiel kun je snel een video aanmaken van je favoriete fragment en dat vervolgens delen.
Nu hopen dat dit Apple inspireert om een variant in hun podcastapp integreren.
Zo ziet de tool Shortcut eruit
Toen ik bij NRC werkte, begreep ik nooit waarom ik een aparte agent nodig had voor het bemiddelen van spreekopdrachten op conferenties e.d. Ten eerste sprak ik daar over NRC, ten tweede had het me vanuit de hoofdredactie prettig geleken om te zien of mijn onafhankelijkheid niet in gevaar kwam en ten derde is het een interessant verdienmodel.
Nieman Lab schrijft over een nieuwsmedium uit New Orleans dat geld verdient aan een sprekersbureau. Wie één van hun journalisten uit wil nodigen voor een praatje, moet een klein bedrag betalen. Logisch, want het is journalistiek werk - en de man die het licht en geluid doet op die avond krijgt immers ook betaald.
Bij De Correspondent zijn we ook vrij snel na oprichting een sprekersbureau begonnen. In 2015 was dat bureau - onder de bezielende leiding van Floor Milar - goed voor 7,6 procent van onze omzet:
Klik voor meer omzetcijfers
Na de aanslagen in Parijs en de daaropvolgende stroom nepnieuws op sociale media, schreef ik in deze nieuwsbrief al eens over factcheck-initiatieven. Nu is er weer nieuws binnen dit belangrijke journalistieke genre.
Waar Facebook sinds het ontslaan van haar nieuwsteam hopeloos de mist in gaat met het onbedoeld promoten van nepnieuws, lanceert Google News in de VS en Groot-Brittannië een ‘factcheck tag’.
Een publisher kan in de code van een nieuwsartikel aangeven of het om een artikel met een factcheck gaat (zoals deze). Google News linkt vervolgens in een speciaal blokje binnen Google News naar de check (zie afbeelding hieronder).
Het zou mooi zijn als Google Chrome een plugin zou hebben die deze factchecks ook onder de aandacht brengt als je niet via Google News komt.
Nog meer interessant Google-nieuws: de zoekmachine gaat voor het eerst haar index in tweeën opdelen. Eén voor desktopgebruikers en één voor mobiele gebruikers. Bij de mobiele variant zal de nadruk meer op actualiteit liggen.
Zo ziet de factcheck van Google News eruit.
Ik denk dat de cultuurjournalistiek veel servicegerichter kan worden. De nieuwsbrief Kunstkijken met Ko & Kho is daar een mooi voorbeeld van. Elke maand sturen ze vijf interessante tentoonstellingen en exposities rond waar je heen kunt gaan.
Waarom bieden niet meer kranten en bladen hun cultuurjournalistiek op zo'n servicegerichte manier aan? Een statische cultuuragenda doesn’t cut it anymore. 
De stukken zijn er al. De aanbevelingen ook. Nu nog betere manieren bedenken om het op het juiste moment onder de aandacht van lezers te krijgen. Dat kan al met zoiets eenvoudigs als een gerichte nieuwsbrief.
Dat was ’m voor deze week, met een hartelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
PS. In 2012 vroeg Mayke Blok - toen een negentienjarige student journalistiek - of ze me op een broodje mocht trakteren en ondertussen vragen kon stellen over digitale journalistiek. Inmiddels is ze mediastrateeg bij ons en geeft ze betere interviews dan ik:
Mensen verslaafd maken aan je product is één ding. Maar het is niet echt duurzaam op de lange termijn. Steeds meer van mijn vrienden gooien Facebook van hun telefoon omdat ze er niet in slagen de app te negeren.
Mijn grootste uitdaging bij De Correspondent is dan ook om te zorgen dat we in het leesritme van de lezer terecht komen. 
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.