Dit zijn de drie dingen waar Mark Zuckerberg van droomt

Ernst-Jan Pfauth
Dit zijn de drie dingen waar Mark Zuckerberg van droomt
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #15

Fast Company publiceert altijd prachtige profielen, en het is het blad nu weer gelukt. In een compact stuk beschrijft de journalist de drie belangrijkste onderzoeksrichtingen van Facebook, wat inmiddels anderhalf miljard gebruikers heeft:
  • Artificial intelligence: zodat Facebook beter kan besluiten welke informatie relevant is voor gebruikers. Want we staan nog maar aan de vooravond van het tijdperk van de Information Overload.
  • Virtual reality: volgens Facebook een belangrijke interface van de toekomst, en daarom willen ze er een goed operating system voor bouwen.
  • De rest van de wereld online krijgen: zodat Facebook vier miljard extra potentiële gebruikers tot haar beschikking heeft. Er worden drones gebouwd die met lasers internet op de wereld afschieten. Ja, echt.
Uh, nogal een leestip dus.
Laten we even bij de hyperambitieuzen der aarde blijven. Wist je dat Jeff Bezos, baas van Amazon, al sinds 2000 op zijn Texaanse ranch een raketbasis heeft? Na vijftien jaar is het hem deze week gelukt een raket gecontroleerd te laten landen. Daarom zocht hij de media op (de man is zelfs gaan twitteren). In een interview met een ontbijtprogramma vertelt Bezos over zijn plannen met The Washington Post (want ja, daar is hij ook nog de baas van). Hij wil met die krant - die sindskort meer online bezoek trekt dan The New York Times - het vuur weer aan de schenen van bestuurders en politici leggen. Want dat is de afgelopen jaren niet voldoende gebeurd, zegt Bezos (een hint naar de war on terror?). ‘Geduld en middelen’ moeten geen probleem vormen.

Ik las trouwens onlangs hét boek over de ontstaansgeschiedenis van Amazon: The Everything Store (2013). Ik had geen idee dat de historie van deze gigant zo chaotisch en agressief verlopen is. Het laat bovendien goed zien hoe Amazon de prijs altijd naar beneden krijgt en de service verhoogt (en hoe keihard het er op de werkvloer aan toegaat).
In een uitgeschreven toespraak laat magazine-consultant Kati Krause uit Berlijn zien hoe vier klassieke eigenschappen van tijdschriften ook op het gefragmenteerde web nog (of: juist) relevant zijn: design, een stem, de lezersgemeenschap en traagheid. Fijn optimistisch en praktisch artikel.
Een kwart van alle sites ter wereld draait op Wordpress. Dus als die service na achttien maanden bouwen een totaal nieuwe en supersnelle back-end oplevert, is dat goed nieuws voor heel veel journalisten. 
Maar wat het ook laat zien, is dat wanneer de concurrentie je inhaalt je als olietanker het lef moet hebben om je technologisch fundament volledig opnieuw uit te vinden. De analogie met mediabedrijven is natuurlijk snel gemaakt (hallo, antieke krantencms'en). 
Een investeerder in het moederbedrijf van Wordpress legt op zijn blog uit hoe groot (en nodig) deze uitdaging was. Ter inspiratie!
De NOS vertelde afgelopen week in een perspresentatie dat het samen met het bedrijf Scyfer werkt aan slimmere leesaanbevelingen op de site. Hoofd digitaal Lara Ankersmit mailde me nog even een toelichting en vertelde dat in de pilot de volgende factoren door het algoritme in overweging worden genomen: 
  • de geografische locatie van gebruiker;
  • het type apparaat;
  • welke artikelen de persoon al gezien heeft;
  • welke artikelen de persoon al gelezen heeft.
Als de NOS-site alleen al de door mij gelezen artikelen zou verstoppen, is dat al winst. Ik ben benieuwd naar de uitwerking van die andere factoren. 
Sommige sites blocken de adblocker, dat werkt averechts, want dan misgun je het een uitgever al snel. Nu.nl slaat een slimmere toon aan. De hoofdredacteur klom in de pen en schreef: ‘Wij zien dat u een adblocker gebruikt [..]. Dit vinden wij jammer, want NU.nl is mede dankzij deze advertenties gratis toegankelijk. Wilt u een uitzondering maken voor NU.nl?’ Als je daarop klikt, kom je op je bovenstaande pagina, waar uitgelegd wordt dat Nu.nl 'geen opvallende en zware advertenties toont’. De homepage-takeovers behoren blijkbaar tot het verleden. 
Ik belde even met de uitgever van Nu.nl, Joost Bon, die overigens niet wakker ligt van adblockers. Het was volgens hem vooral een hype rond de introductie van adblockers in iOS, maar op desktop is het al 'een heel oud fenomeen’. Toch experimenteert de grootste nieuwssite van Nederland wel met alternatieve verdienmodellen. Zo plaatste ze onlangs een oproep of lezers wilde laten weten of ze voor een advertentievrije app van nu.nl geld willen betalen. Bon wil nog niks over de respons zeggen (vond ie wel 'laf’ van zichzelf). 

Das Mag (disclosure: ik ben investeerder) is een nieuwe uitgeverij die deze maand van start ging met een campagne waar ruim 3.100 crowdfunders 50 euro betaalden voor de eerste drie boeken. NRC-redacteur Arjen Fortuin beschrijft hoe er in de boekenwereld vooral ‘gemokt’ wordt over Das Mags (hogere) royalties en bindwijzes. 
Maar waarom zien zij niet dat het meest innovatieve aan Das Mag is dat ze van een uitgeverij weer een beweging maken?
Ik denk dat het een uitgeverij wordt die je gaat volgen omdat je de smaak van het huis vertrouwt. Waar je evenementen van bezoekt. En eentje die ook nog eens écht durft te investeren in directe verkoop aan lezers. Waardoor er meer geld overblijft (42 procent van de verkoopprijs) om te steken in boeken. 
Ja, uitgevers waren vroeger ook een merk. Maar toen waren er nog geen sociale media en directe verkoopkanalen. Dus ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als een uitgeverij hier vol op inzet.

Dat was ’m, blijf vooral tips sturen naar ernst-jan@pfauth.com! (Dank deze keer aan Maurits Martijn.) 
Tot volgende week!
Ernst-Jan Pfauth (@ejpfauth)
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.