Dit is volgens Silicon Valley een gat in de markt

Olé, deze nieuwe medianieuwsbrief bestaat nu één jaar!Ik begon er vorige zomer mee om mezelf te dwing
Ernst-Jan Pfauth
Dit is volgens Silicon Valley een gat in de markt
Door Ernst-Jan Pfauth • Editie #49
Olé, deze nieuwe medianieuwsbrief bestaat nu één jaar!
Ik begon er vorige zomer mee om mezelf te dwingen op de hoogte te blijven van mijn vakgebied. 
Inmiddels lezen jullie met z'n tweeduizenden mee en sturen jullie continue goede verhalentips - waarvoor ontzettend veel dank!
Met een aantal van jullie heb ik al gisteren tijdens de filmavond geproost. Voor alle anderen:  🍻

Een belangrijke Silicon Valley-investeerder (Benedict Evans heet ie) ziet een gat in de markt: discovery voor producten. 
Alles wat er online met de media is gebeurd, staat retail ook te wachten. We kunnen nu ‘losse media-items’ - zoals artikelen en video’s - volledig buiten hun oorspronkelijke context - de publicatie - ontdekken. Bijvoorbeeld omdat Facebook het ons aanraadt.
Maar het is lastig om producten buiten hun oorspronkelijke context -  de winkel - te ontdekken
“Amazon is Google voor producten, maar we hebben nog geen Facebook voor producten”.
De markt is er klaar voor, aangezien vrijwel *alles* nu online verkrijgbaar is.
Sla je slag, zou ik zeggen.
Wijlen Gawker vond het 'internetschrijven' uit
Gawker - de Amerikaanse blog der blogs -  bestaat niet meer. De site publiceerde in 2013 een fragment uit een sekstape van Hulk Hogan, waarin de worstelaar racistische uitspraken doet. Hogan klaagde - met behulp van internetmiljardair en Trump-aanhanger Peter Thiel - Gawker aan. Met succes, want Hogan mag uitzien naar een schadevergoeding van 140 miljoen dollar. Gawker heeft nu al haar andere sites noodgedwongen verkocht en de moedersite is gesloten
Wat gaat mij zo'n Amerikaans blog aan, denk je nu misschien. 
Welnu - even los van de door een miljardair bedreigde persvrijheid -  de schrijfstijl die we nu allemaal zo bij het internet vinden passen - vlot, scherp, bondig - is door Gawker uitgevonden. Om dat punt nog maar eens te maken, postte Insider.com een stijlgids van Gawker uit 2007. 
De gids komt 9 jaar later nog steeds van pas als je voor het web wilt schrijven.
(Een van de auteurs van die stijlgids is trouwens Choire Sicha - nu hoofd Platforms bij Vox Media. In 2012 interviewde ik hem samen met Tim de Gier, lees het hier terug)
… komt er in november een nieuwe top-level-domeinnaam aan: .blog. Reserveren kan voor merkhouders op deze gelinkte pagina. Op 2 november mag iedereen bestellen.
Sorry, dit is een beetje nerdy, maar ik houd ervan als mensen nieuwe vertelvormen binnen bestaande media bedenken. Zo zijn bijvoorbeeld ooit de retweet, @Reply en de hashtag ontstaan.
Hier een nieuwe toepassing: een screenshot van je tekst in de Notitie-app om een statement te maken. 
In dit gelinkte artikel vind je een hoop voorbeelden. Maar waarschijnlijk heb je aan deze wel genoeg:
Taylor Swift over een eenzijdige ruzie met Kanye West op haar Instagram
Taylor Swift over een eenzijdige ruzie met Kanye West op haar Instagram
Jesse Klaver wordt tijdens de verkiezingscampagnes de te kloppen man op tv
Na het Amerikaanse verkiezingsspektakel beginnen de campagnes in eigen land. Hoewel, misschien wel eerder, met Rutte bij Zomergasten. Anyhow, volgens Hans Beerekamp van NRC wordt Jesse Klaver de te kloppen man op televisie. Dat baseert hij op een nonchalant en charmant optreden van de Groen Links-fractievoorzitter bij Linda’s Zomerweek.
Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of politieke partijen deze verkiezingen onlinecampagnevoeren gaan nailen. Als iemand daar al aanwijzingen voor ziet: ik houd me aanbevolen.
Gebruik culturele gewoontes voor groei
Chinezen regelen vrijwel alles met één app. Van daten tot het bestellen van eten en van betalen tot solliciteren: alles gebeurt in WeChat. 
Daar heb ik al vaak over geschreven in deze nieuwsbrief. Maar één belangrijke invalshoek miste: hoe kon WeChat zo belangrijk worden voor het Chinese betalingsverkeer? Hoe overtuigde de app gebruikers om hun betaalgegevens achter te laten?
In deze gelinkte reconstructie staat het antwoord. Chinezen geven elkaar op feestdagen rode enveloppen met daarin een geldbedrag. WeChat bedacht daar een virtuele variant op en zette die vervolgens heel slim (en met behoorlijk veel reclamegeld) in de markt. 
Leerzaam stuk!
Dank aan Tim de Gier voor het tippen van het Gawker-verhaal, en tot volgende week!
Ernst-Jan Pfauth
Hoe vond je deze editie?
Ernst-Jan Pfauth
Elke zaterdagmorgen stuur ik je De Medianieuwsbrief, met de interessantste artikelen over innovatie in de media.
Gemaakt door Ernst-Jan Pfauth met Revue. Als deze nieuwsbrief doorgestuurd is en je wilt je aanmelden, klik dan hier. Als je deze nieuwsbrief niet meer wilt ontvangen, dan kun je je hier afmelden.
Weesperzijde 94, 1091 EK, Amsterdam